ארה"ב נסוגה לחלוטין מצפון סוריה; הכורדים יאפשרו לאסד להתפרס בגבול טורקיה

עם התקדמות הכוחות הטורקיים, טראמפ הורה על יציאת כאלף חיילים מאזור הקרבות • לאור הנטישה האמריקנית, הכורדים הגיעו להבנות עם המשטר על כניסתו לשטחים שהיו בידיהם מאז תחילת המלחמה

דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס
דונלד טראמפ/ צילום: רויטרס

שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר אמר אמש כי וושינגטון תסיג את כל אלף חייליה מצפון סוריה, עם התקדמות צבא טורקיה נגד הכוחות הכורדיים באזור. בעקבות הנסיגה האמריקנית, שעליה החליט נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הגיעו הכורדים להבנות עם משטרו של בשאר אסד על פריסת צבא סוריה לאורך הגבול עם טורקיה.

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, המורכבים בעיקר מהמיליציה הכורדית YPG, היו בעלי הברית של ארצות הברית במאבק מול "המדינה האסלאמית" (דאעש). הם מאשימים את טראמפ בבגידה, והזהיר כי הם יפנו למשטר אסד או לרוסיה אם ארצות הברית לא תגן אליהם מול טורקיה. אנקרה רואה ב-YPG ארגון טרור בשל קשריו עם המחתרת הכורדית בשטחה, ה-PKK.

אנקרה פתחה במבצע ביום שני אחרי שטראמפ הסיג כמה עשרות חיילים אמריקנים מהאזור, חרף התנגדות נרחבת מבית, כולל משורות בכירים בממשלו ובמפלגה הרפובליקנית.

בעקבות הביקורת, איים טראמפ בסנקצות על טורקיה, אם זו לא תעצור את המבצע. גרמניה, צרפת וחברות אחרות בנאט"ו, שטורקיה היא חלק ממנה, עצרו את משלוחי הנשק לאנקרה וגם הליגה הערבית גינתה את המבצע, שבו משתתפים ארגוני מורדים סוריים המאומנים ונתמכים על ידי טורקיה. עם זאת, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הבטיח להמשיך במבצע ואף להרחיבו.

טורקיה, שמגדירה את ה-YPG ארגון טרור בשל קשריו למחתרת הכורדית ה-PKK, רוצה להקים "אזור בטוח" בתוך שטחה של סוריה. לשם, ארדואן מתכנן להעביר חלק ניכר מ-3.6 מיליון הפליטים הסורים שנמלטו למדינה מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011. נשיא טורקיה אף איים לשלוח אותם לאירופה, אם האיחוד האירופי לא יתמוך במתקפה שהעלתה חששות מפני אסון הומניטרי והתבססות מחודשת של דאעש.