להשיק כוסות ולהדק שרוכים: מרוץ הבוז'ולה מגיע לישראל

מרוץ הבוז'ולה המהולל יוצא זו הפעם השנייה בלבד מגבולות צרפת, ונוחת בישראל • גם כאן ישתו יין, יאכלו ויתחפשו, ובעיקר ירוצו בין כרמים ויקבים של המועצה האזורית גזר, שממתגת דרך יין חדשה

מרוץ הבוז'ולה הצרפתי. / צילום: באדיבות מרוץ הבוז'ולה, צרפת
מרוץ הבוז'ולה הצרפתי. / צילום: באדיבות מרוץ הבוז'ולה, צרפת

מרוץ הבוז'ולה הצרפתי הוא שם דבר בקרב רצי מרתון, ורבים מאלה שמשתתפים במרתונים בינלאומיים מנסים לכלול אותו ביומן הריצות שלהם. לאו דווקא בשל איכויותיו הספורטיביות יוצאות הדופן כמו בגלל האווירה המיוחדת והשמחה, כולל פסטיבל סביב יין הבוז'ולה הצעיר, שעובר תסיסה מהירה ויוצא ראשון בשוק הצרפתי. המרוץ והיין ייחודיים לחבל הבוז'ולה, שחוגג מדי סוף נובמבר, והשנה יתקיים בתחילת אוקטובר, מיד אחרי החג, לראשונה גם בארץ הקודש.

מרוץ הבוז'ולה הצרפתי מתנהל כמו היין הצעיר, שמשווק מדי שנה בחודש נובמבר וחוגג את הבציר של אותה שנה. הוא תוסס, מלא כיף ולא לוקח את עצמו יותר מדי ברצינות. הולך עם אוכל טוב ליד ומוזיקה צרפתית ברקע, כשמטרת-העל היא הנאות החיים. יש בו קורטוב של רצינות מהול בתועפות הומור. זה מרוץ היתולי נטול תחרות, פודיום או לוחות זמנים קשוחים. מה יש בו? המון תחפושות, תחנות רענון מלאות בכל טוב ואווירה של מסיבה אחת גדולה.

מרוץ הבוז'ולה הצרפתי. / צילום: באדיבות מרוץ הבוז'ולה, צרפת
 מרוץ הבוז'ולה הצרפתי. / צילום: באדיבות מרוץ הבוז'ולה, צרפת

בשנים האחרונות השתתפו במרוץ הצרפתי כמה מאות ישראלים, שגילו ז'אנר חדש של ספורט קונספטואלי. אחד מהם היה עופר פדן, מנכ"ל מרתון ישראל, שגילה אותו לפני עשור וניסה להביא אותו לארץ לפני שנים אחדות. "בשנה שעברה עשינו פיילוט במרוץ היקבים במטה יהודה, ואחריו נסעתי למרוץ בצרפת, מה שהאיץ את התהליך. פגשתי את נשיא המרוץ והצעתי לו שיתוף פעולה. אנחנו יוצרים אירועי קונספט מיוחדים, והבוז'ולה התאים מאוד לאירוע שהוא גם חוויה וגם ריצה. נשיא המרוץ הגיע והתלהב מאוד, ואף התגייס לסייע".

כדי להתאים אותו לישראל, חיפש פדן חבל ארץ עם כרמים ויקבים, ובחר בשטחי המועצה האזורית גזר. אילנית צמח, מנהלת תיירות ויזמות עסקית במועצה, מספרת שמתוך כ-50 אלף דונם של כרמי יין בארץ, כ-8,000 מהם נמצאים בתחומי המועצה. "יש לנו שטחים איכותיים, יקבי בוטיק ופסטיבל ‘חוויה בכרם' שמתקיים כבר חמש שנים ומתכתב עם תחום היין. אז חיברנו ביניהם והשנה הפסטיבל מהווה את אירוע הפתיחה למרוץ, עם יריד יקבים, אמנים, אוכל טוב וכמובן מוזיקה מלווה בנופך צרפתי של שאנסונים".

מרוץ הבוז'ולה הצרפתי. / צילום: באדיבות מרוץ הבוז'ולה, צרפת
 מרוץ הבוז'ולה הצרפתי. / צילום: באדיבות מרוץ הבוז'ולה, צרפת

"חודש לפני המרוץ", מוסיף פדן, "נאלצנו לסגור את ההרשמה כי הגענו למקסימום משתתפים אפשרי. 4,000 רצים ישתתפו בחוויה הזו, כ-150 מהם מחו"ל. אנחנו מאמצים את המרוץ הזה כאירוע מסורתי והחל מהשנה הבאה גם נשווק אותו בעולם".

אחד המשתתפים במרוץ הוא דני גרף מזיכרון יעקב. לגרף מורשת יין ארוכה והוא דור חמישי למייסדי המושבה. משפחתו של אביו היא ממקימי יקבי כרמל ומצד אמו היו אבותיו כורמים. "מגיל אפס היה יין על השולחן", הוא מספר, כך שיין זרם בעורקיו. גרף למד ייננות, אך בחר להיות חקלאי והוא כורם ושתלן גפן שהידע בייננות מסייע לו מול לקוחותיו.

חקלאות הייתה ברירת מחדל משפחתית?

"אף אחד לא הכריח אותי לחזור למשק, היה ברור שאלה לא חיים קלים, אבל מאוד אהבתי וזה נראה לי אז טבעי".

לספורט הוא הגיע לפני תשע שנים. בהתחלה רכב על אופני שטח ושנתיים אחר כך עבר לריצה. עשה כמה מרתונים וממשיך לרוץ 40-30 ק"מ בשבוע. "כשאני לא מתאמן לאירוע, אני שומר על היכולת הבסיסית לרוץ חצי מרתון. הבנתי שאני לא צריך ללחוץ על זמנים אלא ליהנות מהריצה, ולכן אני בוחר במרוצי חוויה כמו המרתון המדברי באילת ומרוץ הבוז'ולה. יש עוד הרבה מרוצים שאני לא מצליח להשתתף בהם בגלל שיא עונת החקלאות".

מרוץ הבוז'ולה הצרפתי. / צילום: באדיבות מרוץ הבוז'ולה, צרפת
 מרוץ הבוז'ולה הצרפתי. / צילום: באדיבות מרוץ הבוז'ולה, צרפת

לפני שנה וחצי, אחרי ששב ממרתון אמסטרדם, הזמין חבורה של אנשים לרוץ אצלו בחצר האחורית בהר חורשן. כשסיפר לחברים, לא האמין שמישהו יבוא, אבל הגיעו 130 איש. כך קיבל המיזם, שהוקם עם שני חברים נוספים, את השם "אף אחד לא יבוא". מדי חודש הם נפגשים באזור אחר בארץ ורצים ריצה חברתית של 17-10 ק"מ, שבסופה הפנינג של אוכל, שתייה וכיף. בממוצע מגיעים 300-100 רצים, כשיש כל הזמן תחלופה בין המשתתפים.

בשנה שעברה השתתף לראשונה במרוץ הבוז'ולה הצרפתי, והוא מעיד על עצמו שהגיע מאהבה ליין ולמטבח הצרפתי לא פחות מאשר מאהבת הריצה. "אני מאוד אוהב את הבישול הצרפתי וההתייחסות לקולינריה, ובעבר חלמתי לרוץ במרתון בורדו שלא התאים ללו"ז החקלאי. ואז עלה הרעיון של מרוץ הבוז'ולה הצרפתי".

איך היה?

"מדהים. לא ציפיתי לחוויה כזו עוצמתית. במקום לרוץ חצי מרתון בשעתיים, לקח לנו כמעט שלוש שעות וחצי. כל קילומטר וחצי היו יין, גבינות, מוזיקה ומסיבות בהאנגרים. ממש חגגנו את הבוז'ולה ומאוד התרגשתי. יצאתי להרפתקה לא ידועה ולא הייתי מוכן. זה מרוץ היתולי שמתחפשים בו ויש אוכל ויין מסביב. חשבתי שרק אטעם, אבל שתינו ואכלנו כי זה הרעיון - ליהנות מהחיים, לא חשוב כמה זמן זה ייקח, וזה מה שהתאים לי. לנטרל את עניין הזמן וליהנות מעצם החוויה".

מרוץ הבוז'ולה הצרפתי. / צילום: באדיבות מרוץ הבוז'ולה, צרפת
 מרוץ הבוז'ולה הצרפתי. / צילום: באדיבות מרוץ הבוז'ולה, צרפת

אם זה לא היה בארץ השנה, היית נוסע שוב?

"אז זהו, שאני נוסע שוב. מרוץ הבוז'ולה הישראלי הופך למרוץ הכנה לצרפתי, ואני מאמין שהחוויה כאן תהיה כמה שיותר קרובה לחוויה בצרפת כי עופר פדן הוא אדם רציני וקשוב".

עם זאת, גם רצינותו של פדן לא יכולה לעזור בשחזור האווירה הצרפתית. "לנו אין טירות", הוא אומר, "אבל זהו אזור של כרמים עם יקבים ויהיו במסלול שמונה תחנות של יקבים (ברבדו, רד פואטרי, הרצברג, בראון, בן נון, יערה, בזק וברקן) שבחלקן בנינו יקב בשטח. חוץ מזה, יש גם פרסים ליוצרי אווירה ותחפושות מיוחדות. צוות שיפוט צרפתי-ישראלי יבחר תריסר זוכים שישתתפו השנה בבוז'ולה בצרפת בחינם".

יש בצרפת תופעת שכרות בעקבות המרוץ?

"לא נתקלתי בתופעה כזו, למרות ששם הם ממש שותים. בארץ הדגשנו שמדובר בטעימות יין, ומשום כך יש גם הגבלה של גיל ההשתתפות מ-18 ומעלה".

מרוץ הבוז'זולה הישראלי הראשון יוזנק ביום שישי 4 באוקטובר לשלושה מקצים: 5 ק"מ, תריסר וחצי מרתון. בתחנות לאורך המסלול יהיו שוטים של יין, זולות למנוחה, מוזיקה ואוכל, וצמח מדגישה שהפירות והירקות הם מהאזור. לטובת המלווים והצופים יתקיים במהלך המרוץ באזור ההזנקה שוק איכרים ואמנים עם הפעלות לילדים ומופע של אמן צרפתי לסיום (כניסה חופשית). ערב קודם, ב-3.10, ייפתחו החגיגות בפסטיבל חוויה בכרם עם יריד תוסס והופעות (45-30 שקל לאדם). לפרטים: www.marathonisrael.co.il