הליכוד | ניתוח

מתי קיבל נתניהו מנדט ממתפקדי הליכוד בפעם האחרונה

שר התקשורת דוד אמסלם טען כי "ראש הממשלה נבחר ע"י מתפקדי הליכוד לכנסת ה-22 כעומד בראשה". האם זה נכון? • המשרוקית של גלובס

 

דוד אמסלם / צילום: דוברות הכנסת
דוד אמסלם / צילום: דוברות הכנסת

שר התקשורת דוד אמסלם ניסה להסביר מה פסול ברמיזה של גדעון סער שבכוונתו להתמודד על ראשות הליכוד - אותה רמיזה שאולי גרמה לראש הממשלה בנימין נתניהו לוותר על הרעיון לקיים פריימריז לראשות המפלגה. "ברגע שרה"מ או הליכוד יוצא לפריימריז, לגיטימי שכל מי שרוצה להתמודד, מתמודד", הוא אמר לנסלי ברדה בקשת 12. "אנחנו לא נמצאים במצב הזה כרגע. ראש הממשלה נבחר בידי מתפקדי הליכוד לכנסת ה-22 כעומד בראשה".

לכן, הסביר, אלה שרוצים להתמודד מולו מנסים למעשה "לעשות פוטש" בשירות מפלגות אחרות, ואפשר להסתפק באשרור מנהיגותו של נתניהו במרכז המפלגה. ואמנם, ארבעה ימים אחרי הראיון הזה אישר מרכז הליכוד שנתניהו יישאר ראש המפלגה עד תום הכנסת ה-22.

מתפקדי הליכוד נהנים מהזכות לבחור את ראש מפלגתם מאז 1993, לפי תיקונים בחוקת המפלגה שנתניהו עצמו קידם אחרי שנבחר לראשונה ליו"ר. האדם שהמתפקדים בוחרים בו הופך אוטומטית למועמד המפלגה לראשות הממשלה. רשמית, הבחירות צריכות להתקיים "לא יאוחר" מחצי שנה לפני הבחירות לכנסת, ואם הכנסת מתפזרת בטרם-עת - מוקדם ככל האפשר. האם מתפקדי הליכוד אמנם בחרו בנתניהו ערב הבחירות לכנסת ה-22?

בין בחירות 2019 מועד א', שהתקיימו באפריל, לבחירות מועד ב', שהתקיימו בספטמבר, לא התקיימו בליכוד פריימריז - לא ליו"ר וגם לא לרשימת המפלגה לכנסת. מועמדי המפלגה לכנסת ה-22 נשארו אפוא כפי שהיו לכנסת ה-21.

גם ערב הבחירות לכנסת ה-21, שההחלטה עליהן התקבלה בכנסת בדצמבר 2018, לא התקיימו פריימריז לראשות הליכוד. המתפקדים קיבלו הזדמנות להצביע לרשימת המועמדים לכנסת בפברואר 2019, אבל נתניהו שאב את סמכותו כמועמד לראשות הממשלה מהבחירה בו שלוש שנים קודם  - בראשית 2016.

אלא שגם ב-2016 לא קיבל נתניהו מנדט מכלל חברי המפלגה. אמנם, נתניהו הצליח בסוף 2015 להקדים את הפריימריז לפברואר 2016, כמה שנים לפני מועד הבחירות החוקי לכנסת. אבל מאחר שאיש לא נרשם להתמודד נגדו, החליט בית הדין של התנועה שאין טעם בסבב הצבעה יקר, ומועמדותו אושררה במרכז המפלגה בלבד.

הפעם האחרונה שבה נבחר נתניהו בידי כלל המתפקדים הייתה בימי הכנסת ה-19, בסוף דצמבר 2014. גם אז הוקדמו הפריימריז ביוזמתו, חרף מחאות בשורות הליכוד. נתניהו זכה אז בכ-85% מהקולות, וניצח את דני דנון שקיבל כ-15%. 

המתפקדים אמרו את דברם
 המתפקדים אמרו את דברם

■ בשורה התחתונה: דבריו של אמסלם לא נכונים. הפעם האחרונה שבה הצביעו כלל מתפקדי הליכוד בעד מועמדותו של נתניהו לראשות הממשלה הייתה ערב הבחירות לכנסת ה-20. לפני הבחירות לכנסת ה-21 בוטלו הפריימריז בהיעדר מתחרים לנתניהו, ולקראת הבחירות לכנסת ה-22 לא תוכננו פריימריז כלל.

● תחקיר: יפתח בריל