הנשיא ריבלין החליט: מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על נתניהו

(עדכון) • זאת לאחר שהניסיונות למגעים להקמת ממשלת אחדות בין נתניהו לבין גנץ לא צפויים להתקדם • ריבלין: "הצעתי שלצד ראש ממשלה שייבחר, ישונה החוק ותנתן משמעות ועוצמה לתפקיד ממלא מקום ראש הממשלה"

בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף, גלובס
בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף, גלובס

נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל היום על בנימין נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה. זאת לאחר שהניסיונות למגעים להקמת ממשלת אחדות בין נתניהו לבין גנץ לא צפויים להתקדם. 

בעת הטלת הרכבת הממשלה אמר הנשיא ריבלין: "לאחר שנועצתי עם נציגי הסיעות אני מודיע כי ראש הממשלה נתניהו יקבל את המנדט להרכבת הממשלה. מסיכום ההתייעצויות עולה שאין 61 קולות המספיקים להרכבת ממשלה. לא לח"כ נתניהו ולא לח"כ בנימין גנץ. תכליתו של החוק היא להביא להרכבת הממשלה מהר ככל הניתן, לפיכך ההחלטה על מי להטיל, תלויה בשאלה למי הסיכוי הגבוה ביותר".

ריבלין הוסיף כי "חשוב לומר, על רקע תוצאות הבחירות והעובדה שאף אחד מן הח"כים לא זכה ל-61 ממליצים, עצם הטלת הרכבת הממשלה, על אחד מבין המועמדים, היא איננה פתרון מספיק. אין בהטלה זו כדי להוריד כהוא זה את האחריות המוטלת על שניהם -נתניהו וגנץ - כמו גם על שאר הסיעות, לייצר תנאים שהמבוי הפוליטי יפתר ותורכב ממשלה. המפתחות להרכבת נמצאים בידי כל נבחרי הציבור, מכלל המפלגות, אין זה משנה על מי הוטל ראשון ועל מי שני. כל עוד לא יפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שלמים. כל עוד, לא תהיה מוטיביציה לייצר בריתות חדשות. כל עוד לא יהיה רצון אמיתי להגיע להסכמות, לצערי הרב לא תקום ממשלה וזאת יודע כל מי שעוסק במצב הפוליטי.

בין יתר ההצעות שעמדו בפני, הצעתי למועמדים להקים ממשלה שוויונית, שלא יהיה בה יתרון לגוש אחד על פני השני. הצעתי שלצד ראש ממשלה שיבחר, ישונה החוק ותנתן משמעות ועוצמה לתפקיד ממלא מקום ראש הממשלה. הייחודיות היא שברגע שנבצר מראש הממשלה לתפקד, נכנס לעניין ממלא המקום. ביקשתי גם שהחוק יתוקן, כך שנבצרות לא תהיה מוגבלת לתקופת 100 יום. באם ראש ממשלה יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ראש ממשלה וסמכויותיו יופקדו בידי ממלא מקומו. זו הייתה הצעתי על מנת לפתור את הסיבוך".

"החוק נותן לנתניהו 28 ימים החל ממחר. ואם המצב יצדיק זאת, הארכה של עוד 14 יום. ואם נתניהו יכשל, אוכל להטיל על מועמד אחר או להחזיר את המנדט לכנסת. על פי החוק, ניתן גם להודיע ליו"ר הכנסת, כי לא ניתן להרכיב ממשלה. במקרה כזה, יעבור המנדט לכנסת שתצטרך לאסוף 61 חתימות למועמד מוסכם".

ריבלין חזר ואמר מספר פעמים, שהעם הישראלי אינו רוצה בחירות נוספות. "גודל השעה וגודלם של האתגרים בפנינו, הבטחוניים, מדיניים, כלכליים, החברתים, מחייבים את מנהיגי העם להקים ממשלה בישראל. ידע העם בישראל: ניתן להקים ממשלה ואם היא תקום, כולם ישלמו את המחיר ואם לא תקום ממשלה חלילה, הציבור ינסה לברר מדוע לא קמה".

נתניהו אמר בעת הענקת המנדט: "אני מקבל את המשימה. אני עושה זאת מתוך ידיעה, לא שיש לי סיכויים גבוהים יותר, אלא אי-היכולת שלי, קצת קטנה משל אי-היכולת של ח"כ גנץ. כי אנחנו לא נוכל להקים ממשלה אלא יחד. צו השעה היא ממשלת אחדות לאומית רחבה ומהירה.

אנחנו צריכים אחדות ופיוס לאומי משלושה טעמים. הטעם הראשון, להשיג פיוס לאומי חיוני בעת הזו במיוחד. עברנו מערכת בחירות קשה וצריכים לאחד את העם. אנחנו עומדים מול אתגרים כבירים שהציבור מכיר אותם בחלקם. האתגר הראשון הוא ביטחוני, וכולכם רואים את התעוזה והחוצפה של איראן והעובדה שהיא תוקפת באופן גלוי בסעודיה ולא רק שם".

עוד אמר נתניהו שיש אתגר כלכלי. "יש צורך באיזון תקציבי, שהוא יחסית טריוואילי, אני בטוח שבכוחנו לטפל גם בזה, עסקתי במצבים מסובכים מכך. אבל יש צורך באיזון תקציבי, בשל האתגר האיראני. הדבר הזה מחייב הסכמה לאומית רחבה, נוכח איראן. זה לא מהלך קל".

האתגר השלישי לפי נתניהו, הוא ההזדמנות המתרחשת פעם ב-71 שנים, "אנחנו יכולים להגיע להסכמות לאומיות במסגרת תוכנית המאה של טראמפ. מדובר בהזדמנות לקבוע את גבולנו המזרחי ולהוסיף נדבכים לביטחוננו. ההזדמנות הזו קיימת עכשיו. זו לא גחמה ולא ספין. אני מדבר כאן מן הלב ומן הראש. הגענו להבשלה אפשרית של תנאים שיכולים לתת לנו מענה כביר, הזדמנות מדינית שלא הייתה בידינו ולא תהיה בידינו. לכל אלה דרושה ממשלת אחדות לאומית והיא דרושה עכשיו".

בליכוד מאשימים את לפיד

במהלך המפגש בבית הנשיא הערב (ד') הגיע צוות המו"מ של הליכוד, השרים יריב לוין וזאב אלקין עם ראש הממשלה נתניהו. מנגד, מן הצד של כחול לבן, לא ליווה את גנץ אף אחד מן היועצים. בכחול לבן, הניחו שפגישת המו"מ בארוחת הערב אמורה להיערך רק בין שני ראשי המפלגות.

במקביל, מן הצד הליכודי יצאו הדלפות לפי הן יאיר לפיד הוא זה שמעכב את המגעים."האשם היחיד בכך שהמגעים לאחדות תקועים הוא יאיר לפיד שמוכן לגרור את המדינה לבחירות נוספות רק כדי לא לראות את בני גנץ ראש ממשלה", אמרו בליכוד.

לפיד מיהר להגיב להאשמה זו בחשבון הטוויטר שלו.

בליכוד הגיעו למו"מ עם בלוק של 55 מנדטים, כשהם מסרבים לנהל מו"מ מטעם הליכוד בלבד. מנגד, בכחול לבן טענו שהמו"מ צריך להיעשות בין שתי המפלגות הגדולות ולא עם "הנדוניה" שהביא עמו נתניהו. לנתניהו יש יותר ממליצים (55), בעוד הממליצים של כחול לבן כללו גם 10 ח"כים מן המשותפת המצהירים מראש שאין בכוונתם להצטרף לממשלה. 

יצויין שנכון לשעה זו, אף אחד מן המועמדים לא אמר לנשיא באופן רשמי, שהוא היה רוצה להיות השני בתהליך ואף לא ציין כי בכוונתו לקצר את ההליך, בכך שהמנדט יוחזר לנשיא תוך כמה ימים.

הנשיא ריבלין שאל את השר יריב לוין, ביום ראשון האחרון, אם בכוונתם להשיב לו את המנדט, במידה ולא יצליחו להרכיב ממשלה. לוין השיב, שבניגוד למערכת הבחירות באפריל 2019, אז הליכוד החליטו לפזר את הכנסת ולא לאפשר לגנץ לנסות להרכיב ממשלה, הפעם ישיבו לנשיא את המנדט.