"הכביש הוא משאב ששייך לכולם, וצריך לייעל את השימוש בו"

אורן שובל, ממייסדי VIA - סטארט-אפ שפיתח טכנולוגיה לתחבורה ציבורית חכמה, מסביר למה שירות באבל בגוש דן הוא הצלחה, למרות שהיום אפשר לראות ואנים עם נוסע אחד בלבד • האזינו לפודקאסט ההייטק "רוד שואו"

"כמה אנשים נהנים היום מאוטובוס שבאמת לוקח אותם מהבית לעבודה? ההוכחה לכך היא כמות הנסיעות ברכב הפרטי. אם אתה גר ועובד ליד קו אוטובוס - זכית, כי קיבלת שירות שהמדינה מסבסדת. מה עם כל שאר האנשים, למה הם מקבלים שירות פחות טוב? היום נסיעה באוטובוס היא מאוד מוגבלת. מה קורה אם יש תאונה? האוטובוס לא יודע להתגמש. אנשים חושבים שעוד עשר שנים תהיה תחבורה דינמית, אבל אפשר לעשות את זה כבר היום" - כך אומר אורן שובל, ממייסדי חברת Via, בראיון לפודקאסט "רוד שואו" של "גלובס".

לגבי שירות באבל אמר שובל כי "הוא עדיין בתקופת הרצה. אנחנו ספקי הטכנולוגיה, ואנחנו רואים את הביקושים מאוד עולים, הניהול האופרטיבי צומח מהר מבחינת מספר הרכבים והנהגים. אנחנו רואים שהשימוש החוזר מראה סימנים חיוביים. לקראת השנה אנחנו מצפים שהשירות יהיה מאוד משמעותי באיך שאנשים מתניידים בגוש דן. אולם שירות באבל לא הגיע למאסה הקריטית מבחינת מספר הרכבים, ולכן ניתן לראות רכבים עם נוסע אחד. זה קרה לנו גם בערים אחרות".

לדבריו, "היכולת להפוך את העולם הפיזי ליותר יעיל ונוח מבחינת טכנולוגיה הדליקה אותנו, והבנו שזה דורש כמה משוגעים לדבר. היו אנשים מהתחום שהיו מאוד סקפטיים שאפשר לבנות טכנולוגיה מאוד יעילה שתדע להתמודד עם הרעש של העי, כמו נוסעים שלא יגיעו בזמן או נהגים שיטעו בדרך. אבל ככל ששמענו חששות, גבר התיאבון, כי הבנו שאנשים מפחדים להיכנס לתחום עם טכנולוגיה. אחד הנושאים הכי חשובים לאיכות חיים זה נגישות תחבורתית".

האזינו לשיחה המלאה בפודקאסט "רוד שואו" - שיחות עם אנשים שעושים את ההייטק הישראלי