הונג קונג: אדם ראשון הורשע באישומים תחת חוק הביטחון הלאומי

ללא חבר מושבעים ועם שופטים שהמושלת קארי לאם בחרה: הנאשם הראשון בהפרת חוק הביטחון הלאומי הסיני עשוי להיכנס למאסר עולם אחרי שנמצא אשם בטרור והסתה

טונג יינג-קיט לפני דיון בעניינו בשנה שעברה / צילום: Associated Press, Vincent Yu
טונג יינג-קיט לפני דיון בעניינו בשנה שעברה / צילום: Associated Press, Vincent Yu

טונג יינג-קיט, גבר בן 24, נמצא היום (ג') אשם במעשה טרור לאחר שהתנגש אשתקד עם אופנועו בקבוצת שוטרים, ופצע שלושה מתוכם. הוא נמצא גם אשם בהסתה, משום שבעת המעשה נשא כרזה שחורה גדולה ועליה סיסמת מחאה פופולרית נגד השלטון: "לשחרר את הונג קונג, מהפכה בת זמננו". התקרית התרחשה באחד ביולי 2020, יממה בלבד לאחר חקיקת החוק לביטחון לאומי הסיני.

הרכב של שלושה שופטים, שנבחרו על-ידי מנהיגת הונג קונג, קארי לאם, קבע כי מעשיו של טונג מהווים "אתגר מכוון נגד המשטרה", וכי הם נועדו "לגרום לפגיעה גדולה בחברה". המשפט נערך ללא חבר מושבעים, תוך סטייה משמעותית מהמסורות המקובלות במערכת המשפט בהונג קונג.

על פי חוק הביטחון הסיני, בייג'ינג יכולה להשתלט בנסיבות מיוחדות על מקרים שקשורים ל"ביטחון לאומי", ואם מדובר בסודות מדינה או בנושאים הקשורים לסדר הציבורי, היא גם יכולה לחייב לקיים את המשפט בדלתיים סגורות, ללא מושבעים.

מדובר במשפט הראשון לפי החקיקה החדשה בהונג קונג, שהוכרזה על-ידי בייג'ינג ב-30 ביוני בשנה שעברה, ונראה כי הוא מעין נייר לקמוס לאופן בו חוק הביטחון הלאומי יוטמע ויפורש בבתי המשפט בחודשים הקרובים.

חלק גדול מפסק הדין היה תלוי בפרשנות השופטים לכרזת המחאה שנשא טונג. במהלך המשפט, שנערך במשך 15 ימים, התביעה וההגנה התווכחו על הסמנטיקה, ההיסטוריה וההקשר של הסיסמה בשלט - קריאה נפוצה בהפגנות הפרו-דמוקרטיות שהתקיימו בין 2019 ל-2020.

השופטים הבהירו היום כי הסיסמה נועדה "לתקשר את משמעות הפלגנות", והייתה "מסוגלת להסית אחרים לקרוא להפרדה". ההחלטה של השופטים מניחה את התשתית להרשעות עתידיות הקשורות למפגינים הפרו-דמוקרטיים.

כוחות משטרה ועיתונאים ביציאה מבית המשפט בהונג קונג, היום / צילום: Associated Press, Vincent Yu
 כוחות משטרה ועיתונאים ביציאה מבית המשפט בהונג קונג, היום / צילום: Associated Press, Vincent Yu

"משפט ראווה פוליטי"

טונג כפר בכל האישומים נגדו. כשהשופטים הכריזו על פסק הדין, הוא בקושי הגיב. בהמשך הוא נופף לעבר תומכיו כשהם צעקו לעברו קריאות עידוד בצאתו מבית המשפט.

ביום חמישי יוכרז גזר דינו. על פי חוק הביטחון הלאומי, שמפליל מעשי פלגנות, חתרנות, טרור ושיתוף פעולה עם כוחות זרים, טונג עומד בפני עונש מקסימלי של מאסר עולם.

נכון לאתמול, המשטרה עצרה 138 איש והאשימה 76 מתוכם על פי החוק. העצורים כוללים סטודנטים, פעילים, פוליטיקאים לשעבר, עיתונאים ועורכי דין. שלוש חברות הואשמו גם כן.

ממשל הונג קונג הכחיש שוב ושוב כי נעשה בפרמטרים המעורפלים של החוק שימוש להגבלת חופש הביטוי או החנקת חילוקי דעות פוליטיים. קארי לאם, מושלת הונג קונג, הגנה על החוק וטענה כי הוא "צעד מכריע לסיום הכאוס והאלימות ולהבטחת יציבות ושגשוג ארוך טווח בהונג קונג".

"זה משפט ראווה פוליטי", אמר נתו לאו, לשעבר מחוקק בהונג קונג ופעיל פרו-דמוקרטי בולט שקיבל מקלט בבריטניה, בריאיון ל-CNN. "הממשלה בחרה את השופטים בקפידה כדי שתוצאת המשפט תשרת בצורה הטובה ביותר את האינטרס הפוליטי שלה", הוסיף.