נתניהו התעקש - והצליח: המבקר אנגלמן אישר לרה"מ ללוות כסף ממקורבו למימון הגנתו המשפטית

החלטת מבקר המדינה הגיעה היום אחרי שוועדת ההיתרים סירבה לאפשר לנתניהו לקבל כספים ממקורבו ספנסר פרטרידג' • סכום ההלוואה יעמוד על כ-2 מיליון שקל ואמור לכסות בחלקו את המימון שקיבל רה"מ מבן-דודו נתן מיליקובסקי

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר

נתניהו התעקש - והצליח: לאחר שוועדת ההיתרים דחתה פעם אחר פעם את בקשתו לקבל מימון להגנתו המשפטית ממקורביו, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את האישור הנכסף ממבקר המדינה החדש, מתניהו אנגלמן.

אנגלמן אישר לנתניהו לקחת הלוואה של 2 מיליון שקל מאיש העסקים ספנסר פרטרידג', "בתנאי שוק". בכך, הלכה למעשה, עוקף אנגלמן את ועדת ההיתרים שליד משרדו, אשר סירבה לאשר לנתניהו לקבל תרומות מפרטרידג' ומבן-דודו נתן מיליקובסקי.

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "מבקר המדינה הקודם יוסף שפירא אישר עקרונית לראש הממשלה בנימין נתניהו את קבלת ההלוואה, תוך התניה שההלוואה תינתן בתנאי השוק, עריכת הסדר ניגוד עניינים בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה וכן דיווח בהצהרת ההון השנתית".

עוד נמסר ממשרד המבקר כי "לאחרונה העבירו פרקליטי ראש הממשלה את הסכם ההלוואה בין ראש הממשלה למלווה וכן את הסכם המשכון הנלווה להסכם. במסגרת העברת המסמכים ציינו פרקליטי ראש הממשלה כי ההלוואה מיועדת לכיסוי הוצאותיו המשפטיות של ראש הממשלה וכן למימון הסכומים אותם הוא אמור להשיב למר מיליקובסקי, בהתאם לפרטים שמסר ליועץ המשפטי לממשלה".

הבקשה המקורית של ראש הממשלה לאפשר לו לקבל סיוע במימון הוצאותיו המשפטיות משני תושבי חוץ בעלי אמצעים - בן-דודו, נתן מיליקובסקי; ומי שהוצג כחברו הקרוב, ספנסר פרטרידג' - הוגשה בתחילת יולי 2018.
ב-29 בנובמבר 2018 דחתה ועדת ההיתרים לראשונה את הבקשה. זאת, על בסיס החלטות קודמות של הוועדה, בהרכבים שונים לאורך השנים, שבאף אחת מהן לא ניתן היתר למימון הוצאות משפט לשר מכהן; ועל בסיס עקרונות שנקבעו במקרים דומים.

הוועדה קבעה כי "מימון הוצאות משפט איננו מסוג העניינים בהם מוצדק לתת היתר אישי לחריגה מהכללים, וכלל, לא מדובר בסוג העניינים 'שהוא מוצדק בנסיבות המקרה ותקין מבחינה ציבורית'... כפי שנקבע בעבר, נדרשות נסיבות אישיות ייחודיות וכבדות-משקל ביותר כדי לחרוג מכך. נסיבות כאלה כלל לא הוצגו בפני הוועדה... מימון הוצאות משפט הנובעות מחקירה פלילית, הכוללת חשש למעשים פליליים בקשר עם בעלי הון שונים, לא ראוי שייעשה בידי בעלי הון. 'מצב של גביר המשלם כספים לנושא משרה ציבורית, יש להימנע ממנו הן מהותית והן בשל מראית-העין'".

ב-7 בינואר 2019 הוגשה "בקשה נוספת ומחודשת לקבלת סיוע במימון הוצאות הגנה" מטעם ראש ממשלה. בקשה זו התייחסה לגיוס מימון משני התורמים הפוטנציאליים האמורים בסכום כולל של 2 מיליון דולר. בבקשה זו נמסר לראשונה לוועדה כי ראש הממשלה כבר קיבל 300 אלף דולר ממיליקובסקי וכן חליפות וסיגרים ממר פרטרידג', ללא היתר כנדרש.

ב-20 בפברואר 2019 נדחתה הבקשה הנוספת. בהתבסס על עיקרון סופיות ההחלטות הקבוע בכללים, וכן בהתבסס על החלטות קודמות של הוועדה, נקבע כי על ראש הממשלה למצות את השימוש בהונו שלו תחילה, בטרם יפנה לבקש תרומות: "בטרם יפנה שר לנדבת תרומתם של בעלי הון, עליו למצות את יכולותיו ממשאביו והונו העצמי".

במקביל לדחייתה הסופית של בקשת ראש הממשלה לקבלת היתר אישי לקבלת תרומות למימון הגנתו המשפטית מאנשי העסקים זרים, הורה היועמ"ש לנתניהו להחזיר את 300 אלף הדולר שכבר קיבל מבן-דודו נתן מיליקובסקי.