מחוז המרכז הפיל את מדד מחירי הדירות: האם לכחלון יש סיבה טובה לחייך

זה שמחירי הדירות ירדו, לכשלעצמו, אינו דבר יוצא דופן; מה שכן בולט הוא הסיבה לך • הירידה החדה שנרשמה במחירי הדירות במחוז המרכז, שמהווה את המחוז השני במשקל שלו מכלל המדד הכולל; ירידה של 2%, במונחים של מחירי דירות, היא אירוע חריג שלא ניתן להסבירו • פרשנות

משה כחלון / צילום: יוסי אלוני
משה כחלון / צילום: יוסי אלוני

ירידה גדולה של 2% במחירי הדירות במחוז המרכז, גרמה לירידה כוללת של 0.3% במדד מחירי הדירות של החודשים יוני-יולי, לעומת מאי-יוני. כך עולה מנתוני הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה), האחרונים לפני הבחירות. מהם ניתן לסכם, כי במהלך הקדנציה של כחלון כשר אוצר, מחירי הדירות עלו ברמה של 13.4%. בשנה האחרונה הם עלו ב-0.7%. ואולם באופן אירוני נראה, כי למרות שכחלון כשל ביעד המוצהר להוריד מחירי דירות, הוא הצליח להסיר את הדיור מסדר היום הלאומי לקראת הבחירות, והישגו בבלימת המחירים, לא ישמש לא כנגד הליכוד וגם לא בעדו.

זו אינה האירוניה היחידה שקשורה בשוק הדיור. האירוניה השנייה היא שמה שמעורר את השוק בתקופה האחרונה, היא תוכנית הדגל של כחלון "מחיר למשתכן". מוקדם יותר היום (א') פרסמה הלמ"ס, כי כמות הדירות החדשות שנרכשו בחודשים מאי-יולי השנה, גבוהה ב-38% לעומת זו שנרכשה במאי-יולי אשתקד; מנתוני הכלכלנית הראשית עולה, כי מספר הדירות שנרכשו בחצי השנה הראשונה של 2019 גבוה בכ-8% ממספר הדירות שנרכשו במחצית הראשונה של 2018. חלק גדול מזה - בגלל העלייה בכמות העסקאות שנחתמו ב"מחיר למשתכן". בסך הכל נמכרו בחודשים מאי-יולי למעלה מ-2,800 דירות במחיר למשתכן, מתוך כ-7,900 דירות חדשות שנמכרו.

בחזרה למחירי הדירות, שרשמו ירידה ראשונה, לאחר חמישה חודשים רצופים של עליית מחירים. זה כשלעצמו אינו דבר יוצא דופן. מה שבולט הוא, כאמור, הסיבה לירידה הזו, והיא הירידה המאוד חדה שנרשמה במחירי הדירות במחוז המרכז, שמהווה את המחוז השני במשקל שלו מכלל המד הכולל (כ-28%); ירידה של 2%, במונחים של מחירי דירות, שמתאפיינים בתזוזות של חלקי האחוז בחודש, היא באמת אירוע חריג מאוד, שלא ניתן להסבירו, מה גם שיתר המחוזות התנהגו בצורה שגרתית פחות או יותר, לעומת מדדי החודש שעבר: מחוז תל אביב השכן רשם עלייה של 1.1%, מחוז הדרום - של חצי אחוז ואילו במחוזות צפון וחיפה נרשמו ירידות. בראשון של 0.7% ובשני של 0.4%; במחוז ירושלים לא נרשם שינוי. אין ברירה, אלא להמתין למדדי החודשים הקרובים, כדי לקבל הסבר לתעלומה הזו.

גם מדידה של שינויי המחירים במחוזות השונים, מעלה נתונים שאינם מובנים מאליהם, כי המחוזות שניצבים בראש סולם עליות המחירים בשנה האחרונה הם מחוז חיפה, שבו נרשמו עליות של 2.6% ובצפון, שבו נרשמו עליות של 2.1% במחירי הדירות; גם בתל אביב מחירי הדירות בשנה זו עלו ברמה של 1.6%, מה שמראה שלמרות רמות המחירים הגבוהות במחוז הזה, עדיין יש לאן לעלות; במחוז הדרום מחירי הדירות עלו ב-1.4%, ואילו במחוז ירושלים המחירים ירדו בשנה הזו ב-1.25% ובמרכז - ב-2%. כלומר אלמלא הירידה הגדולה מהחודש האחרון, מחירי הדירות במחוז היו נותרים באותה רמה כמו בשנה שעברה.

מדד מחירי הדירות החדשות רשם ירידה שנתית של 3%, שהיא אמנם מכובדת, אך יש להניח שמאכזבת את אלה באוצר, שציפו שמחיר למשתכן תוריד את המדד הזה בהרבה יותר מזה, מה גם ששיעור הדירות במחיר למשתכן מגיע לרמות של 35% ומעלה מכלל העסקאות בדירות חדשות. אבל בסיטואציה שגם בשוק החופשי הציבור מנסה בימים אלה לחפש בעיקר דירות זולות, ההשפעה של מחיר למשתכן על מדד זה היא נמוכה יחסית.