"עד עכשיו מהנדס לא עבר יותר משעה של לימודים על בטיחות"

הסטודנטים בפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון יחלו השנה ללמוד לראשונה קורס על בטיחות בבנייה • ד"ר אבי גריפל, שילמד את הקורס: "תרבות הבנייה השתנתה מאוד. היום מדובר על סדרי גודל אחרים לגמרי, זה כמו ההבדל בין מכולת לסופרמרקט. חייבים ללמד בטיחות באופן שיטתי"

היום (א') נפתחת שנת הלימודים האקדמית, ובפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון בשנה א' ילמדו הסטודנטים קורס חובה חדש ששמו "מבוא לניהול ובטיחות בבנייה". עד כה נקרא הקורס רק "מבוא לניהול הבנייה" - ותוספת הבטיחות היא העניין המשמעותי.

מי שילמד את הקורס הוא ד"ר אבי גריפל, מומחה לבטיחות בבנייה. נזכיר כי 37 עובדים נהרגו מתחילת השנה בתאונות באתרי בנייה, ויותר מ-150 נפצעו באורח קשה ובינוני. התאונות עולות למשק מיליארדי שקלים בשנה.

"הבטיחות בישראל מוסדרת על ידי חוקים, ובנוגע לבנייה יש תקנות הבטיחות בבנייה", אומר ד"ר גריפל ל"גלובס". "אלא שהתקנות הללו נכתבו לפני עשרות שנים, וכאשר הם נכתבו לא היו כל כך מנהלי פרויקטים. היו קבלנים והיו מנהלי עבודה, והאחריות על בטיחות בבנייה הוטלה על הקבלן שמבצע ועל מנהל העבודה.

"תרבות הבנייה השתנתה מאז מאוד, וכיום מי שמנהל את העבודה הוא מנהל הפרויקט ולא הקבלן. מנהל הפרויקט בדרך כלל הוא מהנדס שלמד הנדסה אזרחית. גם הפרויקטים עצמם השתנו במידה דרמטית. פעם קבלן היה בונה ארבע קומות, היום מדובר על סדרי גודל אחרים לגמרי, זה כמו ההבדל בין מכולת לסופרמרקט.

"אלא שבתקנות הבטיחות לא הוזכר בשום צורה תפקיד של מנהל פרויקט או מהנדס, ולכן אף שבמבנים מורכבים מי שמנהל את הבנייה הוא מהנדס אזרחי, הוא בקושי למד שעה אחת על בטיחות. מה שיותר חשוב, לא הובא לתשומת לבו שזה עניין שצריך לתת עליו את הדעת.

"יצא שדווקא אלה שמנהלים את הבנייה מבחינה כלכלית וקובעים את לוחות הזמנים, הבטיחות לא קשורה אליהם".

למה החלטתם לפתוח את הקורס דווקא עכשיו?

"בענף הבנייה יש תאונות קטלניות יותר מבכל הענפים האחרים, ונוצר צורך ציבורי להפחית את מספר תאונות העבודה. אם מסתכלים על הטווח הארוך צריך להסתכל מי יכול לעשות את זה - ואלו המהנדסים שלומדים עכשיו.

"לפני כעשור הגעתי למכון לחקר הבנייה בטכניון והתחלנו לבצע מחקרים ולהכשיר מסטרנטים ודוקטורנטים, וכבר יש לנו יום שניים בשנה שמתמחים בזה, אבל לכלל המהנדסים זה לא הגיע. בזכות סטודנטית שהתערבה זה התקדם עכשיו".

מי ילמד בקורס החדש?

"כל תלמידי הנדסה אזרחית שנה א' - מדובר על מאות בשנה - ילמדו על בטיחות בבנייה. זה קורס חובה. זו הכרזה מאוד משמעותית כי זה אומר שאנחנו מכניסים שחקן חזק לתוך הזירה של הבטיחות. ברגע שמהנדסים צעירים ייקחו את זה על עצמם, ברור שזה יתקדם, ואם התקנות החדשות שמקודמות עכשיו גם יטילו עליהם אחריות, זה יזוז".

מה תלמד בקורס?

"קודם כל, להכיר את מאפייני התאונות, למה הן קורות, סוג העובדים, הטכנולוגיות שבשימוש וכו'. אחר כך לומדים את המסגרת החוקית והמוסדות הרגולטוריים הרלוונטיים, ולבסוף את המקצוע עצמו - איך מנהלים את הבטיחות באתר הבנייה, זיהוי סיכונים, הערכת סיכונים ופתרון בעיות".

תאונה קטלנית באתר בנייה ברעננה / צילום: אלון רון
 תאונה קטלנית באתר בנייה ברעננה / צילום: אלון רון

נשמע בסיסי. איך זה לא היה קיים עד עכשיו?

"בטיחות זה לא סקסי, זה לא מעניין אף אחד, זה לא מביא כסף, זה מטרד, הכי קל להתעלם מזה. תאונות לא קורות כל יום באתר מסוים אז כל אחד חושב שלו זה לא יקרה. המנהל תמיד חושב שהתאונה נגרמת בגלל הגורם הישיר, ונכשל בלהבין שאפשר היה לבנות את הדברים האחרים.

"זה לא משמים. יש חברות כמו נובל אנרג'י, שמקימים אסדה בלב ים, מטמינים צינורות ומנהלים את הבטיחות בהשקעה ומקצועיות. יש ארגונים כמו אינטל שמנהלים את הבטיחות כהלכה ואין אצלם תאונות. אם לוקחים אנשי מקצוע טובים מורידים את ההסתברות לתאונות. זה מה שיכול לעשות את ההבדל בין חצי אחוז נפגעים בשנה לבין 6%. ניתן לנהל את הבטיחות ובוודאות להוריד תאונות.

"לפני 30 שנה לא היה תקן לניהול הבטיחות, ובכל שנה נפגעו 6% מהעובדים בתאונות שגרמו היעדרות של שלושה ימים לפחות - היום הנתון הזה עומד על 2.2%. מדינת ישראל הורידה את זה בזכות ניהול. בבנייה זה תפס פחות, משום שבבנייה זה הרבה יותר קשה לעשות את זה. זה שוטף, משתנה כל יום, וזה גם דורש יותר כוח אדם".

השלב הבא: מלגות לחוקרים

רתם אלכסנדרי היא הסטודנטית שיזמה את פתיחת הקורס. "אני מתחילה שנה רביעית בהנדסה אזרחית. עשיתי קורס בניהול הבנייה ושם אחת ההרצאות נגעה בנושא של בטיחות - אבל מעבר לזה לא היה שום דבר מוסדר.

"ניסיתי לקדם את זה בכמה כיוונים, כתבתי מכתב יפה וניגשתי לראש הפקולטה עודד רבינוביץ, והוא אמר לי, 'את מתפרצת לדלת פתוחה, כבר דיברנו על זה וצריך לעשות את זה, ואנחנו בעניין'. ואז פניתי לפרופ' אמנון כץ, ראש היחידה למבנים וניהול הבנייה בטכניון, וגם הוא הסכים, והזיז את זה הלאה. התחום של בטיחות ממשיך להיות חשוב והתקווה היא שזה ישנה את המצב בשטח".

מה עוד את מנסה לקדם?

"הצעתי גם לתת מלגות לסטודנטים לתואר שני ולדוקטורנטים שיחקרו את הנושא של בטיחות בבנייה, וכרגע זה לא מתקדם, אבל מבחינתי זה השלב הבא".