ג'ני פרום דה עמוד: לא סתם עוד סרט חשפנות

"נוכלות בלי חשבון" הוא הרבה יותר "יסמין הכחולה" מאשר "אושן 8", והוא שווה לצפייה בזכות ההופעה המרהיבה של ג'ניפר לופז

נוכלות בלי חשבון / צילום: באדיבות פורום פילם
נוכלות בלי חשבון / צילום: באדיבות פורום פילם

על פניו, זה נראה כמו אחד הסרטים הזניחים ביותר של התקופה, שארית שנותרה מעונת הקיץ ובמקרה התגלגלה לספטמבר. השיווק הבטיח לנו סרט על חשפניות, סיפור פשע ומוזיקה קצבית, לא בדיוק דברים שבזכותם זוכים באוסקר. גם השם שלו, "נוכלות בלי חשבון", מייצר ציפיות לבידור סביר ולא מתוחכם במיוחד. אז מתברר שכמו ספרים, גם סרטים אסור לשפוט לפי עטיפתם, כי במהרה התברר ש"נוכלות בלי חשבון" הוא סיפור אחר לגמרי.

השוני בתפיסה הכללית לסרט הגיע עם הביקורות מפסטיבל טורונטו, שם הוקרן לראשונה. אלו הבהירו שיש בו יותר ממה שנדמה. אז נכון, בהחלט מדובר בסרט על נשים שרוקדות ללא בגדים במועדונים מפוקפקים, ומחליטות לשדוד לקוחות עשירים על מנת לממן אורח חיים ראוותני, אבל זה רק על פני השטח. "נוכלות בלי חשבון" הוא בכלל סיפור על אחוות נשים, על הקושי לשרוד בעולם גברי שנשלט על ידי כסף, והוא רחוק מלהיות נצלני. למעשה, עלילת הפשע נכנסת רק אחרי כשעה מזמן הסרט, הרבה אחרי שלמדנו להכיר ולאהוב את הדמויות הראשיות.

לחריגותו של "נוכלות בלי חשבון" מרוב סרטי החשפניות אי פעם אחראית הבמאית, לורנה סקפריה. בסרטה השלישי היא מביאה למסך את מקצוע החשפנות לא דרך נקודת מבט גברית שאותה אנחנו כבר מקבלים כמובן מאליו, אלא שומרת על הדמויות שלה, ולרגע לא בוגדת באמונן. בהחלט יש עירום, סטריפטיז ופיתוי, אבל לרגע שום דבר לא עובר כמציצני או מחפיץ. אם אי פעם הייתה דוגמה מוצלחת להבדלים בין מבע קולנועי גברי לנשי, הוא כנראה הסרט הזה.

אבל אל תבינו מזה שמדובר בסרט מושלם. "נוכלות בלי חשבון" סובל מבטן רכה באמצעו, נדמה שעלילת הפשע (המבוססת על סיפור אמיתי) לא מעניינת אף אחד, ודווקא ברגעים שהאדרנלין אמור לעלות, יש תחושה של מריחה וחוסר מיקוד, והסיפור לא מצליח לעבור להילוך חמישי. לעיתים אף נראה שאין פה מספיק חומר לסרט באורך מלא.

לכן, מי שמצפה לסרט אנרגטי וסקסי על קבוצת נשים שמחליטות לנקום בחברה שהסיטה אותן לשוליים ומלמדות את הגברים לקח, כמעט בטוח שיתאכזב. "נוכלות בלי חשבון" הוא קודם כול דרמה אנושית, כמעט חברתית אפילו, שרק משתמשת בפסקול מקפיץ ובאלמנטים של סרט פשע כדי למשוך אותנו פנימה לסיפור על דמויות במשבר שנאלצות לבחור באמצעים קיצוניים על מנת להבטיח את עתידן. הוא הרבה יותר "יסמין הכחולה" מאשר "אושן 8".

ואם זה גורם לכם לחשוב פעמיים, אז דעו שלסרט יש קלף מנצח - ג'ניפר לופז בהופעה הטובה ביותר שלה זה שנים, כזו שכבר התחילה לייצר לה דיבור לאוסקר הקרוב. לופז, שחקנית מצוינת שלרוב בוחרת פרויקטים איומים, חוטפת את "נוכלות בלי חשבון" ומשתלטת עליו בקלות, בוראת בעזרת הופעה מלאת ניואנסים דמות נהדרת שלבדה שווה את הצפייה בו.

ציון: 3.5