מבקר המדינה | פרשנות

הגיעה שעת השקיפות: מתניהו אנגלמן הוא האיש הנכון בזמן הנכון

הדרג הפקידותי בישראל נמצא בשנים האחרונות תחת זכוכית מגדלת, ואמון הציבור בו יורד ואולי אף צונח • לכן, טוב עשה מבקר המדינה אנגלמן כשהחליט ליזום על דעת עצמו ביקורת על משרדו ועליו אישית • פרשנות

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר

שקיפות, שקיפות ועוד קצת שקיפות. הדרג הפקידותי בישראל נמצא בשנים האחרונות תחת זכוכית מגדלת, ואמון הציבור בו יורד ואולי אף צונח. מי שעומדים בחוד החנית המושלכת ארצה ממרומים הם אנשי מערכת אכיפת החוק. לא אכנס כרגע לכל הגורמים שהובילו ועדיין מובילים לצניחה החופשית, אך דבר אחד ברור: מערכות אלה משלמות היום את המחיר על אטימות ויהירות של שנים.

פרקליטות שבמשך שנים סירבה ואף נלחמה ויצאה לשביתה נגד הקמת גוף ביקורת על עבודתה, מקבלת את פירות הביאושים בריבית דריבית. הנהלת בתי המשפט שפעלה כמו מועדון סגור ובשיטת חבר מביא חבר, חוטפת היום על הראש בכפל כפליים בצדק וגם שלא בצדק. בהקשר זה צריך לציין כי המשנה לנשיא בית המשפט העליון ומבקרת המדינה לשעבר, מרים בן פורת ז"ל, טענה כי החוק שהורה על הקמת נציבות ביקורת ותלונות על השופטים - דינו להתבטל, כי הוא מנוגד לחוקה של ישראל. עד כדי כך המערכת סירבה לקבל ביקורת ולהחדיר את קרני השמש מבעד לתריסיה המוגפים בקפידה.

תשאלו את המשטרה, הפרקליטות, מבקר המדינה והנהלת בתי המשפט, כולם יאמרו לכם עד כמה חשובה השקיפות ועד כמה קריטית עבודת הביקורת לטיוב התנהלות המדינה - אך לא בחצר שלהם חלילה. כל ביקורת עליהם היא הסתה, כל תלונה היא ניסיון החלשה ופגיעה בעצמאותם. לא פלא שהפסיקו להאמין בהם או להאמין להם. מבקרי המדינה עשו ככל העולה על רוחם והחליטו על דעת עצמם אם לקיים את הוראות החוק.

חוק מבקר המדינה קובע כי "המבקר חייב בהכנת חוות-דעת בכל עניין שבתחום תפקידיו, אם יתבקש לכך מאת הכנסת, מאת הוועדה (לביקורת המדינה. א"ג) או מאת הממשלה", אולם מיכה לינדנשטראוס ז"ל ויבדל"א יוסף שפירא החליטו שהם לא חייבים לעשות זאת. הם הסתמכו - כך בתגובה רשמית שקיבלתי ממשרד מבקר המדינה - על פרשנות יצירתית במיוחד לחוק."המשנה לנשיא בית המשפט העליון (בדימוס), מבקרת המדינה לשעבר מרים בן פורת ז"ל, בספרה "חוק יסוד: מבקר המדינה", סברה כי המילה "חייב" משמע "רשאי"; "ההחלטה צריכה להיות בסמכותו של מבקר המדינה, ואין לאלצו להיענות לבקשה". קראתם נכון: "חייב" משמע "רשאי".

טוב עשה מבקר המדינה אנגלמן כשהחליט ליזום על דעת עצמו ביקורת על משרדו ועליו אישית. אור השמש מחטא, ואור השמש יגביר את אמון הציבור. אם הציבור יראה כי הגופים האמונים על הביקורת מוכנים לקבל בעצמם ביקורת, הוא יעריך יותר גופים אלה.

למרות צבר ההשמצות להן "זכה" אנגלמן עוד לפני כניסתו לתפקיד, עושה רושם כי הוא האיש הנכון בזמן הנכון. אולי דווקא משום שלא צמח מתוך מערכת המשפט ואכיפת החוק, הוא יידע להשיב לה את האמון שהיא כל-כך זקוקה לו. תחל שנה וברכותיה, תחל שנה ושקיפויותיה.