האם הנדל"ן של טראמפ באיסטנבול הוא הסיבה האמיתית לנסיגתו מסוריה?

הנשיא אמר ב-2015: "יש לי קצת ניגוד אינטרסים בטורקיה; יש לי בניינים גדולים שם" • אמש אמר: "הכורדים לא עזרו לנו במלחמת העולם השנייה" • בקיעים בתמיכה הרפובליקאית בנשיא על רקע הערכות שנסיגה מסוריה תפגע באינטרסים של ארה"ב וישראל • פרשנות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס, Kevin Lamarque

דונלד טראמפ הדף אמש (ד') האשמות שממשלו בגד בכורדים בסוריה, בעלי ברית של ארה"ב במאבק נגד דאעש, בנימוק מוזר, שמעורר ספקות לגבי יכולותיו לקבל החלטות מושכלות: הכורדים לא עזרו לארה"ב במלחמת העולם השנייה.

הדברים נאמרו על רקע הערכות שמתחילים להסתמן בקיעים בחומת התמיכה הרפובליקאית בנשיא בגין החלטתו החפוזה להוציא את הכוחות. מחוקקים רפובליקאים מתחו ביקורות נוקבות ביותר על צעד זה.

במקביל, סקר של פוקס ניוז, ערוץ הבית של טראמפ, מצא שמחצית מהאמריקאים תומכים עתה בחקירה לקראת אימפיצ'מנט ובהדחה של הנשיא בעקבותיה בגין מאמציו להניע מדינות זרות להכפיש את ג'ו ביידן, יריבו הפוטנציאלי בבחירות לנשיאות ב-2020.

במסיבת עיתונאים מאולתרת בבית הלבן, ניסה טראמפ להמעיט בחשיבות הסיוע הכורדי למאמץ רב השנים של ארה"ב ובעלות בריתה למחוק את דאעש. הוא התעלם כליל מהעובדה שיותר מ-11 אלף לוחמים כורדים נהרגו בקרבות ורמז שהתמיכה הכורדית בצבא האמריקאי נבעה משיקולים אנוכיים.

"הם לא עזרו לנו במלחמת העולם השנייה, הם לא עזרו לנו בנורמנדי", אמר טראמפ. "הם נלחמו כדי להגן על אדמתם וזה דבר אחר לגמרי... נוסף לכך, הוצאנו כמויות אדירות של כסף כדי לסייע לכורדים (באספקת) תחמושת, נשק, משכורות. ויחד עם כל זאת, אנו מחבבים את הכורדים".

ובהתבטאות אחרת, ניסה טראמפ להמעיט בחומרת האיום של כ-10 אלפים לוחמי דאעש, שמוחזקים במחנות מעצר בצפון סוריה. על המחנות שומרים כורדים והחשש הוא שלנוכח המתקפה הטורקית, שהחלה אתמול, ינטשו השומרים את משמרתם ויצטרפו למלחמה נגד הפולשים. בכך יפתח חלון הזדמנויות לדאש להתארגן מחדש ולנסות להקים מחדש את הח'ליפות שלו בצפון סוריה.

האם אינך חושש שאנשי דאעש יימלטו במהלך המתקפה הטורקית? - נשאל טראמפ. תשובתו: "הם יימלטו לאירופה. לשם הם רוצים להגיע. הם רוצים לחזור לבתיהם". הוא לא התייחס לאפשרות של תחיית דאעש ותקומת הח'ליפות.

בהודעה רשמית של הבית הלבן, שפורסמה לפני מסיבת העיתונאים, קרא טראמפ לטורקיה להגן על אזרחים ולשמור על המחנות שבהם מוחזקים אנשי דאעש. בהודעה נאמר, שהמתקפה הטורקית היא "רעיון גרוע". נטען בה, שסוריה הבטיחה למנוע אסון הומניטרי ולדאוג לכך שדאעש לא ירים ראש.

בשיחה עם העיתונאים אמר טראמפ שהוא מצפה שצבא טורקיה ינהל את המתקפה "באורח ההומני ביותר שאפשר". לדבריו, "נצטרך להגדיר את המצב במקביל להתנהלות המערכה... ארדואן יכול לעשות זאת באופן רך, והוא גם יכול לעשות זאת בקשיחות רבה. אם הוא לא ינהג בהגינות, הוא ישלם מחיר כלכלי גבוה מאוד".

החשש הברור של טראמפ מאסון הומניטרי נובע מהביקורת שנוקבות שמתחו עליו מחוקקים רפובליקאים (וכמובן דמוקרטים) בגין האור הירוק שהוא נתן לנשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, לפלוש לטורקיה. הביקורות האלה נובעות לא רק מההכרה שטראמפ בגד בבעלי-ברית של ארה"ב אלא גם מהסכנות שנשקפת מפלישה זו לאינטרסים של ארה"ב וישראל.

כך, למשל, אמרה אתמול צירת בית-הנבחרים הרפובליקאית ליז צ'ייני (בתו של סגן הנשיא לשעבר): "להחלטת טראמפ להסיג את הכוחות מצפון סוריה יהיו תוצאות מחליאות וצפויות". והסנאטור לינדסי גראהם, תומך נלהב של טראמפ, אמר אתמול, כי טראמפ "זנח ללא בושה" את בעלי הברית הכורדים. "צעד זה מבטיח את תקומת דאעש", הוא הכריז.

ובעוד שהרוב המכריע של המחוקקים הרפובליקאים מוסיף לתמוך בטראמפ במאבקו עם ההנהגה הדמוקרטית של בית-הנבחרים בסוגיית האימפיצ'מנט, התמיכה הציבורית בנשיא הולכת ונחלשת. סקר של פוקס ניוז, ערוץ הבית של הנשיא, שפורסם אתמול, העלה, כי 51% מקרב הבוחרים הרשומים תומכים בניהול חקירה לקראת אימפיצ'מנט של הנשיא - והדחתו בעקבותיה. זה הסקר הרביעי בשבועיים שחלפו שמראה על שחיקה משמעותית בטראמפ. יתר על כן, התמיכה באימפיצ'מנט גדלה ב-5% בקרב נוצרים אוונגלים וב-8% בקרב גברים לבנים נטולי השכלה אקדמאית, שתי הקבוצות הגדולות ביותר בבייס של טראמפ. 40% מהנשאלים התנגדו להליך האימפיצ'מנט.

אנליסטים אומרים, כי השחיקה בתמיכה בטראמפ בסוגיית האימפיצ'מנט היא שהניעה אותו לנסות להסיט את הנושא מסדר היום. הוא הכריז על הוצאת הכוחות במאמץ לגבש נראטיב חדש שיאפיל על ההסתבכות שלו במיזם להניע את אוקראינה וסין להטיל רפש בביידן. 

אך מתברר שהסיכונים הגאו-פוליטיים שיצר מהלך הסגת הכוחות הופכים את טראמפ לפגיע יותר. הוא מצטייר כמנהיג אימפולסיבי, שקיבל החלטה נמהרת בלי להיוועץ, או למצער להודיע - לבעלות הברית הקרובות של ארה"ב, כישראל ובריטניה, על צעד שעלול לפגוע בהן, במיוחד בישראל.

בעל הטור תומאס פרידמן תיאר אתמול ב"ניו יורק טיימס" כיצד הסגת הכוחות מחזקת את איראן ומציבה סכנה קיומית לישראל. הוא מצטט מאמר של עוזי אבן, ממייסדי הכור בדימונה, בעיתון "הארץ", שבו קורא אבן לסגור את הכור בגין הסכנה שנשקפת לו מהיכולות שהפגינו האיראנים במתקפת הרחפנים וטילי השיוט שלהם על מתקני נפט בסעודיה ב-14 בספטמבר.

"הכוחות האמריקאים בסוריה שימשו גם לסיכול מאמצי איראן להקים גשר יבשתי מטהראן לביירות כדי להדק את חבל התליה סביב צווארה של ישראל", כותב פרידמן. "הוצאת הכוחות עלולה להעלות את מלחמת הצללים בין ישראל לטהראן לשלב גלוי יותר. זה הסיפור הגדול האמיתי במזה"ת כיום".

מדינות המפרץ הפרסי יוכלו איכשהו לקנות הסדר עם איראן", הוא ממשיך. "ישראל לא תוכל. לישראל יש בעיה אמיתית עם איראן".

"איראן מנסה עתה להקיף את ישראל בחצי מעגל באמצעות המיליציות- השלוחות שלה, כגון חיזבאללה, בלבנון, סוריה ומערב עיראק, שמצוידות בטילים בעלי יכולת פגיעה מדויקת. יכולת הפגיעה המדויקת היא בעלת חשיבות מרבית. במלחמת לבנון השנייה, ב-2006, שיגר חיזבאללה לעבר ישראל טילי קרקע-קרקע בלתי מונחים בעלי טווח מוגבל, בתקווה שיעלה בידם לפגוע במטרה כלשהי.... הוא הדין בחמאס בעזה".

הכותב מציין שמאז 2016 העבירה איראן לחיזבאללה ערכות ניווט לפגיעה מדויקת, כגון אלה שהנחו את טילי השיוט האיראנים לפגיעות בול במתקני הנפט האיראניים. "לא ברור כמה ערכות כאלה נמצאות בידי חיזבאללה, אך די לו ב-150 ערכות כדי לפגוע בכל המטורת הכלכליות והצבאיות החשובות בישראל - נמלי ים, נמלי תעופה, תחנות כוח, כורים גרעיניים, מפעל השבבים של אינטל ורשת חברות ההי-טק. התקפה כזו עלולה עלולה להוציא את ישראל מכלל פעולה".

פרידמן טוען, שישראל הזהירה את איראן וחיזבאללה, כי היא תגיב על התקפת טילים בהפצצות שטיח על אזורים בלבנון שבהם מתגוררות משפחות של לוחמי חיזבאללה או שבהם מיוצרים הטילים המדויקים. כלכלת לבנון תהיה קרבן בונוס. איום ישראלי נוסף הוא, שישראל תתקוף ישירות את טהראן, בטילים מדוייקים ארוכי טווח שישוגרו משטח ישראל, או מצוללות ישראליות במפרץ הפרסי.

"המסר הישראלי הוא: בכל פעם שישראל תופצץ על-ידי ארגון-שלוחה איראני, אנו נהלום בטהראן. אתם לא תוכלו להשקיף על המתרחש מהצד, ואתם לא תהיו יותר משוגעים מאיתנו".

פרידמן מציין, שהאיראנים שאבו עידוד מהוצאת הכוחות האמריקאים, הערבים מפוחדים ורק חישוב מוטעה אחד נחוץ כדי להשיק מלחמת טילים מדויקים בין ישראל לאיראן, מלחמה שאף אחת מהן אינה יכולה להרשות לעצמה".

ובתוך כך, רמזה רשת NBC על אפשרות ל קשר, ולו רק עקיף, בין ההחלטה להסיג את הכוחות האמריקאים מסוריה, שהתקבלה בעקבות שיחה בין טראמפ לעמיתו הטורקי ארדואן לבין העובדה שטראמפ מחזיק בנדל"ן בטורקיה.

בראיון לרשת אמרה וונדי שרמן, שהייתה תת-שרת החוץ בממשל אובמה, כי החלטת טראמפ להוציא את הכוחות מסוריה מעידה לא רק על האימפולסיביות של הנשיא אלא גם על האופי של 'תן לי ואתן לך' של נשיאותו.

הרשת מציינת, כי הטענה לגבי האופי של 'תן לי ואתן לך' מבוססת על העובדה שמשפחת טראמפ שולטת על נכסים רבים, בארה"ב ומחוצה לה. נכסים אלה מופרדים מהנשיא רק ע"י קרן נאמנות, והנשיא נהנה מהפירות שמניבה הקרן הזו.

הרשת מביאה קטע מראיון שנתן טראמפ לאתר הימני ברייטבארט ב-2015 ובו אמר: "יש לי ניגוד אינטרסים קטן (בטורקיה) מפני שיש לי בניין גדול, גדול באיסטנבול. עבודה יוצאת מהכלל. השם הוא מגדלי טראמפ, שני מגדלים, לא אחד".