מנהלת מחוז הונג קונג: היציבות חזרה; נוכחות משטרה מסיבית בעיר

במקביל, האופוזיציה קוראת לתושבים להפגין אחרי שהמשטרה דחתה בקשה לעצרת מאורגנת

קארי לאם / צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha
קארי לאם / צילום: REUTERS/Athit Perawongmetha

מנהלת מחוז הונג קונג קארי לאם טוענת כי היציבות חזרה לעיר שלושה חודשים אחרי שסין הטילה עליה את חוק הביטחון הלאומי החדש. זאת בזמן שאלפי שוטרים נפרסו ברחובות כדי למנוע הפגנות שיפריעו לחגיגת היום הלאומי הסיני.

מחנה האופוזיציה בעיר קרא באינטרנט לאנשים לצאת להפגין, אחרי שהמשטרה דחתה בקשה לקיום עצרת מחאה מאורגנת בנימוקים של בריאות הציבור וביטחונו.

הממשל בהונג קונג פרס 6,000 שוטרים, רבים מהם עם ציוד נגד מהומות הכולל תותחי מים, ורכבי משטרה נראו לאורך מסלול ההפגנה המתוכנן. קבוצות שוטרים עצרו ובדקו מפגינים חשודים ברובעי קניות עמוסים בשעות אחר הצהריים ביום חמישי שעבר.

"האמת הפשוט היא, וקל להבחין בזה, שיציבות חזרה לחברה שלנו והביטחון הלאומי מוגן", אמרה לאם בקבלת פנים לציון יום השנה ה-71 לשלטון המפלגה הקומוניסטית בסין.

המחאה במחוז נאסרה במידה רבה השנה, כאשר המשטרה הצביעה על חוקי הריחוק החברתי במהלך מגיפת הקורונה, כסיבה לכך. כיום, העיר חוזרת לשגרה אחרי חודשיים של הגבלות נוקשות בטענה לבריאות הציבור, אך התקנות נגד התכנסות ציבורית של יותר מארבעה בני אדם נשארו בתוקפן.

"יציבות ושמחה זה מה שממשלת הונג קונג מדמיינת שאנחנו מרגישים", אמר צעיר בשנות ה-20 לחייו שזיהה את עצמו כוונג, ליד משרדי המשטרה במרכז קניות שבו הופיעו כמה מפגינים. "אבל אנחנו עדיין כועסים מאד". הוא אמר שלאם רוצה רק את מה שהמפלגה הקומוניסטית רוצה, לא את טובת התושבים.

מאוחר יותר, עשרות צעירים וצעירות הוקפו על ידי המשטרה, וידיהם נכבלו מאחורי הגב. כשקבוצה אחת הועלתה על אוטובוס, הצופים צעקו: "אל תפחדו!" המשטה מסרה שהיא עצרה לפחות 60 בני אדם.

"הצילו את 12 הצעירים בהונג קונג"

חזית זכויות האזרח, שארגנה חלק מההפגנות הגדולות ביותר בעיר בהתקוממות הפוליטית בשנה שעברה, ביקשה את הרישיון לעצרת ביום חמישי תחת הססמה "הצילו 12 צעירים בהונג קונג". מדובר על תריסר תושבים של העיר שנתפסו בניסיון לברוח מהעיר ולהגיע לטייוואן.

מעצר הקבוצה הזו ב-23 באוגוסט בים סין הדרומי אחרי היציאה מהונג קונג בסירות מירוץ, הפך לקריאת מחאה של המפגינים. כל 12 הצעירים פרט לאחד נעצרו בעבר בהונג קונג באשמת ארגון הפגנות או היו בהמתנה למשפט.

בני משפחותיהם דרשו שהם יקבלו גישה לעורכי דין ולטלפונים, ויוחזרו להונג קונג. רשויות סיניות מסרו ביום רביעי שהם עצרו רשמית 12 אנשים, ונראה שהכוונה היא להעמידם למשפט בסין.

האפשרות של מעצר ומשפט על ידי המערכת המשפטית הסינית הלא שקופה והפוליטית, תחת חוק הסגרה שלאם ניסתה להעביר ביוני בשנה שעברה, הציתה מחאות רחבות וטלטלה את העיר. המחאות הפכו להתעוררות פוליטית רחבה יותר, עם קריאות לדמוקרטיה גדולה יותר ואחריות משטרתית.

הנכונות של תושבים לצאת לרחובות דעכה בתחילת השנה בעקבות מגפת הקורונה, וכניסתו לתוקף של חוק הביטחון הלאומי החדש עם עונשי מאסר ממושכים שכפתה בייג'ין ב-30 ביוני השנה. ביום חמישי השוטרים עלו במספרם על המפגינים.

לי צ'אוק-יאן, פעיל מחאה לשעבר שמחכה להעמדה לדין על חלקו בכמה הפגנות בשנה שעברה, הגיע עם עוד שלושה חברים אל חזית משרד הקישור של סין בהוג קונג ביום חמישי. הוא אמר שהם מייצגים כמה ארגוני חופש חברתי ובאו להגיש מכתב לרשויות בסין, שנאמר בו "בלי זכויות אדם אין מה לחגוג ביום הלאומי". הקבוצה קראה גם לשחרור 12 העצירים המוחזקים בסין.

"הרשויות השיגו יציבות דרך החדרת פחד בין התושבים", אמר לי. "שימוש בתירוץ של המגפה כדי למנוע מאנשים להפגין בשקט אינו יציבות אמיתית".

בנאום היום הלאומי שלה, לאם הודתה לממשלה המרכזית הסינית על התמיכה בשגשוג של הונג קונג, וציינה 90 הסכמי שיתוף פעולה שנחתמו בין הונג קונג וסין בשלוש השנים האחרונות.

"כל זה מראה שהממשלה המרכזית נותנת לנו תמיד תמיכה חזקה ועוזרת לשמור על השגשוג והיציבות בהונג קונג, בזמנים טובים ורעים, בקשיים או בהזדמנויות", היא אמרה.