מיסטר G | פיצ'ר

גלובליזציה על ים כנרת: טיול לתקופה שלפני ראש השנה

גבעת יואב עולה על מפת תיירות הפנים: היורטות ממונגוליה, הקרניים מאפריקה, הזיכרונות מהונגריה

כפר היורטות המונגולי / צילום: אורלי גנוסר
כפר היורטות המונגולי / צילום: אורלי גנוסר

24 שעות אחרי, אני מבינה שמושב קטן בדרום רמת הגולן הצליח להפתיע אותי. העיסוק בחקלאות לא מנע מתושבי גבעת יואב ליזום גם עסקים תיירותיים מגוונים, עם טאץ' גלובלי ייחודי וחום אנושי מקומי. מרכזי מבקרים הם להיט במושב ומאפשרים מפגש עם תחומי עניין ואנשים.

שמעון קינן הקים את "קול שופר", בית מלאכה לשופרות. בסיור שהוא עורך הוא מספר איך התאהב בשופר משחר ילדותו, ומשזה לא היה בהישג ידו, אלתר שופר מצינור ומשפך מתכת. שנים מאוחר יותר פגש יצרן שופרות שבגר וביקש להעביר את הידע, וקינן חזר אל אהבתו. הוא הקים בית מלאכה, בנה מכונות ועורך סיורים חווייתיים במרכז המבקרים. ראינו את שקי הקרניים השונות שהוא קונה מאפריקה, עברנו על תהליך הייצור ולמדנו איך תוקעים בשופר (kolshofar.co.il).

במשק טויסטר שמענו על שושלת משפחתית מפוארת שמאז ראשיתה בצפת של המאה ה-19 עוסקת בשמן זית. אליעזר טויסטר היה היהודי הראשון שגידל זיתים ברמת הגולן והקים גם בית בד. היום, יחד עם זוגתו מרים, הוא עורך סדנאות וסיורים, מקרין סרט שמספר את קורות המשפחה הענפה והקשר שלה לזית, ומציע טעימות וסיפורים פיקנטיים. רוב התוצרת נמכרת בחו"ל, אבל יש גם מגוון מוצרים מתוצרת מקומית. (toister-oil.com/merkaz_mevakrim).

את לימונטו הקימה רותי ספונדר, שעושה מהלימון לימונדה בכל המובנים. היא ובעלה מגדלים לימונים, ולאחר שפרשה מחינוך, לקחה את הלימונים צעד אחד קדימה. המתחם שפתחה עושה הומאז' ללימון באשר הוא. תמצאו אותו על מפות השולחן, כלי האוכל, התמונות על הקירות, ציורים על מפיונים ועוד. ספונדר מקבלת את האורחים בלימונדה צוננת או בצ'ייסר לימונצ'לו; ארוחות הבוקר לאורחי הצימרים כוללות גם הן לימון כבוש, ממרחים ומטבלים לימוניים; ריבת מנגו ולימון, לימונדה ועוד (טל' 052-2258418).

שילוב מעניין של חקלאות ואמנות תמצאו בגלריה "זרעים של צבע" של ציפי אחישחר, רפתנית גאה ואמנית רב תחומית. בגלריה, שחלקה שוכן במכון החליבה הישן שנותר כפי שהוא, היא מציגה תערוכות יחיד אך גם נותנת במה לאמנים נוספים (בתיאום מראש: טל' 050-8336655).

בחודשים האחרונים יצא שמו של המושב בזכות אטרקציה לא שגרתית: "כפר מונגולי" ובו 24 יורטות (אוהל הנוודים המרכז אסייתי), שממוקמות על המצוק עם הפנים לכנרת. זהו כפר אירוח מקסים ומטופח שמאפשר חוויית לינה באוהל מונגולי מסורתי אך מודרני. בכל יורטה מקלחת פרטית, מיזוג ומקרר. חלקם מתאימים למשפחות (זוג+3) וכוללים מיטה זוגית וספות נפתחות ובאחרים מזרנים בלבד, שמתאימים לחבורות או משפחה מורחבת (עד 10 נפשות). לילדים הוקם מתחם ספלאש - מזרקות מים צבעוניים ומרעננות ומכיוון שהאירוח אינו כולל ארוחות, יש מטבח בנוי מדוגם עד הפרט האחרון. הכנרת שנפרסת למרגלות הגולן והשקיעות המהפנטות הן פריט חובה בלו"ז (facebook.com/baigalimong).

אחד מאתרי הטיול הקרובים והיפים נמצא במרחק של כמה דקות נסיעה - עין פיק, כפר סורי נטוש שבבסיסו יישוב יהודי קדום. עד לפני כמה שנים היו מבני הבזלת המרהיבים במצב תחזוקתי ירוד עד מוזנח, אך המקום עבר לאחרונה מהלך של שיקום ושימור. המבנים טופלו, שביל חדש נסלל ומתחבר אל טיילת הגולן והמתחם הפך לפנינה. מהכפר יש תצפית נהדרת אל מורדות הגולן והכנרת, ומתחת לתצפית כדאי לגלוש במדרגות קטנות אל עין פיק החבוי מתחת. זרם מים דק זולג על הקיר ובהמשך ממלא בריכה קטנה מושלמת לטבילה.

אם אתם רעבים אחרי, חזרו לגבעת יואב ותוכלו לבחור בין דודי'ס למיכלי'ס. הוא מסעדת בשרים על טהרת מוצרים מהגולן, היא בית קפה חלבי חדש מלא חן. שני המקומות כשרים וסגורים ביום שישי בערב ובשבת
(www.dudis.org). אם תהיו בסביבה ביום שישי בבוקר, אל תפספסו ביקור אצל אופה הכפר. אלעד בן צבי, עלם צנום, ביישן וחייכן, הקים מאפייה שבלבה טאבון שבנה במו-ידיו. את המלאכה הוא למד בין היתר בטורקיה.

שיגעון האפייה נולד אצלו בלילה מקפיא אחד בשירותו הצבאי, כשנחשול ריח פיתות מאחד מאוהלי הבדווים שבסביבה היכה באפו. אבל הוא לא אופה רגיל אלא כזה שמעדיף עבודת כפיים וחשוב לו לשמר שיטות ידניות מסורתיות של פעם, עם מינימום התערבות מודרנית. כאן תוכלו לקנות לחמי מחמצת שונים, חלות, בגטים, בייגלה ולחמניות פוקצ'ות, סמבוסק ענקיים וקרואסונים (050-9098024).