משרד האוצר | בלעדי

בכירים באוצר נגד בכירי נת"ע המתפטרים: זה עלול לנקום בכם במגזר הממשלתי

במשרד האוצר זועמים על מנהלים בכירים שהודיעו על עזיבת החברה, על רקע התפטרותו של המנכ"ל יהודה בר און • ראש רשות החברות קוינט: "אם מישהו כאן מתכוון לעזוב כדי להשאיר מאחוריו אדמה חרוכה, שלא יחשוב שזה לא יובא בחשבון, אם הוא ינסה לקבל עבודה בחברה ממשלתית אחרת"

יהודה בר און / צילום: תמר מצפי
יהודה בר און / צילום: תמר מצפי

כעס במשרד האוצר על בכירים בחברת נת"ע, שמנהלת את פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן, אשר הודיעו על עזיבתם על-רקע התפטרותו של מנכ"ל החברה יהודה בר און.

ל"גלובס" נודע, כי בישיבה סוערת של דירקטוריון נת"ע הזהיר מנהל רשות החברות הממשלתיות יעקב קוינט בכירים בחברה, שהודיעו לאחרונה על התפטרותם, ואמר כי "אם מישהו כאן מתכוון לעזוב כדי להשאיר מאחוריו אדמה חרוכה, שלא יחשוב שזה לא יובא בחשבון, אם הוא ינסה לקבל עבודה בחברה ממשלתית אחרת".

הממונה על התקציבים באוצר, שאול מרידור, שהשתתף אף הוא בישיבה, אמר כי הוא מסכים עם רוח דבריו של קוינט, למרות שהוא עצמו היה מתבטא בצורה פחות חריפה.

שרשרת התפטרויות במהלך הקיץ 

הכעס באוצר פרץ על-רקע שורת התפטרויות של בכירים בחברה, שבאה בעקבות הודעתו של מנכ"ל החברה יהודה בר-און בסוף מאי על התפטרותו.

ב-19 ביוני חתמו 10 סמנכ"לים על מכתב לשרי התחבורה והאוצר, שקורא להם להתערב ולהשאיר בחברה את בר און. מאחר שבר און הציב כתנאי להישארותו את הדחת יו"ר החברה רם בלינקוב, המכתב התפרש כמרד נגד בלינקוב, שמונה בסוף 2018 על ידי שרי האוצר והתחבורה ליו"ר נת"ע.

ב-5 באוגוסט התפטרה מהחברה עו"ד טל דגן, ששימשה כיועצת המשפטית של החברה וכמזכירת החברה. התפטרותה של דגן באה לאחר שבלינקוב הבהיר לה, כי לא תוכל להיות חברה בוועדת האיתור למציאת מנכ"ל חדש לחברה, לאחר שחתמה על מכתב הסמנכ"לים. יומיים לאחר דגן הודיע סמנכ"ל המשאבים של נת"ע, שרון וולפר, על התפטרותו. בסוף אותו חודש הצטרף אליו גם המשנה למנכ"ל ומי שמונה כממלא מקומו של בר און, שי יפתח, וימים ספורים אחר-כך הודיע גם סמנכ"ל התכנון בנת"ע, ניר קוגל כי הוא מתפטר.

בכירים באוצר משוכנעים כי רצף התפטרויות כזה איננו מקרי ונועד להפעיל לחץ על המדינה להחזיר את בר און לתפקיד ולהדיח את בלינקוב. גורמים באוצר אמרו ל"גלובס", כי "אין דרך אחרת להסביר רצף עזיבות של בכירים ללא עילה, לפני שמונה מנכ"ל, וערב קבלת פרויקט התשתיות הכי גדול שהיה כאן אי פעם (פרויקט המטרו. ע"ב)".

אותם גורמים הוסיפו, כי "לכל אדם יש תחליף ולא ייתכן שמנהלים בכירים יעמידו פרויקט לאומי בסכנת עיכוב בגלל שהם לא מרוצים ממינוי כזה או אחר".

מקורבים לבכירים הפורשים דחו מכל וכל את הטענה, כי ההתפטרויות נועדו לייצר לחץ על המדינה. לדבריהם, "מדובר באנשים שהשקיעו חמש שנים מחייהם בנת"ע בעבודה קשה, בשכר נמוך בהרבה ממה שהיו מקבלים בשוק הפרטי. המדינה צריכה להגיד להם תודה".

המנכ"ל המוערך לא הסתדר עם היו"ר

בר און, שזכה להערכה מקצועית רבה באוצר על תפקודו, הודיע בסוף מאי על עזיבתו בעקבות מחלוקות קשות עם יו"ר החברה רם בלינקוב. הסיבה המיידית להחלטתו של בר און לעזוב הייתה פרסום בתקשורת, לפיו בלינקוב מתכוון להדיחו - פרסום שבלינקוב הכחיש כל קשר אליו.

במכתב ההתפטרות שלו כתב בר-און כי "מחלוקות ואי הסכמות הן חלק מתהליך עבודה מקובל. אולם מרגע שהן עוברות להתנהל באמצעי התקשורת, תוך הטלת דופי והצגת אי-אמיתות, נגרמת, ובצדק, פגיעה בשמה של החברה ובאמון הציבור בה". בלינקוב השיב כי אין כל קשר בינו לבין הפרסומים בתקשורת.

בראיון ל"כלכליסט" אמר בר און, כי התפטר לאחר שלא נענתה דרישתו כי בלינקוב יעזוב את תפקידו. גם לאחר עזיבתו של בר און הועברו לבכירים באוצר מסרים מצד גורמים, שאינם קשורים לנת"ע, לפיהם הוא יסכים לחזור לתפקיד אם בלינקוב יודח. לא ברור אם המסרים הועברו על דעתו של בר און.

הרקע לעימות שהוביל לכל הפרשה הוא מחלוקת עקרונית בין בר און ובלינקוב בשאלת סמכויות דירקטוריון נת"ע. בלינקוב, שנכנס לתפקידו בסוף 2018, גילה כי הדירקטוריון בחברה מנוטרל מתהליכי קבלת ההחלטות - וכי אלו מתקיימים בפורום אחר, ועדת ההיגוי הבינמשרדית בראשות מנכ"ל משרד התחבורה.

כך למשל, קביעת הקריטריונים במכרזי קווי הרכבת הבאים (הירוק והסגול), שהיקפם הכספי כ-15 מיליארד שקל, לא אושרה בדירקטוריון אלא דווחה לו בדיעבד.

טענות לאי-דיווחים לדירקטוריון

חברי הדירקטוריון אף אינם מכותבים לדו"חות השוטפים על התקדמות פרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה, שמפיצה חברת הבקרה אג'יס. גם בכל הקשור לתפקיד שתמלא נת"ע בפרויקט המטרו - פרויקט הדגל של המדינה בתחום בעשורים הקרובים - לא היה הדירקטוריון מעורב בזמן אמת.

התנהלות זו הייתה מבוססת במידה רבה על חוות דעת משפטית שהוזמנה בתקופת היו"ר הקודם, יאיר שמיר, ממשרד עוה"ד ארדינסט בן-נתן. בלינקוב סרב לקבל את המציאות שנוצרה בימי קודמיו.

"ניסיונך לייתר את הדירקטוריון, תוך יצירת ערוץ הידברות ישיר בין ועדת המכרזים של החברה לבין נציגי הממשלה, תוך עקיפת הדירקטוריון, איננו מקובל עליי ועל שאר חברי הדירקטוריון", כתב בלינקוב לבר און במכתב תשובה למכתב ההתפטרות. בלינקוב ציין כי לעמדה זו שותפה גם רשות החברות הממשלתיות וכי הרשות "מתואמת ומגובה בנושא זה עם נציגי היועץ המשפטי לממשלה". כל שהדירקטוריון מבקש הוא קיום ממשל תאגידי הולם", הוסיף בלינקוב.

בתוך כך נודע ל"גלובס", כי באוצר מתכוונים לחולל שינויים מרחיקי לכת במבנה הארגוני של נת"ע לקראת כניסתה לפרויקט המטרו. בין היתר, מדובר על חיזוק משמעותי של דירקטוריון החברה, שיאוייש בבכירי האוצר ומשרד התחבורה, ועל הרחבת החברה באופן שיאפשר לה לטפל בהיבטים שונים של פרויקט-העל של הקמת הרכבת התחתית בגוש דן, פרויקט שהיקפו הכספי מוערך בכ-150 מיליארד שקל. 

מנת"ע נמסר בתגובה כי חברי וחברות ההנהלה "עושים לילות כימים במאמץ להמשיך ולקדם את פרויקט הסעת ההמונים במטרופולין תל אביב, בהתאם ליעדים. על רקע השינויים שחלו בחברה החליטו מספר סמנכ"לים לפרוש - כל אחד מסיבותיו האישיות. כל הפורשים ממשיכים לעת עתה למלא את תפקידם, כדי להבטיח את רציפות התהליכים, בהתאם לחוזה ההעסקה ומתוך מחויבות עמוקה לפרויקט. שי יפתח, שמשמש כמ"מ המנכ"ל, סיכם עם יו"ר הדירקטוריון שמועד עזיבתו ייקבע בתיאום עם החברה ובהתאם לצרכיה, וזאת מתוך מחויבות להצלחת החברה".