פועל נפל מגובה ונהרג באתר בנייה בהרצליה

פועל בניין אזרח סין נהרג הבוקר באתר בנייה שבאחריות חברת רמי שבירו בגליל ים בהרצליה • מהחברה נמסר כי העובד נכנס לאתר טרם פתיחתו לפעילות • מפלג פלס במשטרה פתח בחקירה

פועל בניין, אזרח סין בן 54, נהרג הבוקר (ד') בנפילה מגובה באתר בנייה בגליל ים בהרצליה. בעקבות התאונה מפלג פלס במשטרה פתח בחקירה. מתחילת השנה נהרגו באתרי בנייה ברחבי ישראל 32 עובדים. בשנה שעברה נהרגו 41 פועלים.

נכון לעכשיו יש הבדלי גרסאות בין המשטרה לחברה האחראית על הבנייה במתחם, חברת רמי שבירו. בבדיקה שקיים "גלובס" עם המשטרה נמסר כי "מבירור ראשוני עולה שהוא התחיל את עבודתו ולא נקשר כנדרש ואז נפל". לעומת זאת, בתגובת החברה נטען כי הפועל נכנס לאתר טרם פתיחתו לעבודה. "מדובר בפועל זר של חברת ג׳אנגסו סנטונג קונסטרקשיין גרופ קו בע"מ, שאושרה לעבודה מטעם המדינה. הפועל נכנס לאתר ללא כל אישור ועל דעתו, בזמן שהאתר היה סגור מכל פעילות. האתר נפתח בשעה שבע בבוקר והתאונה אירעה טרם פתיחת האתר".

ד"ר הדס תגרי, מנהל הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, מסרה: "שוב מתרחשת תאונת עבודה קטלנית באתר של חברת רמי שבירו, אשר באתר בביצועה ביבנה נהרגו בשנה שעברה 5 עובדים בשנה בשתי תאונות - אולם לא נראה שצעדים כלשהם ננקטו כנגד החברה. בעת שהקטל באתרי הבנייה נמשך, מדשדשות ללא התקדמות התחייבויות שניתנו בהסכם שנחתם שבין המדינה להסתדרות בנובמבר אשתקד, בהן הרחבת אחריותם החוקית של בכירים בחברות יזמיות וקבלניות לבטיחות העובדים, הרחבת סמכויותיו של רשם הקבלנים לפעול כנגד חברות רשלניות ופתיחת קו לתלונות על הפרות בטיחות. יתר על כן, מפלג פלס החדש במשטרה שהוקם במטרה לחקור תאונות עבודה קטלניות עשה כן עד כה בשני מקרים בלבד וממשיכה המציאות המופקרת של העדר אכיפה פלילית למיגור הרשלנות באתרים. יש לקוות כי התאונה הקטלנית היום תיחקר ביתר נחישות".

היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, עו"ד ישראל אסל, הגיב אף הוא ומסר כי "הבוקר נהרג עובד נוסף באתר בגליל ים. מאז תחילת השנה נהרגו 59 עובדים בתאונות עבודה מתוכם 32 בענף הבנייה והתשתיות. ההפקרות והזלזול בחיי אדם באתרי הבנייה ממשיך. הזלזול מתחיל החל מהקבלן המבצע בשטח ועד למנהל הבטיחות בעבודה במשרד העבודה שטוען שהוא הגביר את האכיפה. בינתיים חרף הגברת האכיפה לה טוען מנהל הבטיחות בעבודה שנת 2019 מסתמנת כשנה מדממת במיוחד 59 עובדים נהרגו ואנו רק בתחילת חודש ספטמבר. נראה כי טענות מנהל הבטיחות בעבודה על הגברת האכיפה מצידם מצריכות בדיקה שכן ניכר במבחן התוצאה ומספר ההרוגים שרק עולה ועולה כי בפועל פעולות האכיפה שמבצעת המדינה אינן אפקטיביות כלל".

יצוין כי באתרי עבודה של חברת רמי שבירו וחברות בנות שלה נהרגו מתחילת השנה חמישה עובדים, ארבעה מהם בתאונת קריסת המנוף ביבנה.