3 ימים לפני הבחירות: המתנה של טראמפ לנתניהו

נשיא ארה"ב צייץ כי במהלך שיחה עם רה"מ נתניהו הם דנו באפשרות של קידום ברית הגנה הדדית בין המדינות • "אני מקווה להמשיך בדיונים אחרי הבחירות בישראל, כאשר אפגוש את נתניהו באו"ם בהמשך החודש" • כבר לפני שבועות פרסם בן כספית את התכנון לבשר על הברית עוד לפני הבחירות, במטרה להשפיע על דעת הקהל בישראל

הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque
הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque

היום (שבת) אחר-הצהריים צייץ נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בטוויטר כי שוחח בשעות הבוקר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. במהלך השיחה הם דנו באפשרות של קידום ברית הגנה הדדית בין המדינות. "ברית שתקדם הלאה את הברית הנהדרת בין המדינות. אני מקווה להמשיך בדיונים אחרי הבחירות בישראל, כאשר אפגוש את נתניהו באו"ם בהמשך החודש", כתב טראמפ.

 

לפני מספר שבועות פרסם בן כספית ב"מעריב" כי ארה"ב וישראל דנות בכינונה של ברית הגנה בין המדינות. הרעיון היה לבשר על ברית הגנה עוד לפני הבחירות, במטרה להשפיע על דעת הקהל בישראל ולפאר את גדולתו המדינית והביטחונית של נתניהו. ואכן, היום התכנית יצאה לפועל.

מאחר שמשא-ומתן על ברית הגנה עלול לקחת שנים, וכיוון שמדובר בנושא מורכב ועדין המצריך את אישור הסנאט האמריקאי (הצבעה פוליטית ברוב קולות), אין צפי שברית הגנה תיחתם בזמן הקרוב.

דווקא בשבועות האחרונים נמצאת ישראל בסוג של בעיה פוליטית אל מול המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, אחרי שנתניהו מילא אחר הוראה נשיאותית בטוויטר, וחסם את כניסתן של שתי חברות קונגרס דמוקרטיות קיצוניות לישראל.

רבים במפלגה הדמוקרטית הסתייגו מחברות הקונגרס, אך האיסור של כניסתן העלה את הדמוקרטים בארה"ב על בריקדות. נתניהו הרי אישר את כניסתן בתחילה, ובעקבות ציוץ הטפה של טראמפ ("ישראל תוצג בחולשתה") חסם אותה.

לפני מספר חודשים ביקר בישראל הסנאטור הרפובליקאי הבכיר, לינדסי גרהאם, אדם המקורב כיום מאוד לנשיא טראמפ, והוא הודיע כי מבחינתו בשלה העת ועל ארה"ב לחתום עם ישראל על ברית הגנה. זו הייתה הסנונית הראשונה. ועם זאת, אישור ברית ההגנה ייקח זמן רב, ואם הסנאט יעבור לרוב דמוקרטי ב-2020 הסיכוי לכך יפחת.

ברית הגנה בין המדינות הנה עניין מסובך, אך בעולמו של טראמפ, מספיק ציוץ עם רמזים, סוג של הצהרת כוונות, כדי שנתניהו יקטוף את הפירות מן המהלך.

בשבועות האחרונים קיימנו ב"גלובס" מספר רב של שיחות עם בכירי מערכת הביטחון ושאלנו שאלות רבות על ברית ההגנה. ראוי לציין שהדעות חלוקות. מחד, לפי האמנה, אם ישראל תותקף היא תקבל מטריית הגנה אמריקאית, שתותנה באישור נאט"ו.

מאידך, ברית הגנה תטיל מגבלות על מרווח התמרון העצמאי של ישראל, בדגש על המאבק הישראלי אל מול איראן. את החשש המהותי הזה, שברית הגנה תכבול את ידי הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר, אי אפשר לבטל באמצעות ציוץ בטוויטר.

יצוין שלאור ההכנות בוושינגטון לקיים פגישה בין הנשיא טראמפ לנשיא איראן חסן רוחאני, קיימת האפשרות שהנשיא טראמפ פרסם את הציוץ הנ"ל כדי לרכך את ההתנגדות הישראלית למשא-ומתן.

הדיונים בנושא ברית הגנה בין המדינות מתרחשים זה עשרות שנים. בהיסטוריה של ישראל היו ראשי מדינה ובכירי זרועות הביטחון שהתנגדו לכינון ברית הגנה כי חששו מן ההגבלות, וסברו שישראל צריכה לשמר לעצמה מידה רבה של חופש פעולה בזירות השונות. אחרים סברו שמדובר בנכס אסטרטגי חשוב מאוד ובעל משמעות הרתעתית כלפי צבאות האזור.

על נושא אחד לא הייתה מחלוקת בין כל המומחים בתחום: ברית הגנה עם ארה"ב לא יכולה להתרחש ללא תג מחיר. ישראל תצטרך לשלם, ולשלם היטב. לא בטוח שרק נושא ההסכמה עם הפלסטינים יהיה המחיר העיקרי. ייתכן שהאמריקאים ידרשו הבטחות נוספות.

מה עשוי נתניהו להבטיח אם כן עבור ברית ההגנה? לפי מידע שהגיע לאוזנינו מדובר בדרישה של האמריקאים להוציא את הסינים מן הנמל החדש בחיפה. הסכם הניהול שמקנה לסינים שליטה בנמל הישראלי ייכנס לתוקף ב-2020, והאמריקאים לא מרוצים מכך. הם חוששים לספינות האמריקאיות האמורות לעגון בנמל חיפה החדש, חוששים מתוכנות ריגול, וחוששים מהשפעה סינית על התעשייה הישראלית.

בצאת השבת פרסם נתניהו הודעת תודה לנשיא ארה"ב: "תודה לנשיא ארה"ב חברי היקר טראמפ. לעם היהודי לא היה מעולם חבר גדול ממך. אני מצפה לפגישתנו באו"ם בה נקדם ברית הגנה היסטורית בין המדינות".