מה בעצם הורג אותנו? זה לא מה שאתם חושבים

מחקר בדק מהן סיבות המוות שזוכות לסיקור בתקשורת והשווה אותן לגורמי המוות במציאות • התוצאות מפתיעות

היי, אתם שם, רוצים לשמוע סוד? בואו, תתקרבו רגע ותתרכזו בבקשה, כי זה חשוב. אנחנו עומדים למות. כולנו.

ועכשיו, אחרי שסגרנו את הפינה הזאת, אפשר לדבר על משהו קצת יותר אופטימי - מה עומד להרוג אותנו? יכול להיות שהתשובה תפתיע אתכם, כי האמת היא שיש הבדל גדול בין מה שאנחנו חושבים שיחסל אותנו, לבין מה שהורג אותנו באמת. איך זה קורה? בואו נראה.

סטודנט אחד מקליפורניה ערך מחקר מקיף והשווה בין גורמי המוות שאנשים מחפשים בגוגל, לבין הדברים שבאמת גורמים לאנשים למות. על זה הוא הוסיף גם בדיקה של גורמי המוות שהתקשורת בוחרת לסקר. כל הנתונים אגב הם מ-2016.

התוצאה מרתקת. נתחיל בחדשות הטובות - הסיכוי שלכם למות במתקפת טרור זניח. פחות ממאית האחוז. בגוגל, לעומת זאת, סיבת המוות הזאת תופסת יותר משבעה אחוזים מהחיפושים. ובתקשורת התמונה אפילו יותר מאיימת - הרוגי הטרור הם שלושים וחמישה אחוזים מכלל מקרי המוות שסוקרו, ולא באיזה אתר נידח של קליקבייטס, אלא בניו יורק טיימס. שלושים וחמישה אחוזים.

ומה קורה בחיים האמיתיים? גורם המוות המוביל במציאות הוא בכלל - תחזיקו חזק - התקף לב. ככה, אפור, עצוב ולא מביא רייטינג. זה מה שהרג שלושים אחוזים מהאמריקאים שמתו ב-2016. וכמה מהסיקור הוקדש לתופעה הקטלנית הזאת? פחות משניים וחצי אחוזים.

אתם בטח חושבים שהתקשורת אשמה, ואתם בהחלט צודקים, אבל גם לכם יש חלק בזה. כמה פעמים אבחנתם את עצמכם עם סרטן סופני על סמך התייעצות עם ד"ר גוגל? סוגים שונים של סרטן אחראים לפחות משלושים אחוז ממקרי המוות, אבל משתלטים על קרוב לארבעים אחוז מהחיפושים. תחשבו על זה בפעם הבאה שאתם מקלידים תסמינים בשורת החיפוש.

ותשמרו על עצמכם, כן?