האישה שקנסה את גוגל ואפל במיליארדים: "הקנסות - לא הפתרון הנכון"

מרגרט וסטגר, הממונה על ההגבלים העסקיים באירופה: "צריך להצליח למנוע את הבעיות מראש"

מרגרט וסטגר / צילום: רויטרס, Francois Lenoir
מרגרט וסטגר / צילום: רויטרס, Francois Lenoir

מרגרט וסטגר בנתה לעצמה מוניטין בתור האוכפת הבכירה של חוקי ההגבלים העסקיים באירופה על ידי הטלת קנסות שיא על חברות הייטק אמריקאיות. ואולם, כעת היא אומרת שהקנסות האלה לא עובדים. וסטגר מעבירה את המיקוד שלה מהטלת קנסות על ענקיות למניעת פגיעה בשוק, בעוד שהיא מתכוננת להתחיל - בצעד חסר תקדים - את הקדנציה השנייה שלה בתפקיד נציבת התחרות של האיחוד האירופי. הפעם תהיה לה עוצמה מוגברת כיוון שתכהן במקביל כקובעת המדיניות של האיחוד בתחום הכלכלה הדיגיטלית.

הקנסות "לא עושים את העבודה", אמרה וסטגר למחוקקי האיחוד לאחרונה, על אף שהטילה על גוגל קנסות בשווי כולל של 9.4 מיליארד דולר בשנים האחרונות. "אנו חייבים לשקול פתרונות הרבה יותר מקיפים".

לוסטגר כבר יש את הכוח לפרק חברות, בתור מוצא אחרון, צעד שחלק מהמועמדים הדמוקרטים לנשיאות ארה"ב מעודדים. אך וסטגר אמרה שאין לה כוונה כזו: "המחויבות שלי היא לעשות את הדבר הכי פחות פולשני כדי להביא להחזרת התחרות".

במקום זה, היא הצביעה על רשויות התחרות בבריטניה והולנד, שמחזיקות בכוח לארגן מחדש זירות מסחר לפני שצרכנים או מתחרים נפגעים, ואמרה כי לשתי המדינות יש "כלים לביצוע ארגון מחדש לפני שנגרם נזק". יו"ר רשות התחרות ההולנדי מרטיז'ן סנופ אמר לאחרונה בכנס בבריסל כי וסטגר צריכה לקבל כוח דומה. "אנחנו לא רוצים כלים שירפאו את הבעיות של אתמול, אלא כלים שימנעו מראש התנהגות פסולה", אמר.

גישה זו נבדלת מענישה כיוון שהיא מתייחסת לתנאי השוק מבלי להטיל אשמה. רשות התחרות והשווקים הבריטית (CMA) יכולה להורות על חברות לנשל (divest) חלקים מהעסק כדי לשפר את התחרות, "אך בלי קנסות", אמר באותו כנס מייק ווקר, יועץ כלכלי ראשי ב-CMA.

אולם בעוד שכוחות כאלה קיימים במדינות אירופיות מסוימות, החוק של האיחוד דורש שנציבת התחרות תוכיח שקיים נזק לפני שתוכל לכפות פתרונות, והקניה של כוחות כמו של בריטניה לאיחוד תהיה "צעד חוקתי משמעותי שייקח הרבה זמן", כך לפי מתיו לוויט, שותף בפירמת עורכי הדין Baker Botts.

כלי שוסטגר החייתה את השימוש בו לאחר כמעט שני עשורים הוא האפשרות להורות לחברה להפסיק פעולות שהנציבות מוצאת שפוגעות בתחרות, אפילו לפני שהתקבלה הכרעה בחקירה. בשבועות הקרובים היא צפויה להחליט אם לפעול באופן זה כלפי יצרנית השבבים ברודקום, כפי שאיימה ביוני. לדברי בכיר באיחוד, פעולות נוספות כאלה צפויות בקדנציה השנייה של וסטגר. אולם על הצעדים האלה ניתן לערער בבית משפט, ומומחים משפטיים סבורים כי הדבר עלול לפגוע בנציבות. "אם הנציבות מפסידה במשפט, היא עשויה להפסיק לחלוטין את החקירה של חברה בעקבות כך", אמר תומס וינג', שותף בפירמת עורכי הדין Clifford Chance. "ואפילו אם תצליח במשפט, זה יעכב אותה משמעותית".

עד כה וסטגר התמודדה עם עיכוב משפטי לאחר שבית משפט צידד בחודש שעבר בסטארבקס, בנוגע לתשלום המסים שלה באירופה. בספטמבר גם גוגל השיגה ניצחון משפטי על פני רגולטורים צרפתים כשבית הדין האירופי לצדק פסק באופן שמגביל את "הזכות להישכח".

הנציבות יכולה להשתמש בפתרונות מקיפים נוספים במקום קנסות גדולים, כמו למשל לאפשר לצרכנים בחירה גדולה יותר בין פלטפורמות, וכן באכיפה נוקשה יותר של פתרונות אלה - דבר שעשתה בעבר, לדברי וינג'. ב-2009 הנציב מריו מונטי פתח בחקירה של מיקרוסופט לגבי ניצול הדומיננטיות שלה כדי לקשור את השימוש בווינדוס ובדפדפן אקספלורר. מיקרוסופט הסכימה לבסוף לאפשר למשתמשים בחירה בין דפדפנים. "באופן אירוני, הדבר איפשר את עליית השימוש בדפדפן כרום של גוגל בווינדוס", אמר וינג'.