בתוך מערך הסעות המצביעים לקלפיות: הליכוד הולכים על הראש של ליברמן

במערכת הבחירות הזו, מועד ב', הוחלט בליכוד "ללכת על הראש" של אביגדור ליברמן ולא לתת לו להיות בעל מערך ההסעות הבלעדי מחוץ לבתי האבות, דבר שהיה מקובל ב"בייס" שלו בעבר

זהבה אנגל דורני והנכד (ושכנה) / צילום: טל שניידר, גלובס
זהבה אנגל דורני והנכד (ושכנה) / צילום: טל שניידר, גלובס

5 נשים מבוגרות, יוצאות מדינות חבר העמים יצאו לאיטן בשעה 08:30 וטיפסו לתוך הרכבים שהמתינו מחוץ לבית גיל הזהב, עמיגור, בחלקה הצפוני של העיר נתניה, לא רחוק מחוף הים.

נהג רכב ה"טורבו" הוציא מתא המטען שרפרף פלסטיק שיאפשר להן לעלות עליו, כמדרגה נוספת לפני הכניסה לרכב. מחוץ לעמיגור, המתינו עוד שני רכבים. האחד סובארו עם נהג בעל חולצת הליכוד, האחר, נשא שלטי כחול לבן על החלון האחורי של הרכב וגם הוא המתין לתושבי עמיגור.

הרכב שהתמלא ראשון, של ישראל ביתנו, עם נהג העובד בשכר, יצא ראשון והם נסעו לקלפי בבית הספר הממלכתי הדתי 'נעם' בשכונת נווה שלום בחלק הצפוני של נתניה.

נסענו בכבישים השכונתיים, מרחק קילומטר בדרך לקלפי אחרי הרכב של ישראל ביתנו. עם הגעתם לבית הספר, ירדו הנשים מן ההסעה, נכנסו להצביע ובדרך חזרה ויתרו על שירותי ההסעה ויצאו ברגל לכיוון העיר. אף אחת מהן לא רצתה לדבר עם "גלובס", וממילא הן סימנו ששפתן אינה עברית והן יתקשו לענות לנו. גם נהג ההסעות, בעל עברית רצוצה, הסביר שהוא עושה זאת בשכר והעדיף שלא להצטלם ולא להשיב לשאלות. הוא יצא בדרכו חזרה לעמיגור. בין השעה 08:30 ל-10:30 הספיק לנסוע הלוך ושוב כתריסר פעמים.

כעבור כמה דקות, אחרי הטורבו של ישראל ביתנו, הגיעו לקלפי בבית הספר גם הרכבים של כחול לבן ושל הליכוד, ופרקו גם הם בוחרים מבית האבות עמיגור.

כך נמשכה הפעילות במשך כל שעות הבוקר של הבחירות. בוחרים מבוגרים, על כך יעידו כל הסקרים, נוטים להגיע לקלפיות בשעות הבוקר המוקדמות ולא לחכות לרגע האחרון.

במערכת הבחירות הזו, מועד ב', הוחלט בליכוד "ללכת על הראש" של אביגדור ליברמן ולא לתת לו להיות בעל מערך ההסעות הבלעדי מחוץ לבתי האבות, דבר שהיה מקובל ב"בייס" שלו בעבר. הליכוד טענו בשנים קודמות שהם לא מתערבים לליברמן במערכי ההסעות שלו - אך לא עוד. בבחירות מועד ב' הליכוד בראשות נתניהו מכלים את זעמם על ליברמן שהחליט לא להצטרף לקואליציה ולהקים את הממשלה ה-35.

הנוסעים בשירותי ההסעות הללו אינם מחויבים להצביע למפלגה זו או אחרת, אך יתכן שבאוטו בדרך, הנהגים מייעצים לבוחרים מה לעשות והאווירה הכללית הנה של קבלת תמיכה מן המפלגה שגם מסיעה את הבוחר המבוגר לקלפי.

נתניה היא עיר בעלת שיעור גבוה של בוחרים יוצאי חבר המדינות. ח"כ יואל רוזובוב מכחול לבן הוא תושב העיר, וכך גם רוברט אילטוב, ח"כ לשעבר של ישראל ביתנו וכיום פעיל בכיר בליכוד. מערך ההסעות שלהם בעיר עובד קשה.

מחוץ לקלפי בנתניה באזור מעורב של חילונים ודתיים ועולים ותיקים מתימן, הגיעו בשעות הבוקר אנשים רבים להצביע.

זהבה אנגל דורני, תושבת השכונה, בת למעלה מ-80 הגיעה להצביע עם הנכד הצעיר שלה, בן 22. היא הצביעה והעדיפה שלא לומר במי בחרה. הנכד הצעיר, בעל עסק עצמאי, אמר שלא יתפנה במהלך היום להצביע. יש לו שירות משלוחים והוא חייב לרוץ לעבודה, אחרי שסייע לסבתא להשתתף בבחירות.

זהבה אנגל דורני / צילום: טל שניידר, גלובס
 זהבה אנגל דורני / צילום: טל שניידר, גלובס

יצחקי רצון, תושב השכונה, בחר במחל כפי שעשה גם באפריל 2019, אך הפעם הוא מודאג. לדבריו המצב עבור נתניהו היום הוא "מסוכן". הוא אומר שנתניהו נמאס טיפה על האנשים - "יש נסיגה ממנו, אבל הוא ינצח".

יצחקי רצון  / צילום: טל שניידר, גלובס
 יצחקי רצון / צילום: טל שניידר, גלובס

שי ואפרת הגיעו עם 3 ילדיהם לבחור בימינה. "האמנו באיילת שקד ובימין החדש בסיבוב הקודם והתאכזבנו שהם הפסידו. הפעם היא לא תפסיד אבל יש אנשים רבים שמתלבטים בציר של בין הליכוד לבין ימינה ולא ברור עד כמה היא תצליח".

שי ואפרת  / צילום: טל שניידר, גלובס
 שי ואפרת / צילום: טל שניידר, גלובס

רפי לוי, בעל עסק עצמאי בתחום התקנות שיש למטבחים, אמר לנו שהגיע הזמן להחליף את נתניהו: "הוא אמר שצריך הגבלת קדנציות, שתי קדנציות לכל היותר, ובאמת הזמן השחית".

רפי לוי, קבלן שיש עצמאי, נתניה / צילום: טל שניידר, גלובס
 רפי לוי, קבלן שיש עצמאי, נתניה / צילום: טל שניידר, גלובס

גם איציק רוזנבלום, בחר בכחול לבן. לדבריו באפריל הצביע לליכוד, אבל הפעם החליט לשנות את בחירתו כיוון שראה שהבעיות של נתניהו נערמות והשחיתות מגבילה אותו.

איציק רוזנבלום, פנסיונר / צילום: טל שניידר, גלובס
 איציק רוזנבלום, פנסיונר / צילום: טל שניידר, גלובס