שאיפות פרימיום: מאזדה 3 החדשה זכתה לשדרוג מרשים ביחס לדור היוצא

מאזדה 3 מתברכת בשלדה מהנה לנהיגה, בתא נוסעים איכותי, ובביצועים מכובדים • אבל תג מחיר שאפתני מציב אותה במיקום בעייתי מול ההיברידיות והקרוס-אוברים האופנתיים

האומה היפנית מקדשת את הערך של ציות לבכירים ושמירת סולם ההירארכיה. לפיכך, כאשר החליטה הנהלת מאזדה לפני כמה שנים למצב את החברה בתור "מותג פרימיום ספורט", שמתחרותיו, הן ב.מ.וו, אאודי ושות', כל החברה נרתמה למלא את הצו העליון - ממחלקת הפיתוח והייצור ועד למחלקת השיווק והתמחור.

אובייקטיבית, זו אסטרטגיה בעייתית למותג רכב יפני שצריך להתמודד עם ענקים כמו טויוטה ויונדאי. אבל אם תתפסו בכיר של מאזדה בפינה ותנסו להסביר לו את הבעיה, הוא יחייך (במבוכה) וידקלם לכם את נתוני המבחנים הפנימיים של מאזדה.

נתונים שמראים כי קשיחות הפיתול של שלדת מאזדה 3 החדשה גבוהה מזו של אאודי A3, שרמת בידוד הרעשים והרעידות שלה טובה מזו של ב.מ.וו סדרה 1, ובכלל "נהגי המבחן נהנו לנהוג בה הרבה יותר מאשר במרצדס A קלאס". ומה עם הלקוחות? "הם ידעו להעריך מה שהם מקבלים".

וכך אנחנו מקבלים את הדור החדש של מאזדה 3, מי שהייתה "משפחתית העם" של ישראל, עם מחיר בטריטוריה של דגמי SUV מאירופה או מיפן.

חיצונית, משפחת המאזדה 3 החדשה נחלקת לשני עיצובים. לדגם ההאצ'בק יש עיצוב ייחודי ומובחן, במיוחד כשהוא מגיע בצבעים עזים. את הדגם הזה טרם בדקנו ובמקומו החליט מישהו בחברה, כנראה עם חוש הומור, לשלוח לנו את דגם הסדאן ועוד בצבע לבן.

לסדאן יש פרופורציות "פאסטבק" נמרצות וקווי מרכב מלוטשים. מי שיתעמק בפרטים יבחין בהשראה של אאודי בחרטום ובסימנים לאלפא רומיאו בעיצוב הזנב, אבל המראה הכללי שלה הוא עדיין אבולוציה נטולת סיכונים של ה-3 היוצאת.

מאזדה 3 סדאן
 מאזדה 3 סדאן

השינוי מתחיל בתא הנוסעים המרווח

תא הנוסעים מפצה על החסך עם מערך פיקוד שעוצב בהשראת ב.מ.וו, כולל לוח מחוונים "היברידי", שמסווה את הצג הדיגיטלי בתור שעון מהירות אנלוגי עגול. כמו אצל ב.מ.וו, יש כאן גם מסך מולטימדיה אופקי "צף" ומערך שליטה בתפריטים, שממוקם מסביב למוט ההילוכים. כל העסק עטוף בנדיבות בחומרי דיפון רכים ואיכותיים למגע, שמכסים מקומות שבהם נהגי משפחתיות רגילים לפגוש פלסטיק קשיח. בידוד הרעשים יעיל מאוד ואיכות הייצור הדוקה ומרשימה.

עם זאת, הטון הכללי שקט בניגוד בולט לאופנת ההייטק: הגרפיקה של לוח המחוונים שמרנית וכל תפריטים השליטה התקניים, שעברו הסבה לעברית, הם בגוון אפור משעמם. היינו צריכים לסנכרן את המסך עם הטלפון (אייפון בלבד) או להפעיל את מצלמת הרברס כדי להיווכח שאכן מדובר במסך צבע.

מרחב הברכיים מאחור נדיב גם למבוגרים גבוהים מהממוצע, אם כי הנוסע האמצעי מאחור יצטרך להסתגל למנהרת תמסורת גבוהה בין רגליו - תזכורת לכך שלרכב יש גם גרסאות הנעה כפולה בחו"ל. מרחב הראש סביר וכל המושבים מלפנים נוחים גם לנסיעות ארוכות. תא המטען שימושי אך חלק מהמתחרות מציעות הרבה יותר נפח.

האבזור התקני כולל כעת מערך מקיף של מערכות סיוע אקטיביות לנהיגה - שאת כולן ניתן לבטל בלחיצה על מתג אחד כמו אצל ב.מ.וו, האבזור התקני כולל גם גג חשמלי צנוע, חישוקים נאים, כניסה והתנעה ללא מפתח ועוד. אבל תפעול המושבים עדיין ידני, אין מערכת ניווט תקנית וריפוד הבד העמיד העלה בנו זיכרונות מעידן הליסינג.

על הכביש זוכה המאזדה 3 לנקודות זכות רבות. אמנם החברה כבר ירדה מקמפיין ה"זום זום" הביזארי, שנועד להדגיש את מחויבותה להנאה מנהיגה, אבל זו אחת ממשפחתיות ההנעה הקדמית המהנות ביותר בשוק.

ההיגוי מאוזן היטב ומאפשר שליטה מדויקת מאוד בגלגלים בעיצומה של פנייה חדה, תנודות הגוף נשלטות היטב תחת עומס של כבישים מפותלים, והעברות המשקל מהירות, זורמות וקלילות, למרות שזה לא הרכב הכי קליל בקטגוריה שלו. בקיצור, ערך מוסף לנהגים שמצפים לקבל מהמשפחתית שלהם יותר מאשר הגעה מנקודה א' לנקודה ב'.

בהתחשב ביכולות הדינמיות, נוחות הנסיעה סבירה על רוב המשטחים הטיפוסיים והיציבות הכיוונית טובה. עם זאת, מהמורות משמעתיות יחלצו תגובה די נוקשה מהמתלה האחורי ויש בקטגוריה הזו מכוניות עם כיול ידידותי יותר עבור המהמורות בישראל.

המנוע החדש נשאר בינתיים בחו"ל

מאזדה מציעה בחו"ל את ה-3 החדשה עם מנוע בנזין מהפכני, שאמור לשלב ביצועים ספורטיביים עם חיסכון מרשים בדלק ופליטה נקייה. אבל אלינו ממשיך להגיע מנוע ה-2 ליטר המוכר ונטול הטורבו, בגרסה האמריקאית שלו עם 165 כ"ס ותיבה אוטומטית בת 6 מהירויות.

זהו מנוע חלק ונעים ובידוד הרעשים המשודרג שמעדן מאוד את צליליו המכאניים המחוספסים בסל"ד גבוה. אין לנו תלונות גם לנתון של זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות ועל הכביש המהיר קל מאוד לשייט למרחקים ארוכים במהירויות בלתי חוקיות בעליל.

אבל חסרה לנו קצת ה"בעיטה" המוכרת של מנועי הטורבו החזקים, ויחסית לשאיפות הספורטיביות הצליל שלו שקט ונטול דרמה. לתיבה האוטומטית יש אמנם רק שש מהירויות, אך לאורך זמן ובמגוון מצבי נהיגה היא עדיין עושה לטעמנו את מלאכתה בצורה רהוטה ונעימה יותר, משלל תיבות ה-CVT והתיבות כפולות המצמדים האופנתיות.

כצפוי, צריכת הדלק ניצבת על הצד הגבוה בסקאלה המשפחתית עם כ-12 ק"מ לליטר בתנאים ריאליים.
בשורה התחתונה, מאזדה 3 החדשה היא יצירה הנדסית ראויה להערכה. זו משפחתית מרווחת עם איכויות ייצור וגימור מעולם הפרמיום. יש גם בונוס של הנאה בנהיגה נמרצת, שאותו כבר הפסקנו אפילו לצפות ממשפחתיות בעידן הבטיחותיות והסמי-אוטונומי של ימינו. אנחנו גם לא מזלזלים בערך של מוניטין האמינות והסחירות של המותג.

אבל עם תג מחיר של 145 אלף שקל, המאזדה החדשה יוצאת לשוק שנשלט מצד אחד על ידי היברידיות ראויות, שנהנות מיתרון משמעותי של מס וצריכת דלק, ומצד שני על ידי רכבי קרוס-אובר מאובזרים, שממוצבים בימינו גבוה יותר על מטריצת הסטטוס-לשקל. בשוק הזה, ובמחיר הזה, ספק אם ה-3 תהיה הנשק הנכון ל"קאמבק" של המותג. 

חלק מהמתחרות

טויוטה קורולה היברידית

140 אלף שקל, לפני עליית המס של ינואר, עולה קורולה סדאן הייבריד החדשה בגרסת "לימיטד" המאובזרת היטב. היא מסתפקת ב-122 כ"ס ומאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-10.7 שניות, אך המכונית מרווחת מאוד, מאובזרת היטב ומחזירה כ-23 קילומטרים לליטר על פי הנתון הרשמי


הונדה סיוויק סדאן 1.5 טורבו

155 אלף שקל עולה סיוויק סדאן 1.5 ליטר טורבו בגרסה המאובזרת עם מערכות בטיחות מקיפות. הממדים נדיבים, בסיס גלגלים של 2.7 מ' מספק הרבה מרחב מאחור והתנהגות הכביש חדה ונמרצת. המנוע מייצר 182 כ"ס, משודך לתיבה רציפה ומאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.1 שניות

סקודה אוקטביה 1.5 טורבו

עם מחיר פתיחה של 135 אלף שקל מציעה האוקטביה המחודשת ממדים חיצוניים ופנימיים מאסיביים, והחל מהשנה גם מנוע 1.5 טורבו עם 150 כ"ס, שמאיץ את המכונית מאפס ל-100 ב-8.2 שניות. הגרסה המאובזרת יותר, שמקבילה למאזדה, עולה 151 אלף