מיטב דש במקום אדוארדו אלשטיין? בוחן העמדת מחצית מההלוואה לאייל לפידות לרכישת מניות כלל ביטוח

מכירת כ-5% ממניות כלל ביטוח ללפידות מתעכבת מזה יותר מחודש בשל הקושי של המוכרת בעסקה, אי.די.בי, להעניק לו את הלוואה בסך 118 מיליון שקל לרכישת המניות, כפי שהתחייבה בהסכם ביניהם

אייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי
אייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: תמר מצפי

בית ההשקעות מיטב דש בוחן העמדת הלוואה לאייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי , לרכישת מניות כלל ביטוח  מידי קבוצת אי.די.בי - כך נודע ל"גלובס". מכירת המניות ללפידות מתעכבת מזה יותר מחודש  בשל הקושי של המוכרת, אי.די.בי, להעניק לו את הלוואה בסך 118 מיליון שקל לרכישת המניות, כפי שהתחייבה בהסכם ביניהם.

אי.די.בי, בשליטת אדוארדו אלשטיין, דיווחה בחודש שעבר כי היא קיבלה אינדיקציות ראשוניות ממוסדות פיננסיים למימון חלקי בשיעור של כ-50% מסכום ההלוואה על פי ההסכם כאמור, כאשר אי.די.בי עצמה תעמיד את יתרת סכום. בנוסף דיווחה אז אי.די.בי כי נמסרה לה הודעה מטעמו של לפידות, שלפיה בכוונתו לפעול למינויו כדירקטור בכלל ביטוח.

בשלהי חודש יולי דיווחה אי.די.בי כי החליטה שלא להשלים בתנאים שנקבעו את העסקה למכירת 4.99% ממניות כלל ביטוח לידי לפידות תמורת 132 מיליון שקל. מדובר היה בהפרה של ההסכם וזאת לאחר שאי.די.בי קיבלה מלפידות הודעה על מימוש אופציה שהוקנתה לו לרכישת המניות כבר באמצע יוני. אי.די.בי ציינה אז כי היא "ממשיכה לפעול ולהיערך להשלמה של ההסכם". 

מכירת המניות ללפידות היא למעשה חלק מעסקה רחבה יותר, שבמסגרתה מוכרת אי.די.בי 18% ממניות כלל ביטוח לשלושה משקיעים: לפידות, מורי ארקין ויקיר גבאי. במסגרת זו העניקה אי.די.בי ללפידות אופציה ללרכוש ממנה את המניות, כאמור תמורת 132 מיליון שקל,  כאשר בהסכם ביניהם  נקבע כי לפידות ישלם רק 10% מהתמורה במזומן, ויתרת הסכום תועמד לו כהלוואה בידי אי.די.בי או באמצעות גוף בנקאי או פיננסי שיסכים להיכנס בנעליה. 

בהמשך חשפה אי.די.בי פרטים נוספים מההסכם, לבקשת רשות ניירות ערך, ולפיהם בהנחת מימוש מלא של האופציה תעמוד ההלוואה על סך של 118 מיליון שקל (כלומר, לפידות ישלם רק 14 מיליון שקל במזומן). ההלוואה תישא ריבית שנתית קבועה בשיעור של 4%, ותיפרע (קרן וריבית) בתשלום אחד בתום 5 שנים ממועד העמדת ההלוואה (בכפוף לפירעונות מוקדמים, לרבות במקרים של חלוקת דיבידנדים על ידי כלל עסקי ביטוח). עוד נקבע אז בתנאי ההלוואה כי מניות כלל ביטוח שיירכשו במסגרת מימוש האופציה, לא ישועבדו לטובת החברה, אבל הרוכש התחייב לשעבוד שלילי לטובת החברה. 

באמצע יוני הודיע לפידות לאי.די.בי על ממימוש האופציה במלואה, ובתגובה הודיעה אי.די.בי כי היא בוחנת חלופות למימון ההלוואה. במסגרת ההסכם קיבלה החברה 30 ימי עסקים להשלמת המכירה אלא שזו, כאמור, לא הושלמה, לאחר שבאי.די.בי לא הצליחו למצוא גוף פיננסי שיסכים להיכנס בנעליה ולהפוך למלווה.  באי.די.בי רואים את לפידות כבעל יכולת לתרום לכלל ביטוח, וכמשקיע איכותי שיוכל לשפר את מצב החברה בעתיד, אבל מנגד היא צמאה מזומנים, שעסקת המכירה כמעט ואינה מספקת.