מדוע חיזבאללה חושש להגיב בעוצמה לתקיפה הישראלית בלבנון

המנהיג נסראללה אומנם נשא אתמול נאום תוקפני שבו רמז ליכולתם של הטילים ארוכי-הטווח שברשותו להגיע לכל מקום בישראל, אך נראה כי פניו אינן להסלמה כוללת - זאת בהתאם לירי טילי הנ"ט באזור אביבים היום • עם זאת, הצפי הוא כי הארגון לא יכול להרשות לעצמו שלא להגיב כלל על מתקפת הרחפנים הישראלית • ניתוח "גלובס"

חיילי צה"ל חושפים את מנהרות החיזבאללה בגבול הצפון / צילום: רויטרס, Ronen Zvulun
חיילי צה"ל חושפים את מנהרות החיזבאללה בגבול הצפון / צילום: רויטרס, Ronen Zvulun

ירי טילי הנ"ט (ככל הנראה מסוג קורנט מתוצרת רוסיה) היום (א') אל כלי רכב של צה"ל באזור אביבים, תואם את הציפיות וההערכות כי חיזבאללה יגיב תגובה מדודה כזו שלא לגרור את ישראל לעימות כולל. ירי טיל כזה מצריך חוליה של שלושה לוחמים בלבד, ולחיזבאללה מאות חוליות כאלה המכירות היטב את השטח, יודעות להסוות את עצמן ולהתחפר ולירות מהמסתור שמעט לא ניתן לגלותו. במלחמת לבנון השנייה, גרמו טילים אלה לנזק ולהרוגים בקרב חיילי צה"ל ובעיקר בחטיבות המרכבה, ואחד הלקחים מאז היה מערכות מיגון מתקדמות נגד טילים שהורכבו על הטנקים והכלים המשוריינים הקדמיים. צה"ל מגיב לירי בעוצמה אבל לא בטוח שבדיוק. ירי תותחים מכוון אל אזור משוער שממנו נורו הטילים, אך סביר שלחוליות יש מסלולי מילוט מוכנים מראש או בונקרים ומחפורות שם הם מסתתרים.

חיזבאללה מצידו כך על פי רשת אל מיאדין וכלי התקשורת האחרים הסרים למרותו, נצר את האש והוא ממתין לראות כיצד ישראל תגיב, הוא הגיב, פגע בכלי רכב צבאיים, והעלה הרבה עשן באזור רביבים. סוג של קרב קפצונים עם הרבה עשן ורעש.

השעות הקרובות חשובות, נפגעים בכל אחד מהצדדים עשויים להביא להמשך ירי ואולי אף להסלמה אך גם אם יהיה כך לא צפוי שיהיה זה עימות כולל. ויש לכך שתי סיבות עיקריות: חיזבאללה המלקק עדיין את פצעיו מהמלחמה בסוריה, עדיין לא מוכן לעימות כזה, מלאי הרקטות שלו גדול ומגיע לעשרות אלפים, מהן ככל הנראה מספר קטן של רקטות מדויקות, מהסוג שהמפעל שהופצץ בבירות אמור היה לייצר. אבל חלק לא קטן מהכוח הצבאי של הארגון עדיין לא התאושש מהמלחמה בסוריה, שורות ההרוגים והפצועים טרם מולאו, וגם המורל לא משהו. חשיפת מנהרות התקיפה בגבול הצפון והשמדתן יצרה נזק לארגון גם בין שורותיו וגם בלבנון בכלל, שם התושבים וההנהגה האזרחית מבועתים מהמחשבה ששוב ארצם תיגרר למלחמה. לבנון עדיין לא התאוששה לחלוטין מהמלחמה ב-2006 שהותירה בה הרס עצום. זו הסיבה להדלפות חיזבאללה לתקשורת הבינלאומית ובשיחות עם דיפלומטים רוסים ולפיהן הארגון לא יבצע פעולה שתביא למלחמה. הארגון ספג אז כהיום ביקורת פנימית קשה על הנזקים שהביא על לבנון, וזו עוד סיבה לרצונו להימנע ממלחמה של ממש.

בנוסף הארגון מנסה ללמוד את דרכי הפעולה הישראליות החדשות, את מתקפות הרחפנים שלהן לא ציפה וגם מנסה למנוע את זליגת המידע המודיעיני שלפיו ישראל תקפה.

הסיבה השנייה חשובה יותר, איראן, הפטרונית של חיזבאללה לא מעוניינת בהסלמה בעיתוי הזה. איראן נמצאת בלחץ כבד של העיצומים האמריקאים, כלכלתה מדשדשת, האינפלציה שלה מגיעה לחמישים אחוזים ושער המטבע חייב הורדת ארבעה אפסים, כדי לנסות ולבלום את ההידרדרות. הנשיא רוחאני נאבק למנוע הסלמה שאליה דוחפים הזרמים הקיצונים יותר, ומנסה להיחלץ מהעיצומים באמצעות מהלכים דיפלומטיים. את אלה מנהל שר החוץ ג'אוואד זריף, שנפגש בשבוע שעבר עם נשיא צרפת מקרון ועם דיפלומטים אירופים, פגישות שהניבו את הודעת מקרון לפיה הצדדים מנסים לארגן פגישה בין רוחאני לבין נשיא ארה"ב טראמפ. פגישה שלפי התקדים הצפון קוריאני עשויה להניב הקלה ולו חלקית בעיצומים.  התלקחות בין ישראל לחיזבאללה, בעיקר על רקע הקשרים החזקים בין הממשל האמריקאי הנוכחי לבין ישראל, תטרפד את המאמצים האלה.

וכך בתקשורת האיראנית מגדירים את התקיפות בסוריה לבנון ועיראק, המיוחסות לישראל, כניסיון שלה לחרחר מלחמה מקומית עם חיזבאללה כדי לעצור את המגעים הדיפלומטיים. העיתונאי האיראני סאיד ג'עפרי, אומר כי בכל התדרוכים והראיונות שקיים בימים האחרונים, הבהירו בכירים איראנים כי משימתה של ישראל כפי שהם רואים אותה לא תצלח וכי איראן תגיב על ההתקפות הללו רק כשהמועד יתאים לכך. ועם זה לדבריו הארגונים בני הברית של איראן ובהם חיזבאללה והארגונים הפלסטינים, עשויים להגיב במקומה, אך באופן שלא יוביל להסלמה רבתי.

את ההסלמה הזו הם שומרים למועד שבה התוכנית של מפקד משמרות המהפיכה הגנרל קאסם סולימני, מלחמה בכמה חזיתות נגד ישראל, לרבות רצועת עזה ולבנון, תהיה מוכנה, והתזמון יהיה נוח לאיראן. בשלב הזה תומכי הקו הקשוח של סולימני בממשל בטהראן ממתינים  לתוצאות המגעים הדיפלומטיים, וממתינים בין השאר לעצרת האום שם יתארח הנשיא רוחאני, ולתוצאות הבחירות בישראל, שישפיעו כך הם מעריכים גם על יחס הממשל האמריקאי למתרחש באזור.

לבד מהירי חיזבאללה חידש בימים האחרונים את מתקפת התעמולה שלו, ובין השאר הוא חוגג את מה שכלי התקשורת שלו מכנים, "ההיסטריה בישראל" בשל הכוננות הצבאית ותזוזת הכוחות לגבות הצפון שדווחו בארץ.

מזכ"ל הארגון ומנהיגו חסן נאסראללה נשא אתמול נאום תוקפני, ובו אמר בין השאר כי תגובת חיזבאללה למתקפת הרחפנים הישראלית יכולה להגיע מכל מקום בלבנון, רמז ליכולת ארוכת-הטווח של הטילים והרקטות שבידי הארגון. "יש לנו מספיק טילים מדוייקים", אמר נאסראללה, אך מנגד הכחיש את הטענה הישראלית כי המטרה שהותקפה בביירות היא מפעל לדיוק טילים. "אני רוצה להבהיר לכולם, ולישראלים עצמם שנתניהו צוחק ומשקר להם - בתקשורת הישראלית נאמר שהמטרה היא מפעל לדיוק טילים, אבל כולם יודעים שאין שם כלום ".  אם היה שם מפעל כזה היינו אומרים זאת בגלוי ובכבוד  - זה שקר של נתניהו לתרץ את ההתקפות" - דברי נאסראללה. הוא ציין כי נתניהו הודה למעשה בתקיפות בלבנון סוריה ועיראק, ולדבריו ראש הממשלה מתפאר בהן למטרותיו הפוליטיות.

נאסראללה הבטיח כי אין מנוס מתגובה של חיזבאללה, וכי "זה כבר הוחלט. ישראל צריכה לשלם את המחיר על התוקפנות. כל הדיבורים והאיומים לא יעצרו את התגובה...אנחנו רוצים להשאיר את האויב במתח ובלבול". עוד איים כי כל מל"ט או כלי טייס אחר שיכנס לשטח לבנון יופל, והודה לבכירים הלבנונים בהם הנשיא עאון וראש הממשלה חרירי שהביעו עמדה נגד המתקפות הישראליות.

דברים אלה מעידים על ההיתר שרואה חיזבאללה באמירותיהם של עאון וחרירי לתגובה נגד ישראל. אלה, החוששים מאוד מהידרדרות למלחמה, מנהלים מגעים דיפלומטיים קדחתניים עם המערב כדי להביא להפסקת הפעילות הישראלית בארצם, אך יכולתם למנוע מחיזבאללה להגיב, לא קיימת.

חיזבאללה פרסם אמש (שבת) סרטון תעמולה לגלגני ובו הוא מביים אירוע חטיפת חייל ישראלי, המנסה קודם לכן בפחד לשכנע את מפקדו שלא ישלח אותו מול לוחמי חיזבאללה.  

בצה"ל התכוננו לפעולה מקומית, כמו זו שהייתה היום, אך בשל תוואי השטח השולט מהרכס הלבנוני שבמרכזו העיירה מארון א-ראס אל שטח ישראל באזור רביבים, יש קושי למנוע או להיות מוגן מכל סוגי הירי. אמצעי ההתרעה והתצפית תוגברו מאוד, ותרגיל מילואים שתוכנן לשבוע הבא, הוקדם. התותחים שהועלו בימים האחרונים לגבול נועדו בעיקר להזהיר את חיזבאללה וממשלת לבנון כי התגובה הישראלית תהיה קשה והרסנית ולכן פנו בשעו האחרונות ראש הממשלה חרירי בקריאה נואשת לצרפת ולארצות-הברית להתערב ולבקש מישראל להפסיק את האש.