המחנה הדמוקרטי: "תנאי כניסה לקואליציה - ביטול חוק הלאום"

המחנה הדמוקרטי יפרסם היום את תוכניתו "להצלת הדמוקרטיה הישראלית" • התוכנית מכילה מספר צעדים מפורטים שיהוו לטענת המפלגה תנאי קואליציוני לכל כניסה לממשלה, ובמסגרתה מתחייבת המפלגה בין השאר להשלים חוקה ממלכתית לישראל

המחנה הדמוקרטי יפרסם היום (ה') תוכנית האמורה להצדיק את שמו וכותרתה: "התוכנית שתציל את הדמוקרטיה הישראלית". התוכנית, שנוסחה על ידי מועמדת המחנה הדמוקרטי לכנסת הפרופ' למשפטים יפעת ביטון, מכילה מספר צעדים מפורטים שיהוו לטענתה תנאי קואליציוני לכל כניסה לממשלה, ובמסגרתה מתחייבת המפלגה בין השאר להשלים חוקה ממלכתית לישראל.

הסעיפים הבולטים בתוכנית הם חקיקת חוק שיחייב פרישת ראש ממשלה שנגדו מוגש כתב אישום, וקיצוב קדנציה של ראש ממשלה לשתי כהונות - 8 שנים. עוד חקיקה שמציעה התוכנית היא חוק יסוד השוויון וחוק יסוד זכויות חברתיות, ובכך להבטיח שהחוקה הישראלית תספק הגנה מלאה לכל זכויות היסוד של האדם בישראל, ובראשן הזכות לחיים, לחירות ולכבוד. כן מבקש המחנה הדמוקרטי לחוקק חוק תנאי סף למבקר המדינה היותו שופט בדימוס או פרופסור למשפטים.

בתוכנית מתחייבת המפלגה לבטל שורה ארוכה של חוקים שנחקקו בעיקר בממשלה היוצאת ובהם: חוק הלאום, חוק העמותות, שהערים קשיים על תרומות מחו"ל לעמותות ישראליות, חוק ההסדרה של המאחזים בשטחים, חוק החרם, הפועל נגד מי שמקדם חרם נגד מדינת ישראל, וחוק הנכבה, המגביל את איזכור הנכבה. התוכנית מדגישה מטרה עיקרית נוספת והיא שינוי יחסי הכוחות בין הממשלה לכנסת, באופן זה שבידי הרשות המחוקקת תישאר סמכות משמעותית ואפקטיבית של חקיקה ושהממשלה לא תהפוך למעשה לרשות המבצעת והמחוקקת כאחד. וכך, בין השאר, לכל החלטת ממשלה ייקבעו לוחות זמנים לביצוע והממשלה תציין באופן חצי שנתי מה סטטוס עמידתה בלוחות הזמנים שקבעה לעצמה. עוד בתוכנית כמה פעולות שהוגדרו הגנה על שומרי הסף, היועצים המשפטיים, מבקר המדינה ובתי המשפט. כך, למשל, ינסה המחנה הדמוקרטי לבלום את חוק ההמלצות, האוסר פרסום המלצות המשטרה לפני החלטת הפרקליטות ואת חוק היוע"משים, המאפשר בחירה של יועצים משפטיים באופן שנותן לשר הממונה חלק משמעותי בתהליך.

לפי התוכנית המפלגה תפעל למניעת החוק הצרפתי ויוזמות החסינות - או חוקים דומים המעניקים חסינות לנבחרי ציבור מהעמדה לדין פלילי, ובכלל זה ראש הממשלה.

בסוגיית ההגנה על בתי המשפט מטרה עיקרית של התוכנית היא מניעת חקיקת פסקת ההתגברות. בד בבד תפעל המפלגה להחזרת האיזונים לוועדה למינוי שופטים - כך שבכל ועדה למינוי שופטים, יהיו חברים נציג אחד מטעם הקואליציה ונציג אחד מטעם האופוזיציה כפי שהיה נהוג לאורך השנים.

מנגד התוכנית מכירה בצורך לגיוון במינוי שופטי/ות, כדי להבטיח ככל הניתן ייצוג של אוכלוסיות מקבוצות מיעוט מופלות - בית המשפט העליון חייב לאפשר ייצוג ולקבוצות מיעוט בחברה הישראלית, ככל שניתן לעשות זאת במסגרת הסטנדרט המקצועי הגבוה ביותר הנדרש ממועמדים.

התוכנית מתייחסת גם לחינוך ולפי התוכנית יש לחזק את לימודי הדמוקרטיה במערכת החינוך תוך מתן אפשרות למורים לנהל שיח אזרחי ביקורתי, ועיצוב זיכרון קולקטיבי דמוקרטי הנוגע בחשיבות מוסדות השלטון והמדינה.

במחנה הדמוקרטי מסבירים כי "התוכנית נועדה להיאבק במה שהוגדר כהפרה של האיזון העדין שבין הרשות המבצעת, המחוקקת והשופטת. בתוכנית נכתב כי תחת הנהגתו של בנימין נתניהו, החלו תהליכים שמטרתם פגיעה באופייה הדמוקרטי של המדינה, כמו גם החלשה מכוונת של שלטון החוק ושומרי הסף, וזאת כדי לבצר את שלטונו, לחמוק מאימת הדין ולאפשר לשותפיו, המתנגדים לדמוקרטיה חזקה, לחבור אליו. לאור זאת, גיבשנו תוכנית להגנה על הדמוקרטיה ושלטון החוק, שמטרתה להחזיר את ישראל לקווי היסוד על בסיסם היא הוקמה, ברוח מגילת העצמאות המבססת את המדינה כיהודית ודמוקרטית, ברוח עקרונות הצדק, החירות והשלום של נביאי ישראל ותוך הבטחה שאלה ישרתו את הציבור בישראל בצורה הטובה ביותר שניתן".

פרופ' יפעת ביטון אומרת כי "הדמוקרטיה הישראלית בסכנה מוחשית תחת שלטונו המושחת ומהשחית של בנימין נתניהו וחבריו בימין. הפגיעה באופייה הדמוקרטי של המדינה, כמו גם החלשה מכוונת של שלטון החוק ושומרי הסף, והכל בשביל ביצור שלטונו, הם סכנה אמיתית למדינת ישראל שאנחנו מכירים ומוקירים. לדבריה התוכנית תחזיר את ישראל למסלול ולערכי היסוד על בסיסם היא הוקמה - מדינה חופשית, שוויונית ודמוקרטית, שפועלת על פי ערכי מגילת העצמאות והחזון הציוני. אנחנו מתחייבים שלא נשב בשום ממשלה שלא תקבל את התוכנית הזו".