מנדלבליט: כאלף משקיפים של ועדת הבחירות המרכזית יצוידו במצלמות גוף של המשטרה ויצלמו עמן בקלפיות

(עדכון) - היועמ"ש אישר את הפרסום ב"גלובס" מיום ג' השבוע ואמר כי השימוש באמצעים טכנולוגיים לשם השמירה על טוהר הבחירות הוא דבר נכון, לרבות באמצעות מצלמות • עוד אמר מנדלבליט כי בשל הקצנת המחלוקות בעת הבחירות, אנו עדים לשיח ציבורי לא ראוי שכולל התקפות פסולות על מוסדות אכיפת החוק

היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: ליאב פלד
היועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: ליאב פלד

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אישר אתמול בערב את הפרסום ב"גלובס", ולפיו כאלף משקיפים של ועדת הבחירות המרכזית יצוידו במצלמות גוף של המשטרה ויצלמו עמן בקלפיות ברחבי הארץ במטרה לשמור על טוהר הבחירות.

בנאום ב"ועידת המשפיעים" של חדשות 12 אמר מנדלבליט כי בשל הקצנת המחלוקות בעת הבחירות, אנו עדים לשיח ציבורי לא ראוי שכולל אף התקפות פסולות על מוסדות אכיפת החוק במדינה. "מדובר בתופעה מצערת, שיש לגנותה", אמר.

הוא הוסיף כי "לאורך שתי מערכות הבחירות, גזרתי על עצמי איפוק בהתבטאויות הקשורות לנושאים אלה. אולם דומה כי ישנם דברים שחייבים להיאמר ולהישמע. בית המשפט העליון, הייעוץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה, התביעה הכללית, משטרת ישראל וכלל גופי החוק והמשפט במדינה הם גופים מקצועיים. אנו שואבים את הלגיטימיות לעבודתנו ולהחלטותינו מאמון הציבור, המבוסס על כך שאנו פועלים באופן ענייני, נטול פניות, ללא משוא-פנים וללא תיוג פוליטי כלשהו".

מנדלבליט התייחס כאמור לסוגיית המצלמות בקלפיות, הצעת החוק שמבקש הליכוד לקדם, ואמר כי השימוש באמצעים טכנולוגיים לשם השמירה על טוהר הבחירות הוא דבר נכון, לרבות באמצעות שימוש במצלמות.

לדבריו, יש מקום להסדרת נושא חשוב זה במסגרת חקיקה ראשית, אולם הוא הסביר את התנגדותו להצעת החוק שהליכוד מבקש להעביר בשבוע הבא בנושא. מנדלבליט הביא את עמדת יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, הקובעת כי לא ניתן יהיה בפרק זמן קצר כל-כך לקבוע את כלל הנהלים הנדרשים לשם הבטחת יישומו כדין; להכשיר את מזכירי ועדות הקלפי ואת עובדי הוועדות האזוריות; ולערוך את ההסברה הנדרשת לציבור על-מנת למנוע אנדרלמוסיה ואי-תקינות בעת שיתקיימו הליכי ההצבעה.

כן קבע מלצר כי קבלת שינוי מהותי כל-כך לדיני הבחירות, בסמיכות כה רבה ליום הבחירות עצמו, תמנע מהוועדה את היכולת לנהל יום בחירות תקין, ואף עלולה בסבירות גבוהה למנוע מחלק מהבוחרים את האפשרות לבחור ואף לגרום לאנדרלמוסיה ותוהו ובוהו בעת קיום הליך הבחירה.

לפי מנדלבליט, משעה שזוהי עמדתו של הגורם המוסמך בחוק - "האם יעלה על הדעת לחוקק עכשיו חקיקה, שתושלם ימים ספורים לפני הבחירות, ושלפי אותו גורם מוסמך עלולה לגרום לשלילת זכות הבחירה מחלק מהאזרחים? או למנוע את הניהול התקין של יום הבחירות?". 

לדבריו, החלופה היא ההחלטה על פריסתם של בין 2,000 ל-3,000 מפקחי טוהר הבחירות, כשליש מהם עורכי דין ורואי חשבון, שחלק נכבד מהם יצויד במצלמת גוף ייעודית, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" ביום שלישי האחרון.

מנדלבליט גילה עוד כי בנוסף לכך החליטה הוועדה להציב בכ-3,500 קלפיות מזכיר ועדת קלפי נוסף; ובתיאום עם משטרת ישראל, יוצב שוטר בכל מבנה בו יוצבו 4 קלפיות ומעלה, וכן במבנים שבהם יש חשש לפגיעה בטוהר הבחירות בהתאם לתבחינים שגובשו.

היום (ו') הניח מנדלבליט בפני הממשלה את חוות-דעתו המפורטת בנוגע להצעה לתקן את חוק הבחירות לכנסת. בהודעה מטעם משרד המשפטים נמסר כי "היועץ המשפטי לממשלה קובע כי קיימת מניעה משפטית לקדם את ההצעה". מנדלבליט צפוי להשתתף בישיבת הממשלה שתעסוק בנושא ביום ראשון הקרוב.