לכו להצביע? בחירות ללא בחירה

"רק ביבי" ו"רק לא ביבי"? הפעם נבחר (בעל-כורחנו) 120 חברי כנסת

קלפי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
קלפי / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לכו להצביע! הקריאה הזו של אריק שרון עדיין מהדהדת ברחובות ובמפלגות. הסקרים לא משקפים את המציאות, אלא את הרצונות של הסוקרים וחלק מהמשתתפים בסקרים. המסקנה: המציאות שונה כרגיל, מההערכות של הפרשנים, הסוקרים והאינטרסנטים.

מאז קריאתו של שרון עברו הרבה שנים. ונשאלת עדיין השאלה למה ללכת להצביע? ולמי להצביע? שנים עברו, מנהיגים התחלפו, מפלגות השתנו ורק הסיסמאות נשארו. פעם הייתה אידאולוגיה והיום במקומה יש כיסאלוגיה. נראה לי שאפילו המפלגות כבר לא מאמינות לסיסמאות של עצמן. בעבר כבר האמנו ל"מהפכה אזרחית", למשכנתא שלא צמודה למדד, לנישואים אזרחים ו"לשלום וביטחון".

ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן דורשת היום להנהיג פנסיית מינימום לקשישים בגובה 70% (3.700 שקל) משכר המינימום במשק. בבחירות לפני 4 שנים, אותה מפלגה הבטיחה להגדיל את קצבאות הזקנה והגמלה ל-70% מהשכר הממוצע במשק - כלומר כ-6,386 שקל לחודש. מעניין לאן נעלמו בין שתי מערכות בחירות הבטחות בסך 2,686 שקל לחודש?

קל לעבודה-גשר להבטיח בניית 200 אלף יחידות דיור במימון ממשלתי. קשה לקיים את ההבטחה הזו כאשר תקציב המדינה זקוק לקיצוץ עמוק.

היום הבוחר הישראלי מחולק לשני מחנות: "רק ביבי" ו"רק לא ביבי". ב-17 לספטמבר הוא יבחר (בעל-כורחו) 120 חברי כנסת, רובם לא מוכרים. מי ומה הם עשו עבורנו? רובם הגיעו לכנסת לא בזכות עשייה, אלא בזכות קרבה למנהיג "הנערץ".

יש הרבה הבטחות על הקרח מכל המפלגות. לעשירים זה לא מזיז, כי הם יקבלו סיוע גם בלי הבטחות. הבטחות נותנים לתמימים ולעניים. לדוגמה, לעובדי קבלן שסובלים מתנאי העבודה הנחותים ביותר.

לפי הדוח האחרון שפרסם החשב הכללי במשרד האוצר, 89% מעובדי הניקיון ו-42% מעובדי האבטחה בשירות המדינה לא מקבלים שכר לפי חוק. 73% מהם מקבלים שכר הנמוך משכר המינימום.

בדצמבר 2017 שכרם של כ-90 אלף מאבטחים היה אמור לעלות ב-1.5 שקל לשעה, אך שר העבודה חיים כץ לא חתם על כך, כי שר האוצר כחלון לא העביר את הכסף. 600 אלף עובדי קבלן שואלים את עצמם, למי ולמה הם צריכים להצביע?

שיעור ההצבעה בבחירות הוא אחד המדדים למעורבות הציבור בחיים הפוליטיים, ונחשב מדד חשוב של מידת האמון במערכת הפוליטית בישראל. לפי המכון הישראלי לדמוקרטיה, מאז ראשית שנות האלפיים חלה ירידה בשיעורי ההצבעה בקרב צעירים, עולי ברית המועצות לשעבר ובעלי מעמד כלכלי-חברתי נמוך. נתון זה משקף את אי-האמון שלהם במפלגות הקיימות בישראל.

אני יושב על הגדר, ואומר לפונים אליי: תנו לפוליטיקאים להזיע. אולי זה ילמד אותם שאנחנו לא שקופים.

שרון אמר "לכו להצביע!", והלכנו להצביע כי היה למי. ביום הבחירות בשבוע הבא, זו תהיה הפעם הראשונה שאני אשאר בבית, מפני שהיום יש בחירות ללא בחירה, ואין למי להצביע. 

הכותב הוא יו"ר מטה למען עובדי קבלן