טראמפ הטיל סנקציות על הבנק המרכזי של איראן: "מוכנים לאופציה צבאית"

טראמפ צפוי לכנס דיון בבית הלבן על צעדי תגובה אפשריים למתקפה על מתקני הנפט בסעודיה • לפי גורמים אמריקניים, בין האופציות הנוספות - תגבור הסיוע לריאד או פעולות סייבר • בטהראן מזהירים: "נגיב מהים התיכון עד הים האדום"

הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque
הנשיא טראמפ. / צילום: רויטרס Kevin Lamarque

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הטיל הערב (ו') סנקציות נוספות על איראן, זאת בתגובה למתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית. במסגרת המהלך, הוטלו עיצומים על הבנק המרכזי במדינה. "ארצות הברית תמיד מוכנה לאופציה צבאית", הצהיר טראמפ כשנשאל על כך על ידי כתבים בפתח פגישתו עם ראש ממשלת אוסטרליה סקוט מוריסון בבית הלבן.

בהמשך היום צפוי הפנטגון להציג לטראמפ שורה של אופציות צבאיות בזמן שהוא שוקל כיצד להגיב למתקפה על מתקני הנפט הסעודיים, שלפי בכירים בממשלו בוצעה על ידי איראן והייתה חסרת תקדים. גורמים אמריקניים, שדיברו בעילום שם, אמרו כי בפגישה בבית הלבן יוצגו בפניו רשימה של מטרות אפשריות לתקיפה אווירית בתוך איראן, לצד אפשרויות אחרות. לדבריהם, הוא יוזהר שכל תקיפה צבאית עלולה להוביל למלחמה.

הפגישה תהיה ההזדמנות הראשונה להחלטה על דרך התגובה של ארצות הברית למתקפה על בעלת בריתה. כל החלטה תלויה באילו ראיות הצליחו לאסוף החוקרים האמריקניים והסעודים שיוכיחו כי טילי השיוט וכלי הטיס שוגרו על ידי איראן, כפי שכמה בכירים, בהם שר החוץ מייק פומפאו, קבעו.

פומפאו, וגם סגן הנשיא מייק פנס, אמרו כי המתקפה הייתה "צעד מלחמה". פנס אמר כי טראמפ "יבחן את העובדות, ואז הוא יקבל החלטה על הצעדים הבאים. עם זאת, אזרחי ארצות הברית יכולים להיות בטוחים שארצות הברית תגן על האינטרסים שלנו באזור, ואנחנו נעמוד יחד עם בעלות בריתנו". עם זאת, טראמפ הבהיר שוב ושוב שהוא אינו מעוניין בעימות, שלדבריו הוא "האופציה האחרונה". הוא הורה על החרפת הסנקציות, אולם אלו טרם נחשפו.

איראן מכחישה את מעורבותה במתקפה על מתקני "ארמקו", ומגבה את טענות המורדים החות'ים בתימן שלפיהן הם האחראים. בכירי המשטר מזהירים כי כל תקיפה אמריקנית תצית "מלחמה כוללת" עם תגובה מידית מצד טהראן. אזהרות דומות נשמעו אחרי הפלת המל"ט האמריקני ביוני, ובסופו של דבר נמנע טראמפ מפעולה צבאית ברגע האחרון.

התגובה האמריקנית הנוכחית עשויה לכלול צעדים צבאים, פוליטיים וכלכליים, והתגובה הצבאית עשויה להיות אי-נקיטת פעולה עד תקיפות אוויריות או צעדים פחות גלויים, כמו מתקפות סייבר. לפי הדיווחים אחרי תקרית הפלת המל"ט, ארצות הברית בחרה באופציית הסייבר ותקפה מערכות של משמרות המהפכה ששימשו להפלת כלי הטיס. אחד הצעדים הצפויים הפעם הוא תגבור מערכות ההגנה הסעודיות כדי לעזור לה להתגונן מכיוון צפון, משום שרובן מתמקדות באיומים של החות'ים מדרום.

צוות חוקרים מהפיקוד המרכזי בצבא עדיין אוסף ראיות משרידי הטילים והמל"טים, שאותם הציגה ערב הסעודית השבוע, אולם הפנטגון אמר כי הוא טרם השלים את ההערכה שלו. גורמים רשמיים מנסים לקבוע אם הם יכולים להשיג מידע ניווטי שיוכל לספק הוכחות שהתקיפות אכן הגיעו משטחה ש לאיראן. בפנטגון אמרו כי הם משוכנעים שניתן יהיה לקבוע בדיוק מהיכן יצאה המתקפה ביום שבת. עוד אמרו בפנטגון כי צבא ארצות הברית עובד יחד עם ערב הסעודית כדי לספק הגנה נוספת לחלק הצפוני של הממלכה.

חלק מחברי הקונגרס חוששים שפעולה צבאית נגד איראן תידרדר למלחמה. אליסה סלוטיקן הדמוקרטית, חברת בית הנבחרים, אמרה כי במקרה כזה נשיא צריך לפנות לקונגרס. סלוטקין, לשעבר יועצת בכירה לפנטגון בנושא המזרח התיכון, אמרה כי היא מקווה שטראמפ ישקול מגוון של אופציות, כולל את זו הבסיסית ביותר, תגבור הכוחות והציוד הצבאיים בערב הסעודית ובסמוך לה כדי להגביר את הביטחון באזור.

בערב הסעודית, נלקחו כתבים לסיור במתקני הנפט שהותקפו וגרמו לקפיצה החדה ביותר במחירי הנפט מאז מלחמת המפרץ ב-1991. התקיפה הובילה בתחילה לצמצום של חצי ביצור הנפט בממלכה, שהיא יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם. בריאד מבטיחים לשוב לתפוקה מלאה עד לסוף החודש, ובעקבות זאת התייצבו המחירים. עאדל ג'ובייר, שר במשרד החוץ של ערב הסעודית אמר אתמול כי מדובר בהרחבה של ההתנהלות העוינת והבלתי חוקית של המשטר האיראני.

איראן מצידה הזהירה את טראמפ מהיגררות למלחמה במזרח בתיכון ואיימה כי תעמוד מול כל פעולה תוקפנית ותגיב בנחרצות. טהראן הדגיש את המסר הזה כאשר מפקד בכיר במשמרות המהפכה אמר כי איראן תגיב לתקיפה אמריקנית בכל זירה במזרח התיכון. "מהים התיכון עד הים האדום והאוקיינוס ההודי, איראן תגיב לכל קנוניה אמריקנית", אמר הגנרל יחיא ראהים ספאבי, יועץ בכיר למנהיג העליון חמינאי.

שר החוץ של איראן מחמוד ג'וואד זריף הטיל ספק בכוונותיו של טרמאפ, שמעוניין לדברי שר החוץ פומפאו, בפיתרון המשבר בדרכי שלום. זריף כתב בחשבון הטוויטר שלו "קואליציה לפתרון בדרכי שלום?" ומנה שמונה יוזמות דיפלומטיות שהציעה איראן מאז שנת 1985 ובהן תכנית השלום עם תימן בשנת 2015. עוד הוסיף שר החוץ של איראן, כי נראה שערב הסעודית ובת בריתה ארצות הברית מעוניינות "להיאבק באיראן עד לאמריקני האחרון".

בעקבות ההרעה ביחסים בין מדינות המפרץ, קרא שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב לכל הצדדים לשבת לשיחות שינטרלו את המצב הנפיץ. עוד אמר לברוב לסוכנות אינטרפקס הרוסית, כי ההאשמת איראן בתקיפת מתקני הנפט מלסה את המשבר.

המורדים החות'ים בתימן שקיבלו אחריו תעל תקיפת מתקני הנפט בשבוע שעבר, אמרו היום כי הפעולה הצבאית של כוחות הקואליציה בהנהגת ערב הסעודית בתימן מסלימה את המצב באיזור. הקואליציה התחילה לפעול אמש, נגד יעדים צבאיים מצפון לעיר חודידה שבתימן.