כשנושי בן הזוג רודפים אחריך

סיכוייהם של נושים לגבות חוב מבן זוג או בן זוג לשעבר אינם גבוהים

צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מרינה התגרשה מבעלה נתן עוד בשנת 2013, ולכן התפלאה מאוד כשבשנת 2019 הוגשה נגדה תביעה על-ידי אנשים שאינה מכירה אישית, אך לטענתם הם הלוו לבעלה לשעבר כספים בזמן היותה נשואה לו. לטענת הנושים, מאחר שמרינה שותפה מלאה לזכויותיו של נתן מתקופת הנישואים ונהנתה מיתרונות כספי ההלוואה, היא שותפה גם לחובותיו, על-פי חוק יחסי ממון ועל-פי הצדק. נתן מצוי כיום בפשיטת רגל, ואין בידי הנושים לגבות ממנו את הכספים המגיעים להם, ולכן לעמדתם יש מקום לדרוש ממרינה להשתתף בהשבתם. האומנם יכולים נושים לתבוע מבן זוג להשיב חובות עבור בן זוגו?

בניגוד לדעה הרווחת, העיקרון הקבוע בבסיס חוק יחסי ממון אינו שיתוף רכושי לאורך הנישואים אלא דווקא הפרדה, והחוק אף קובע במפורש כי "אין בכריתת הנישואים או בקיומם כשלעצמם כדי לפגוע בקניינים של בני הזוג, להקנות לאחד מהם זכויות בנכסי השני או להטיל עליו אחריות לחובות השני". משמע, המכשול הראשון העומד בפני הנושים הוא עצם קיומם של נישואים תקפים.

על-פי חוק יחסי ממון, האיזון הרכושי בין בני הזוג נוצר למעשה רק כאשר דרכיהם נפרדות, ועד אז כל אחד מהם אחראי באופן עצמאי לזכויותיו וחובותיו. לפיכך על בסיס החוק ועל-פי פסיקת בית המשפט העליון, אם בני הזוג לא התגרשו, הנושים אינם רשאים ליזום עבורם את הדרישה לשותפות בחובות, אלא בהתקיים "אירוע קריטי", קרי אירוע דרמטי המשנה את חייה הכלכליים של המשפחה, כגון פשיטת רגל של אחד מבני הזוג. מדובר במקרים יוצאי דופן, ולכן בית המשפט המחוזי דחה תביעה של נושים להכיר אפילו בבריחה של הבעל מהארץ כדי להימלט מהחזר חובותיו, כ"אירוע קריטי" שמצדיק פתיחת תיק לגבית החוב מאשתו, מהטעם שהם עדיין נשואים.

מכאן שבתקופת הנישואים, נושים יכולים לתבוע את בן הזוג של החייב להשתתף בהשבת החוב רק במקרים שבהם מדובר על חוב שנוצר סביב נכס ספציפי, לדוגמה דירה או רכב, ואשר ניתן להוכיח לגביו כי בני הזוג שותפים בו כבר במהלך הנישואים, למרות רישומו הפורמלי על שם אחד מהם בלבד.

ואם בני הזוג אכן נפרדו או התגרשו? גם אז דלתם של בתי המשפט אינה פתוחה בפני הנושים, אלא בפני בן הזוג לשעבר בעצמו. חוק יחסי ממון נועד להסדיר את היחסים הפנימיים בין בני הזוג עצמם, ולא בין בני הזוג לצדדי ג'. לכן, כאשר אחד מבני הזוג נתבע להשיב חוב, הוא יכול להגיש תביעה נגד בן זוגו לחייבו לסייע לו בהחזרת החוב, אך אם הוא בוחר לא לעשות כן, אין הדבר מקנה זכות לצד ג' לתבוע זאת עבורו.

חשוב לדעת שגם אם בן הזוג לשעבר מחליט להגיש תביעה, בן הזוג הנתבע יכול להעלות טענות הגנה, כגון שהחוב נוצר ללא הסכמתו, או שהכספים לא נועדו לצרכים משותפים, ולכן גם אז אין הכרח שיחויב להשתתף בהחזר החוב.

סיכוייהם של נושים לגבות חוב מבן זוג או בן זוג לשעבר אם כן אינם גבוהים, אלא במקרים שבהם הם יכולים לייחס את השותפות בחוב לבן הזוג באופן ישיר ולא מכוח חוק יחסי ממון בלבד, במקרים שבהם החוב נוגע לנכס מסוים שניתן לראותו כמשותף, או במקרים שבהם עולה בידיהם להוכיח קנוניה בין בני הזוג, שמטרתה להטיל את החוב באופן פיקטיבי על אחד מבני זוג שהינו חדל פירעון, ובה-בעת לאפשר לשני בני הזוג ליהנות מהזכויות במשותף.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי עוסקת בדיני משפחה וירושה, בעלת אתר www.divorceinfo.co.il