התחרות, הפיצ'רים והמחיר: כל מה שצריך לדעת על יוטיוב מיוזיק ויוטיוב פרימיום, שמושקות היום בישראל

חברת גוגל משיקה היום בישראל את יוטיוב מיוזיק, שמתחרה בספוטיפיי ואפל מיוזיק, וגרסת יוטיוב ללא פרסומות

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל בכנס אתמול / צילום: סטפן לם, רויטרס
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל בכנס אתמול / צילום: סטפן לם, רויטרס

שירות הזרמת המוזיקה של גוגל, "יוטיוב מיוזיק", הושק היום (ד') בישראל, כשנה וחצי לאחר שהושק לראשונה בארצות הברית. השירות פועל בדפדפן ובאפליקציית מובייל נפרדת מהאפליקצייה הראשית של יוטיוב, במנוי חודשי, או בגרסה חינמית עם פרסומות. במקביל, הושקה בישראל גרסת הפרימיום של יוטיוב, שמאפשרת לצפות בסרטונים ללא פרסומות.

מחיר יוטיוב מיוזיק עומד על 20 שקל למנוי חודשי, מחיר זהה לזה של המתחרות, ספוטיפיי ואפל מיוזיק. תשלום דמי המנוי מאפשר להאזין למוזיקה גם ברקע, במהלך שימוש באפליקציות אחרות או כשהמסך נעול - יכולת שגוגל הפסיקה באפליקציה הרשמית של יוטיוב ובדפדפני מובייל מסויימים משום שהם מאפשרים למשתמשים להמנע מצפייה בפרסומות - וכעת מציעה אותה כיכולת פרימיום בתשלום בלבד.

מינוי YouTube Premium , שמשלב בין אפליקציית המוזיקה לגרסת הפרימיום, עולה 24 שקל, והוא כולל בתוכו גם מנוי יוטיוב מיוזיק וגם לגרסת הפרימיום של יוטיוב - הכוללת האזנה ברקע, תכנים מקוריים של יוטיוב והיא נקייה מפרסומות. השירות מציע חודש ניסיון חינמי לשני המסלולים - פחות ממה שמציעות המתחרות. כפי שהיה גם עם ספוטיפיי בחודשים שלאחר ההשקה, יוטיוב מיוזיק לא מציעה בינתיים מינוי סטודנט או מינוי משפחתי, אך צפויה להשיק תוכניות כאלה בהמשך.

המחירים הללו תקפים למי שירכוש מינויים דרך אפליקציית האנדרואיד או דרך הדפדפן. רכישה דרך חנות האפליקציות של אפל מייקרת את המינוי, מכיוון שאפל גובה 30% עמלה על אפליקציות המציעות מינוי חודשי בחנות שלה. לכן, יוטיוב מיוזיק יעלה 28 שקל לחודש, ואילו יוטיוב פרימיום יעלה 32 שקל לחודש. המשמעות היא שגם למשתמשי iOS כדאי לרכוש את המנוי דרך מכשיר אחר כדי להימנע מהעלות החודשית הנוספת.

מה האפליקציה כוללת?

מי שירכוש מנוי יוטיוב פרימיום ישים לב לתוספת של לשונית Originals בעמוד הבית של יוטיוב, הן באפליקציה הרגילה, והן בדפדפן. הלשונית מספקת גישה לסרטים ולסדרות המקוריות של יוטיוב. מהנסיון שלנו מדובר ב-14 סדרות מקוריות ו-13 סרטים שיעלו גם בתוצאות החיפוש בפלטפורמה. האסטרטגיה של יוטיוב בהפקת הסדרות הייתה למצוא יוצרים מוערכים ולתת להם חופש יצירתי יחסית. כך נוצרה הסדרה 'קוברה קיי', סדרת ההמשך לסרט קארטה קיד עם השחקנים המקוריים, שלאחרונה יצאה העונה השנייה שלה וזוכה לביקורות חיוביות בארה"ב.

בחודש שעבר, פורסם באתר טקראנץ' כי יוטיוב הודיעה למנויי הפרימיום שהתכנים המקוריים שלה יהפכו לזמינים לכלל המשתמשים ביוטיוב לאחר ה-24 בספטמבר. כלומר, בעוד פחות משבועיים, תוכלו לצפות בתכנים הללו גם ללא מנוי - אך עם פרסומות. כמו עם נטפליקס, לא כל התכנים של יוטיוב פרימיום ומיוזיק זמינים בישראל בשל מגבלות של זכויות הפצה.

בכל הנוגע ליוטיוב מיוזיק, החברה סירבה לחשוף את גודל הקטלוג שלה, אך לפי דיווחים בתקשורת העולמית, הוא כולל כ-40 מיליון שירים, קליפים ורמיקסים של מעריצים. האפליקציה כוללת שלושה מסכים: עמוד בית שכולל המלצות המותאמות אישית לטעמם של המשתמשים, עמוד שנקרא "Hotlist" וכולל את השירים המושמעים ביותר והטרנדיים ביותר לפי המדינה בה חי המשתמש, וספרייה בה נמצאים השירים, האלבומים, האמנים, ורשימות ההשמעה שכל אחד בוחר לשמור.

בעמוד הבית ניתן למצוא שירים ואמנים מוכרים לצד מוזיקה חדשה שאמורה להיות מותאמת לטעם שלכם. העמוד כולל הצעות לאמנים שדומים לאמנים שכבר האזנתם להם, או שירים שיקלעו לטעם שלכם, וכן רשימות השמעה לפי נושאים, כמו "בוקר רגוע", "ספורט אנרגטי", וכדומה. הרשימות מותאמות לטעם שלכם הן בסגנון הכללי והן בתכנים, בדומה ליכולות שספוטיפיי הוסיפה לרשימות ההשמעה שלה במארס האחרון. אם תאשרו לאפליקציה לדעת מהו המיקום שלכם, תקבלו המלצות לרשימות השמעה המתאימות לפעילות שאתם עושים באותו רגע כמו אימון בחדר הכושר או נסיעה לעבודה.

עמוד הבית כולל גם מיקסטייפ אחד שמותאם אישית לסגנון האישי שלכם ומבוסס על המוזיקה שאתם שומעים הרבה, שהייתם מקשיבים לה בעבר, וכולל גם תגליות של שירים ואמנים חדשים. בהגדרות האפליקציה תוכלו לבחור ליצור מיקסטייפ מקביל שיהיה זמין גם ללא חיבור לאינטרנט. הוא נועד להיות זמין בטיסות ונסיעות ללא חיבור לרשת סלולארית או לאינטרנט, ויתעדכן בכל פעם שתהיו מחוברים ל-Wifi. ניתן להגדיר גם את איכות ההורדה של השירים, את כמות השירים שיישמרו בכל פעם, ואת המקום המקסימלי שיתפסו על המכשיר.

אפשר לחפש זמרי פופ יפניים

יוטיוב החינמי הוא שירות הזרמת המוזיקה הפופולארי ביותר בעולם כיום, עם 2 מיליארד משתמשים חודשיים בעולם. מדובר כמובן במשתמשים חינמיים לשירות עם פרסומות, ולא במנויים משלמים. גוגל לא חושפת את מספר המנויים לשירותי הזרמת המוזיקה שלה, אך לפי דיווח של "בלומברג" ממאי האחרון, ישנם 15 מיליון מנויים חודשיים לשירותים המוזיקליים של החברה. אלה כוללים גם מנויים בתוכניות ניסיון חינמיות. לשם השוואה, ספוטיפיי הוא שירות הזרמת המוזיקה המוביל בעולם מבחינת מינויים בתשלום, עם 100 מיליון מינויים חודשיים, ואפל מיוזיק אחריה עם כ-60 מיליון מנויים. לשירות הזרמת המוזיקה הצרפתי דיזר יש 5-10 מיליון מנויים חודשיים בשנים האחרונות, לפי נתוני אתר Statista. גורמים בתעשייה מעריכים את נתח השוק של השירותים הללו בישראל בשיעורים דומים לאלה שבעולם.

יוטיוב מיוזיק הוא הניסיון האחרון והמוצלח ביותר של גוגל להפוך את המשתמשים שלה למנויים בתשלום. השירות הקודם של החברה, גוגל פליי מיוזיק, הושק ב-2011 וצפוי להיסגר כשירות עצמאי ולהשתלב ביוטיוב מיוזיק. למרות ששווק כשירות הזרמת המוזיקה המובנה למכשירי אנדרואיד, לא הצליח לצבור פופולריות רבה: לפי "בלומברג", 5 מיליון מתוך 15 מיליון המנויים הצטרפו בתוך שנה מהשקת יוטיוב מיוזיק, וסביר שנרשמו לשירות החדש. יוטיוב לא אישרה את הנתונים הללו ל"בלומברג" אך חשפה כי יוטיוב מיוזיק ויוטיוב פרימיום צמחו ב-60% בשנה מאז הושקו במאי 2018.

ליוטיוב מיוזיק שני פיצ'רים מרכזיים שנועדו להבחין אותה מהמתחרות: יכולות החיפוש שלה והמקום הנרחב שהיא נותנת לוידיאו. כשהיא חמושה ביכולות החיפוש של גוגל, יוטיוב מיוזיק לא מסתפקת בחיפוש מוזיקה רק לפי שם של אמן, שיר או אלבום, או לפי ז'אנרים ומילים כפי שאפשר גם בספוטיפיי. החיפוש של גוגל מבין קונטקסט והדבר מאפשר לחפש מוזיקה ביוטיוב מיוזיק לפי הקשר ('השיר מהסרט של טרנטינו בסצנה עם העינויים'), או לחפש בלי לדעת מה רוצים למצוא ולגלות סגנון או אזור מסוים ('זמרי פופ יפנים משנות ה-90'). שני אופני החיפוש הללו יפעלו באנגלית טוב בהרבה מאשר בעברית. עם זאת, החיפוש החכם יכול להועיל גם לדוברי עברית: אם אינכם יודעים איך לאיית שם של שיר או אמן בינלאומי מסוים, ניתן לכתוב את שמו בעברית ולקבל תוצאות מתאימות (למשל: 'ביונסה ראן דה וורלד').

כמצופה מפלטפורמת הוידיאו, יוטיוב לא הזניחה את הסרטונים גם באפליקציית המוזיקה, ונתנה להם מקום מרכזי. האפליקציה כוללת המלצות לסרטונים חדשים בעמוד הבית, וגם לכאלה שיקלעו לטעם המוזיקלי של כל משתמש, או כאלה שצוברים פופולריות באזור שלו. בנוסף, פיצ'ר חדש מאפשר לעבור מגרסת האודיו לגרסת הוידיאו של כל שיר וחזרה, באופן חלק וללא הפרעה.

יוטיוב אף מתגאה ביכולותיה לספק המלצות מותאמות אישית למשתמשים באמצעות הבינה המלאכותית של גוגל והיסטוריית השימוש האישית ביוטיוב. ואכן, החברה השתמשה בכל דפוסי השימוש ביוטיוב החינמי כדי לבנות פרופילים אנונימיים שמייצגים טעמים מוזיקליים שונים, בעזרתם היא מאפיינת משתמשים ומתאימה להם תכנים בשירות המוזיקה החדש. אך למרות שהיא מחזיקה במידע על דפוסי האזנה של שני מיליארד משתמשים חודשיים ברחבי העולם, מהבדיקה הקצרה שביצענו נראה שהתוכן המותאם אישית אינו הצד החזק של האפליקציה, ולא מצליח להתחרות בספוטיפיי, הידועה ביכולת שלה לקלוע לטעם האישי של משתמשים.

בעוד שיוטיוב מציעה רק מיקסטייפ אחד שמותאם אישית למשתמש, ספוטיפיי מציעה מגוון של תוכן מותאם אישית, עם שש רשימות השמעה אינסופיות שמשתנות מדי יום ומוקדשות לז'אנרים שונים כל אחת, וכן רשימת "Discover weekly" ורשימת המוזיקה החדשה שלה שמתעדכנת גם היא על בסיס שבועי. כמו כן, מתוך שלושת המסכים הראשיים באפליקציה, עמוד הבית הוא המסך היחיד שכולל תוכן מותאם אישית למשתמשים. כך שאם הטעם שלכם לא קולע לטעם המקומי של משתמשי יוטיוב בישראל, המשמעות היא שאחד מתוך שלושת המסכים באפליקציה לא יהיו רלוונטיים עבורכם כלל.

המיקסטייפ היחיד של יוטיוב מצליח להיות גם מצומצם וגם מפוזר בו זמנית: כמי שמאזינה לז'אנרים מוזיקליים מגוונים, החל ממוזיקת פופ, דרך היפ-הופ ועד לטכנו. המעבר בין השירים בז'אנרים השונים מתבצע בצורה אקראית לחלוטין, שפעמים רבות אינה נעימה להאזנה. במקביל, מגוון האמנים המושמעים הוא מצומצם יחסית, וכולל הרבה חזרות הן על אמנים והן על שירים. כך למשל, בשעתיים של האזנה קרה לא פעם שאותו השיר חזר על עצמו בטווח של שעה או פחות.

בנוסף, תחנות הרדיו של ספוטיפיי מתאימות את עצמן בזמן אמת לפי הפידבק של המשתמשים לכל שיר. לעומת זאת, פונקציית הרדיו של יוטיוב מיוזיק, שנועדה לנגן מוזיקה אינסופית בסגנון מסויים, הייתה מוגבלת: הרשימה לא התאימה את עצמה לפידבק שנתנו לשירים השונים ומספר האמנים הממוצע לעשרה הקטעים הראשונים בכל תחנת רדיו היה חמישה.

יכולת נוספת שחסרונה הורגש במהלך ההתנסות, היא האזנה חברתית: ספוטיפיי מאפשרת לעקוב אחרי חברים, להאזין לרשימות השמעה שהם יוצרים ולראות למה הם מקשיבים בכל רגע. נכון להיום, יוטיוב מאפשרת לשתף רשימות השמעה בלבד, אך מהחברה נמסר כי היא מתכננת חידושים בתחום החברתי בקרוב.

שווה לעבור ליוטיוב מיוזיק?

עם ריבוי שירותי הזרמת המוזיקה, האם כדאי לבחור דווקא בזה של יוטיוב? התשובה תלויה כמובן באופן בו תרצו להשתמש בשירות. לדעתנו המנוי מתאים בעיקר למשתמשי יוטיוב שרוצים להמשיך להאזין למוזיקה ולצפות בתכנים בפלטפורמה, אך ליהנות מחוויית שימוש חלקה ללא פרסומות. משתמשי יוטיוב מיוזיק שמעוניינים לקבל רשימות השמעה מותאמות אישית, לגלות מוזיקה שקולעת בדיוק לטעמם, וליהנות באופן כללי מהיכולות של בינה מלאכותית שמבינה את המשתמש, עשוי למצוא את יוטיוב מיוזיק כפלטפורמה לא מספקת, הן משום שהיא לא כוללת מספיק אפשרויות לתוכן מותאם אישית באופן מובנה, והן משום שהתוכן המותאם, כשהוא קיים, אינו מספק חוויית האזנה נעימה.

עם זאת, שירותי הזרמת מוזיקה מתבססים על היכולת שלהם ללמוד את הטעם האישי של משתמשים לאורך זמן, ויוטיוב איפשרה התנסות קצרה של ימים ספורים בלבד, המבוססת בעיקר על היכרות מוקדמת של יוטיוב. ייתכן שהתנסות ארוכה יותר הייתה מאפשרת לאלגוריתמים להשתפר בכל הנוגע להתאמה אישית באפליקציה.

משתמשים שרוצים מידת מעורבות מינימלית, ומעוניינים להשאר מעודכנים בטרנדים מוזיקליים במקום מגוריהם, ייהנו לפתוח את האפליקציה ולהגיע בקלות לשירים, אמנים וקליפים מוזיקליים פופולריים. גם רשימות ההשמעה המוכנות מראש הן נעימות להאזנה וכוללות מגוון מספק. יכולות החיפוש האסוציאטיבי הן מרשימות ויעילות במיוחד, אך את הדברים הללו ניתן לקבל בחינם - במנוע החיפוש של גוגל, בתחנות הרדיו, וביוטיוב עצמה - הפלטפורמה הרגילה כוללת המלצות לפי טעם אישי וטרנדים מקומיים שלא נופלות מאלה של שירות המוזיקה. זה אמנם פחות נוח ונגיש, אך לא בטוח ששווה לשלם את דמי המינוי החודשי לשם כך.