הפלונטר הפוליטי גובה מחיר גם מהרופאים בפריפריה: המענקים יבוטלו החל מ-2020

עד היום חולקו לרופאים העובדים בפריפריה ובמקצועות במצוקה מענקים בגובה כמיליארד שקל • לפי האוצר, החל מ-2020, הממשלה הבאה תצטרך לתת דעתה לשאלה אם להמשיך בתוכנית או לא • דוח ביקורת פנימי של משרד הבריאות, שנחשף ב"גלובס", הצביע על כך שהמענקים הועילו רק במידה חלקית

מיטת חולה במסדרון בביה"ח רמב"ם/ צילום: איל יצהר
מיטת חולה במסדרון בביה"ח רמב"ם/ צילום: איל יצהר

הפלונטר הפוליטי והתמהמהות הקמת הממשלה בחודשים האחרונים גובים מחיר גם מרופאים העובדים בפריפריה ובמקצועות במחסור. משרד האוצר הודיע השבוע לראשי מערכת הבריאות ובתי החולים כי החל מינואר 2020, תופסק התוכנית למתן מענקים בגובה מאות אלפי שקלים למתמחים ומומחים העובדים בפריפריה ובמקצועות במחסור. במכתב ששלח סגן הממונה על השכר באוצר אפי מלכין נכתב כי "בעשור האחרון המדינה השקיעה כמיליארד שקל במענקים וכעת בתום התקופה, הממשלה העתידית תצטרך לגבש את מדיניותה בנושא לאור האי-ודאות התקציבית".

מטרת התוכנית, שפעילה מאז 2011, הייתה לתמרץ רופאים לעבוד בבתי חולים מרוחקים ובמקצועות במחסור (למשל: הרדמה, טיפול נמרץ, פנימית, גריאטריה כירורגיה כללית ) - מטרה שהושגה רק באופן חלקי, כפי שחשפנו ב"גלובס". בשמונה השנים האחרונות המדינה הוציאה קרוב למיליארד שקל במענקים כדי לתמרץ רופאים לעבור לפריפריה או לעסוק במקצועות חסרים ברפואה, מה שמכונה "מקצועות במצוקה". מדובר במענקים שנעים בין 300 ל-500 אלף שקל לרופא, לחמש שנים, וניתנו - לצד תוספות שכר גדולות יותר לעוברים לפריפריה ולבוחרים במקצועות במחסור - כחלק מהסכמי השכר עם הרופאים ב-2011, שייפתחו שוב ב-2021. ההסכמים היו חדשניים במובן זה שכיוונו, דרך המענקים ותוספות השכר הדיפרנציאליות, גם לצמצום פערים ותיקון חוליים במערכת הבריאות.

בתחילה, דובר על מענקים בסכום של 75 מיליון שקל בשנה, אך הכסף אזל עד סוף 2014, ולכן החל מ-2015 משרדי הבריאות והאוצר קבעו כיצד לחלק את המענקים לפי קריטריונים משתנים מדי שנה. הסכם השכר עם הרופאים גם הקנה תוספות שכר משמעותיות למתמחים ומומחים בפריפריה ובמקצועות במצוקה - ואלה היו קבועים ולא ניתנים לשינויים. תוספות אלה הן בין הגורמים לזינוק המטאורי שחל בשכר הרופאים בבתי חולים בישראל, בשמונה השנים האחרונות - קפיצה של 60% בממוצע.  

התוכנית הוקפאה לכחצי שנה ב-2018, עקב התמהמהות במציאת מקורות לתקצוב, בעוד היו מתמחים שטענו שבחרו להתמחות בפריפריה על בסיס ההנחה שיקבלו את המענקים - דבר שלא קרה בסופו של דבר. באוצר טענו מנגד כי הודיעו על ההקפאה בתלושי השכר של הרופאים. שליחת המכתב הנוכחי, לדברי האוצר, נועדה לוודא שאותו המקרה לא יחזור על עצמו; כלומר שלא יהיו רופאים שישקלו את צעדיהם על בסיס ההנחה שיזכו למענקי תמרוץ. "מטרת המכתב שהופץ להנהלות בתי החולים נועד לייצר שקיפות לסטאז'רים שאמורים לבחור את תחום התמחותם בשנה הקרובה, באופן כזה שכלל המידע הרלבנטי לעת הזאת יהיה לפניהם בנקודת הזמן בה הם בוחרים את המקום ותחום ההתמחות שלהם ל־2020", מסרו מהאוצר.

בתחילת השנה פירסמנו ב"גלובס", כי לפי דוח ביקורת פנימי של משרד הבריאות, אשר נגנז, חלק מהתקציב שהושקע בתמרוץ רופאים למעבר לפריפריה - מאות מיליוני שקלים, לפי הערכות - "בוזבז" על מתמחים שממילא רצו לעבוד באזורים אלה. הדוח מצטט מחקר שפירסם מכון ברוקדייל בנושא לפני שנתיים, ונעשה בשיתוף עם ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות. לפי המחקר, שבחן את התקופה שבין 2011 ל-2014, יותר משליש מהמתמחים בפריפריה (36%) תכננו לעבוד בה גם כך בתחילת הלימודים. במחקר התברר עוד כי 40% מהמתמחים בפריפריה שהעידו שהתמריצים השפיעו עליהם במידה רבה עד רבה מאוד, רצו ממילא לעבוד בה; כך לפחות הרגישו בתחילת הלימודים.

בכל זאת, החלטת האוצר עוררה תרעומת במערכת, עד כדי איומים של ההסתדרות הרפואית כי תשקול כעת את השבתת המערכת. פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, מסר כי: "אנו מוחים  בתוקף על מכתבו של הממונה על השכר באוצר הקובע שתם עידן המענקים לרופאים בפריפריה. תמוהה בעינינו העובדה שדווקא בתקופה שבה מערכת הבריאות בארץ נמצאת במשבר חמור מוצא פקיד אוצר בכיר לפגוע בפריפריה אשר תושביה סובלים ממחסור ברופאים, תורים ארוכים למרפאות מקצועיות, המתנה ארוכה לבדיקות וניתוחים, וחמור מכל תוחלת חיים הנמוכה משמעותית בפריפריה בהשוואה לתושבי המרכז. אנו רואים בביטול המענקים משחק בחיי אדם. ההסתדרות הרפואית תשקול את צעדיה כולל השבתה של מערכת הבריאות במידה והחלטה זו לא תבוטל לאלתר".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו"ר הר"י, הוסיף: "אני קורא לראש הממשלה, ולראש המפלגה הגדולה בני גנץ, להתערב מיידית ולבטל מייד את החלטת הדרג המקצועי באוצר, ולהקצות תקציב למענקים לרופאים שיתגייסו למקצועות הנמצאים במצוקה בכל הארץ  ויעברו לפריפריה".

גם הפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל וקואליציית ארגוני הבריאות בנגב הביעו תרעומת על ההחלטה.