"נדחף לרכב באור יום": נעצר אחד ממובילי המחאה בהונג קונג

ג'ושוע וונג, בן ה-22 שהוביל גם את המחאות ב-2014, נעצר בחשד לארגון הפגנות לא חוקיות • שני אקטיביסטים נוספים נעצרו גם • מצעד המחאה שהיה מתוכנן למחר בוטל בשל איסור המשטרה

האקטיביסט ההונג קונגי ג'ושוע וונג / צילום: Thomas Peter, רויטרס
האקטיביסט ההונג קונגי ג'ושוע וונג / צילום: Thomas Peter, רויטרס

האקטיביסט ההונג קונגי ג'ושוע וונג נעצר היום (ו'). וונג הוא אחד ממובילי המחאות נגד הממשל בעיר-מדינה, שנמצאת תחת שליטה סינית מאז 1997.

וונג בן ה-22 היה הפנים של "תנועת המטריה" שהובילה את ההפגנות למען דמוקרטיה ב-2014, ששיתקו אז חלקים מהונג קונג למשך 79 ימים. הוא שוחרר מהכלא רק ביוני האחרון אחרי שריצה מאסר בן חמישה שבועות על ביזוי בית המשפט.

משטרת הונג קונג מסרה ל"CNBC" כי וונג נעצר ביחד עם אקטביסטית נוספת, אגנס צ'או. וונג חשוד בכך שהסית אנשים נוספים להשתתף בהפגנות לא חוקיות ובארגון הפגנות לא חוקיות. 

הארגון ההונג קונגי הדמוקרטי Demosisto פרסם הבוקר בחשבון הטוויטר שלו כי וונג נעצר בעת שהלך ברחוב. "הוא נדחף בכוח לתוך מיניוואן באור יום", נכתב בציוץ. 

אקטביסט הונג קונגי נוסף נעצר אתמול. הפעיל אנדי צ'אן, שהקים את התנועה הדמוקרטית Hong Kong National Party שנאסרה בעיר-מדינה בספטמבר האחרון, פרסם אתמול בלילה בפייסבוק על כך שהוא עצור בשדה התעופה הבינלאומי בהונג קונג ועומד בפני מאסר. משטרת הונג קונג אמרה ל"CNBC" כי גם צ'או וצ'אן נעצרו בשל השתתפותם במחאות. לפי המשטרה, האישומים קשורים להפגנה שהתקיימה ב-21 ביוני, ובאה מאות אנשים הקיפו את תחנת המשטרה בהונג קונג. 

בתוך כך, ארגון זכויות האדם Civil Human Rights Front הודיע שהמצעד שהיה מתוכנן למחר (שבת) יבוטל אחרי שהמשטרה אסרה את קיומו בטענה שמארגני המצעד לא יוכלו להבטיח את שלומם של המשתתפים. הארגון הגיש עתירה נגד האיסור, אך העתירה נדחתה. 

ההפגנות בהונג קונג החלו עם כוונת המשטר לשנות את חוק ההסגרה של הונג קונג, כך שיאפשר להסגיר חשודים גם לידי המשטר הסיני. עם הזמן ההפגנות הפכו למחאה ששמה על המוקד את החשש לפגיעה בדמוקרטיה. כמעט 900 נעצרו מאז התחזקות המחאות ביוני האחרון. 

אתמול שיגרה סין חיילים נוספים להונג קונג, והפיקוד הצבאי שלה פרסם הודעה שלפיה הכוח הצבאי המוצב בעיר "יבצע בנחישות" את הוראות הממשלה המרכזית בבייג'ין.