מיני גיוסים באוסטרליה לעסקי הרחפנים של פאראזירו ולאגרוטק של רוטס

שתי החברות גייסו בהנפקה פרטית למשקיעים מוסדיים במחיר נמוך מבהנפקה הראשונית באוסטרליה • פאראזירו גייסה 642 אלף דולר אוסטרלי (קצת מעל 1.5 מיליון שקל), במחיר של 6 סנט למניה • רוטס גייסה 820 אלף דולר אוסטרלי (קרוב ל-2 מיליון שקל), במחיר של 4.3 סנט למניה

בועז וכטל, מייסד שותף של רוטס / צילום: יונתן בלום, גלובס
בועז וכטל, מייסד שותף של רוטס / צילום: יונתן בלום, גלובס

בזמן שקצב ההנפקות הראשוניות של חברות ישראליות בבורסה האוסטרלית האט בחודשים האחרונים, נראה שהחברות הישראליות שכבר נסחרות שם נהנות מהגישה לשוק ומהיכולת לגייס הון בהנפקות משניות. שלושה גיוסי הון של חברות ישראליות בוצעו בימים האחרונים: לאחר שחברת הטיפול במים פלואנס השלימה גיוס של 36 מיליון דולר אוסטרלי (86.4 מיליון שקל) בוצעו גם שני מיני גיוסים על ידי חברות קטנות יותר מישראל: חברת האגרוטק רוטס (Roots) גייסה 820 אלף דולר אוסטרלי (קרוב ל-2 מיליון שקל) וחברת טכנולוגיית הרחפנים פאראזירו (Parazero) גייסה 642 אלף דולר אוסטרלי (קצת מעל 1.5 מיליון שקל).

גם במקרה של רוטס וגם במקרה של פאראזירו, הכסף גויס באמצעות הנפקה פרטית למשקיעים מוסדיים, ובשניהם מדובר על הנפקות במחירים נמוכים משמעותית ממחירי המניות בהנפקה הראשונית באוסטרליה. פאראזירו גייסה במחיר של 6 סנט למניה, בהשוואה למחיר של 20 סנט בהנפקה הראשונית שבוצעה ב-2018. למעשה, המחיר האמיתי נמוך יותר, משום שהמשקיעים בגיוס הנוכחי קיבלו גם אופציה לרכישת מניות בכמות יחסית להחזקה שלהם. מחיר המניה בבורסה לפני ההנפקה עמד על 7 סנט, אך המניה הייתה בהפסקת מסחר בשבועות האחרונים לפני הגיוס.

ברוטס, מחיר המניה בגיוס הנוכחי עמד על 4.3 סנט, לעומת 20 סנט בהנפקה הראשונית שבוצעה בסוף 2017. המחיר מהווה דיסקאונט של 15% על המחיר הממוצע של המניה ב-30 ימי המסחר שלפני ביצוע הגיוס. גם בגיוס של רוטס התכנון הוא לתת למשקיעים גם אופציות למימוש עתידי, אך הדבר כפוף לאישור אסיפת בעלי המניות.

פאראזירו נסחרת בשווי כ-8.2 מיליון דולר אוסטרלי, והיא פיתחה טכנולוגיה מבוססת מצנח, שמזהה אוטומטית תקלות ומנחיתה רחפנים בבטחה. החברה נוסדה בשנת 2014 על ידי אמיר צליח ורן קראוס, ומנוהלת על ידי עדן אטיאס, טייס ותא"ל במילואים. החברה ציינה שהכסף שגויס ישמש אותה לבניית מלאי מוצרים ולצורכי ההון החוזר.

רוטס נסחרת בשווי צנוע יותר, של כ-5.5 מיליון דולר אוסטרלי. החברה הוקמה בשנת 2012 על ידי ד"ר שרון דביר, המשמש כמנכ"ל החברה, ושותפו בועז וכטל (מייסד מפלגת "עלה ירוק"). רוטס פיתחה מערכת שמאפשרת לחמם או לקרר שורשי גידולים, תוך שימוש באנרגיה מועטה. טכנולוגיה אחרת שפותחה בחברה מאפשרת להשקות גידולים בעיבוי בלבד. מניית החברה תנודתית יחסית ודיווחים שהעבירה רוטס לאורך התקופה על התקדמויות טכנולוגיות או כניסה לשווקים חמים (כגון שוקי הקנאביס או תחליפי הבשר) הובילו לזינוקים בה, שהתחלפו מאוחר יותר בירידות חדות.

בבורסה האוסטרלית (ASX) נסחרות כיום מעל 20 חברות ישראליות, מתחומי הטכנולוגיה השונים. החברה האחרונה שהצטרפה למסחר בבורסה זו היא אפסווילאג', ספקית פתרונות תוכנה כשירות (SaaS) לעסקים קטנים, שהונפקה בחודש אוגוסט לפי שווי של כ-32 מיליון שקל. החברות הישראליות הגדולות ביותר בבורסה האוסטרלית הן אודיופיקסלס המפתחת רמקולים בעלי ביצועים גבוהים, ששוויה כ-495 מיליון דולר אוסטרלי; פלואנס מתחום המים, ששוויה 279 מיליון דולר אוסטרלי; וחברת הפינטק ספליטיט ששוויה כ-275 מיליון דולר אוסטרלי.