מבקר המדינה יבדוק את הטיפול הממשלתי בפרויקטי תשתיות גדולים

ל"גלובס" נודע כי במסגרת הבדיקה צפוי המבקר לפנות לגורמים במשרד האוצר, בין היתר בחשב הכללי, באגף התקציבים ובחברות הממשלתיות

יעקב קוינט / צילום: שלומי יוסף
יעקב קוינט / צילום: שלומי יוסף

מבקר המדינה החל לבדוק נושאים שונים הקשורים לטיפול הממשלתי בפרויקטים גדולים בתחום התשתיות. ל"גלובס" נודע כי במסגרת הבדיקה צפוי המבקר לפנות לגורמים במשרד האוצר, בין היתר בחשב הכללי, באגף התקציבים ובחברות הממשלתיות. הבדיקה באה על רקע מחלוקת פנימית עמוקה באוצר בשאלת חלוקת הסמכויות והאחריות בין החשב הכללי לחברות הממשלתיות. המחלוקת פרצה לאחר שמנהל רשות החברות, יעקב קוינט, פנה למנכ"ל האוצר שי באב"ד וביקש לקיים דיון בפורום הנהלת האוצר בהצעה לערוך חשיבה מחודשת על חלוקת הסמכויות והאחריות בין החשכ"ל לחברות הממשלתיות - הצעה שהחשב הכללי, רוני חזקיהו, מתנגד לה נחרצות. לחשב הכללי יש כיום שליטה בכל ההוצאות התקציביות הקשורות לחברות הממשלתיות, ובעיקר במכרזי הרכש, שהיקפם יגיע בשנים הקרובות לעשרות מיליארדי שקלים. מדובר בין היתר בפרויקטים דוגמת המטרו העתידי בתל-אביב, קווי רכבת קלה בירושלים ובגוש דן ומסילות הרכבת העתידיות של רכבת ישראל.

גישת קוינט, שזוכה לתמיכה שקטה באגף התקציבים, היא כי המציאות שבה החברות הממשלתיות נזקקות לאישור החשב הכללי לכל הוצאה, גורמת לכפילות מיותרת, לבזבוז משאבים ולסחבת שבאה לידי ביטוי למשל בעיכוב הממושך בהצטיידות ברכבות. בנוסף, נטען כי ההיררכיה הכפולה יוצרת מצב שבו הדירקטוריונים בחברות הממשלתיות אינם מסוגלים לפקח על פעילות ההנהלות, משום שאלו "לא סופרות אותם" ומדווחות ישירות לחשב הכללי.

מחלוקת כזו הביאה למשבר הנוכחי בחברת נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע), לאחר שיו"ר הדירקטוריון החדש רם בלינקוב טען כי למרות שהדירקטוריון נושא באחריות ככל דירקטוריון חברה, בפועל הוא מנוטרל מתהליך קבלת ההחלטות ואינו שותף, למשל, לקביעת הקריטריונים במכרזי רכש, או לדוחות הבקרה השוטפים על סטטוס פרויקט הדגל של החברה.

גישת חזקיהו היא כי נכון להשאיר את הניהול והתכנון של פרויקטים בתחום התשתיות בידיו, לאור המומחיות שהתפתחה בשנים האחרונות באגף החשב הכללי ובחברת ענבל הכפופה לו. בחשכ"ל טוענים כי למדינה יש יתרון מובנה בתכנון ופיקוח על פרויקטים גדולים ובגיוס המימון להם.