סלקום ופלאפון נאלצות להחליף תדרי סלולר, המדינה תפצה אותן

מסתמן פתרון לאחת הבעיות המורכבות בשוק הסלולר: המדינה תקל באגרות התדרים של סלקום ופלאפון, כפיצוי על כך שהיא מחייבת אותן להחליף תדרים • במקביל הבהיר משרד התקשורת כי הוא עומד לקחת להן תדרים שבשימושן בשל הפרעות למדינות שכנות

שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר
שר התקשורת דוד אמסלם / צילום: יוסי זמיר

משרדי התקשורת והאוצר נמצאים במו"מ סופי לקראת פתרון של אחת הסוגיות המורכבות ורגישות בשוק הסלולר בישראל, והיא סוגיית התדרים שפלאפון וסלקום נדרשות להחליף. בכיר במשרד התקשורת אישר את הדברים. ל"גלובס" נודע כי מסתמן פתרון, לפיו המדינה תישא בחלק מעלות המעבר בדרך של מתן הקלות באגרות תדרים שהחברות משלמות. במקביל, המדינה הבהירה לסלקום ולפלאפון כי היא עומדת לקחת להם תדרים בתחום ה-800 מגה הרץ, כפי שיובהר בהמשך.

לקראת מכרז הדור החמישי שייערך בדצמבר השנה החליטו במשרד התקשורת לפצל את המכרז, כך שהוא לא יכלול את תדרי ה-900 וה-800 מגה הרץ שאמורים היו במקור להיות חלק ממנו. הסיבה לכך היא הצורך למצוא פתרון להחלפת התדרים שסלקום ופלאפון נדרשות לבצע, כך ששילוב של התדרים הנ"ל במכרז הדור החמישי, היה הופך אותו למורכב הרבה יותר ממה שהוא גם כך.

בנוסף, ישנן סוגיות ביטחוניות שקשורות לתדרים אלה, ולכן הוחלט לפצל את המכרז ולקיים אחד נוסף מיד אחרי המכרז לדור החמישי עבור התדרים בתחום ה-800 וה-900 מגה הרץ.

נסביר כי פלאפון וסלקום משתמשות בתדרי 850 מגה הרץ לטובת הדור השלישי שלהן, תדרים שנרכשו מהמדינה ונעשה בהם שימוש חוקי לכל דבר ועניין. אלא שישראל נדרשת להתאים את הקצאת התדרים שלה לאזור שבו היא נמצאת ולמדינות השכנות שלה, וזאת כדי להימנע מהפרעות תדרים. ישראל חייבת לעבור לתקינה האירופית, בעוד תדרי ה-850 מגה הרץ הם תדרים שבעבר הוקצו על-פי השיטה האמריקאית.

הזזת התדרים, שקרויה בשפה המקצועית "ריפרמינג", היא פעולה מורכבת ומסובכת, שעלויותיה עלולות להגיע לכ-200 מיליון שקל ויותר. כל זאת עוד בטרם החברות נכנסו בכלל להליך של השקעות במכרז הדור החמישי ולהקמת הרשת החדשה.

משרד התקשורת התחייב בפני המוסדות הבינלאומיים שהוא יעמוד בתקנים הבינלאומיים וישלים את הפינוי של תדרי ה-850 מגה הרץ עד שנת 2021. בינתיים היו מי שחשבו במשרד התקשורת ובמשרד האוצר שאין הכרח לפנות את התדרים במועד, ושניתן לדחות את הפינוי. גם פלאפון וסלקום לחצו שלא לחייבם בפרויקט הפינוי כעת, וזאת לאור מצבן ולאור העובדה שהמדינה היא זו שהקצתה להן את התדרים, ולכן אם היא כעת דורשת להזיזם, היא חייבת לשאת בעלויות הכרוכות בכך.

אלא שבינתיים התברר כי ההפרעות (בעיקר של סלקום) יוצרות בעיות דיפלומטיות לישראל מול שכנותיה. תחום התדר של סלקום ב-850 יוצר הפרעות שמגיעות עד למצרים, ירדן, טורקיה וקפריסין, והן לא חדלות להתלונן על כך. משלחת מקפריסין אף ביקרה בישראל כדי לדון עם המשרד על ההפרעות, ונציגים של סלקום אף ביקרו בקפריסין במטרה לנסות ולפתור את הבעיה.

אך ההפרעה האחרונה מול קפריסין ככל הנראה הגדישה את הסאה, ובמשרד התקשורת החליטו שהם לוקחים לשתי החברות 5 מגה בתחום ה-850 מגה הרץ כדי לפתור את הבעיה. ההבהרה כבר הועברה לחברות בצורה לא רשמית, ובמקביל המשרד מגבש את הפתרון שעליו דיברנו בהתחלה - של מתן אפשרות לחברות לרכוש תדרים חלופיים במכרז עוקב למכרז הדור החמישי, וזאת על-מנת לאפשר לשתי החברות להיערך בהתאם לכל פרויקט הדור החמישי ביחד עם תהליך החלפת התדרים, כך שלא יידרשו לעבודה כפולה.