2 נוסעים ומעלה: כל מה שצריך לדעת על רפורמת הנתיבים החדשה

במשרד התחבורה מוציאים השבוע לדרך רפורמה משמעותית בשם "נתיב פלוס" שתשפיע מאוד על המצב בכבישים הבינעירוניים – הסבת מסלולים בנתיבי איילון ובכביש החוף לנתיבי תחבורה ציבורית, שהנסיעה בהם תותר גם לרכבים עם 2 או 3 נוסעים

פקק תנועה בנתיבי איילון / צילום: תמר מצפי
פקק תנועה בנתיבי איילון / צילום: תמר מצפי

ממשלת מעבר או לא, במשרד התחבורה תחת שרביטו של השר החדש בצלאל סמוטריץ' מוציאים השבוע לדרך רפורמה משמעותית שתשפיע מאוד על המצב בכבישים הבינעירוניים - הסבת מסלולים בנתיבי איילון ובכביש החוף לנתיבי תחבורה ציבורית, שהנסיעה בהם תותר גם לרכבים עם 2 או 3 נוסעים.

מטרת המיזם, שזכה לשם "נתיב פלוס", היא לעודד נסיעה שיתופית של אנשים למטרופולין, ובכך להקטין את עומסי התנועה. על פי נתוני משרד האוצר, כיום מספר הנוסעים הממוצע ברכב עומד על כ-1.2, ומעריכים שאם התפוסה תגדל ל-1.4, בעיית הגודש תקטן משמעותית. לדברי השר סמוטריץ' "אם רק נעלה אותו לממוצע של 1.7 - לא יהיו פקקים במדינת ישראל".

אז מה יהיה גובה הקנס ומה צריך לעשות כדי לנסוע בנתיב גם לאחר השינוי? "גלובס" עושה סדר. 

האם מדובר בפיילוט או בתוכנית קבועה?

לא מדובר בפיילוט, אלא בשלב הראשון בתוכנית המשרד לרישות גוש דן בנתיבי העדפה לתחבורה הציבורית ולרכב פרטי שבו מספר נוסעים. החל מסוף השבוע השינוי ייכנס לתוקף, וכך זה ייראה: הנתיבים בכבישים כבר סומנו בצבע צהוב, כאשר מסומן על הכביש מספר הנוסעים המינימלי ברכב שמאפשר נסיעה בנתיב.

מתי מותר לנסוע ב"נתיב פלוס" ומה ההבדלים בין כביש החוף לנתיבי איילון?

בכביש 2, כביש החוף, מדובר על מקטע ממחלף נתניה ועד מחלף גלילות מערב בשני הכיוונים - כ-22 ק"מ לכל כיוון. לשני הכיוונים הנתיב הימני שהיה פתוח עד כה לכולם יעבור הסבה. כדי לנסוע בו נדרשים להיות באוטו לפחות 2 נוסעים, כולל הנהג. יש לציין כי לכיוון דרום תותר נסיעת תחבורה ציבורית בלבד גם בשול, בחלקים מסוימים, כפי שקורה היום.

בכביש 20 צפונה (איילון צפון), המקטע הוא ממבוא איילון ועד מחלף חיל השריון. בפועל מדובר על הוספת כ-1.8 ק"מ לנת"צ הקיים בנתיב השמאלי בכביש, אך השינוי הגדול הוא שכיום הנת"צ הוא רק בשעות הבוקר, וביתר שעות היממה מדובר בנתיב שפתוח לכולם. לאחר ההסבה ל"נתיב פלוס", במשך כל שעות היום תהיה הגבלה על הנסיעה בו. במקטע זה, נדרשים לפחות 3 נוסעים ברכב, כולל הנהג.

כיצד תתבצע האכיפה?

האכיפה לא תתבצע באמצעות מצלמות או אמצעים אלקטרוניים אחרים אלא באמצעות שוטרים רכובים על אופנועים. לדברי שר התחבורה, "משטרת ישראל תעמיד בכל נתיב כזה שני שוטרים על גבי אופנועים במשרה מלאה שיסעו הלוך ושוב על הנתיבים ויאכפו את כללי הנסיעה בהם".

מה הקנס למי שייתפס נוסע בניגוד לחוק?

נסיעה ב"נתיב פלוס" ללא מספר נוסעים מתאים תגרור קנס בגובה של 500 שקל. אך השר סמוטריץ' חשף בעמוד הפייסבוק שלו שבחודש הראשון תינתן הקלה. לדבריו, "במידה וזו תהיה הפעם הראשונה שתתפסו נוסעים לבד בנתיב המיוחד נסתפק באזהרה בלבד. אין לנו שום עניין להרוויח כסף מדוחות! מי שייתפס נוסע לבד ברכב פרטי בנתיב המיוחד לאחר החודש הראשון או בפעם השנייה - כבר יאלץ להיפרד מחמש מאות שקל".

האם לאופנועים מותר לנסוע בנתיבים לאחר השינוי?

לא. למרות העובדה שבעבר אושר לרכבים דו-גלגליים לנסוע בנתיבי תחבורה ציבורית, במשרד התחבורה אומרים כי הרכיבה תיאסר "משיקולי בטיחות". לגבי מוניות, בנתיבי איילון הן יורשו לנסוע, כפי שהיה עד כה, אך בכביש החוף תותר נסיעת מוניות רק עם נהג + נוסע אחד לפחות.

מה יקרה לתנועת האוטובוסים בצירים אלו?

אחד החששות הוא שהוספת כלי רכב פרטיים תפגע בקצב נסיעת האוטובוסים באיילון בשעות הבוקר, שכן כיום בשעות אלו מדובר בנת"צ בלבד. עם זאת, צפוי תגבור של אוטובוסים בשני הצירים. לדברי סמוטריץ', יוקצו כ-7.5 מיליון שקל לתגבור קווי השירות במסגרת המהלך.

איך נמנעים מקנסות?

אם אתם רוצים לנסוע בצירים המדוברים, עליכם כאמור לקחת עמכם נוסעים נוספים. מלבד התארגנויות פנימיות במקומות העבודה, קיימת אפשרות למצוא נסיעות שיתופיות באפליקציות הנסיעות כגון Waze ו-Moovit.