מריו דראגי | ניתוח

הנגיד שנחשב למושיע האירו עוזב את הבנק האירופי המרכזי כשהוא חלוק ומפולג

ב-31 באוקטובר יסיים מריו דראגי את כהונתו אחרי שהוריד עוד את הריבית בגוש האירו והשיק תוכנית חדשה לרכישות אג"ח • למחליפתו, כריסטין לגארד, מחכים כמה אתגרים לא פשוטים

מריו דראגי וכריסטין לגארד / צילום: רויטרס
מריו דראגי וכריסטין לגארד / צילום: רויטרס

הישיבה האחרונה של הבנק המרכזי האירופי בניצוח הנשיא מריו דראגי הייתה אמורה להיות אירוע חגיגי שמסיים שמונה שנות כהונה, שבהן הוא נחשב בעיני רבים למי שהציל את המטבע האירופי האחיד ממוות. אבל הפרידה הייתה חמוצה משהו.

ב-1 בנובמבר יעביר דראגי לידי המחליפה שלו, כריסטין לגארד, בנק מרכזי כה חצוי על ידי מחלוקת פנימית ולחץ חיצוני, שיש שתוהים אם הוא יוכל לבצע את המימוש הענק האחרון של התמריצים שעליו החליט דראגי, שלדעתו נחוץ כדי למנוע מיתון בגוש האירו.

שאלות רבות מרחפות מעל גורל תוכנית קניית האג"ח הענקית החדשה של ה-ECB, שדראגי השיק בחודש שעבר. הביקורת גברה בשל החלטתו לדחוף את ריבית המדיניות של הבנק המרכזי לטריטוריה שלילית עוד יותר, ולדחוף באגרסיביות ליעד אינפלציה של 2% בגוש האירו, יותר מפי שניים מהאינפלציה הנוכחית.

התוצאה היא ש"כולם ממתינים לכריסטין" כדי להבין איך היא תנסה לבנות קונצנזוס בין הסיעות היריבות השונות בבנק, אמר אחד מבכירי ה-ECB. בינתיים, הרקע הכלכלי בגוש האירו ממשיך להחריף.

כצפוי בישיבה שנערכה ביום ה' שעבר, לא הוכרזו צעדים כלשהם אחרי הפחתת הריבית בספטמבר למינוס 0.5% וההודעה על תוכניות חדשות להשיק מחדש קניית אג"ח בקנה מידה מאסיבי, הקלה כמותית. זה קרה כמה חודשים בלבד אחרי שהבנק הודיע שהוא יסיים בהדרגה תוכנית קודמת של קניית אג"ח מדינה ועוד בהיקף של 2.6 מיליארד אירו.

לפי שלושה מקורות שמכירים את המצב, דראגי הציג לוועדת הריבית של הבנק המרכזי את חבילת הצעדים שלו רק שעות לפני שההחלטה הייתה צריכה להתקבל. "הוא לא פנה אלינו לפני אותו יום", אמר בכיר אחד.

נגידי ה-ECB היו כה חלוקים בדעתם, שהם אפילו לא דנו בשאלה איך לגרום לתוכנית לעבוד בפועל. לפחות שבעה מ-25 חברי מועצת הנגידים התנגדו להחלטה להשיק מחדש את ההקלה הכמותית, ועוד כמה אחרים הביעו ספיקות, לפי המקורות יודעי הדבר.

בצעד נדיר, ועדת המדיניות המוניטרית של הבנק התנגדה בעצמה למהלך, והזהירה שהוא עלול לא להיות אפקטיבי בהתחשב בכמויות החוב האדירות שהבנק המרכזי כבר קנה. עובדי הבנק תהו גם לגבי ההחלטה להוריד את הריבית לשיעור שלילי עוד יותר.

"לא היה זמן לדון בחבילה כולה", אמר נגיד הבנק האוסטרי רוברט הולצמן בראיון. הוא אמר שלא תמך בכמה אלמנטים של התוכנית החדשה מחשש שהם לא יהיו אפקטיביים, יערערו את יציבות המגזר הפיננסי, ויאפשרו לכל מיני חברות "זומבי" לא פרודוקטיביות לשרוד.

המכתב שביקר את מדיניות ה-ECB

"אנחנו חייבים לחזור לריביות חיוביות", אמר הולצמן. "מדיניות מוניטרית מרחיבה יותר ויותר אינה עוזרת".

הבנק המרכזי יישאר ללא אג"ח ריבוניות מגוש האירו לרכישה בערך בסוף שנת 2020, לפי שלושה מקורות יודעי דבר. מצב זה עלול לאלץ את ה-ECB לעבור את המגבלה העצמית שלו על הקנייה של לא יותר משליש מהאג"ח הקיימות, או לפנות לנכסים נוספים כמו אג"ח בנקאיות ומניות.

כמה בכירים לשעבר בבנק, ביניהם הכלכלנים הראשיים לשעבר אותמר איסינג ויורגן שטארק, פרסמו החודש מכתב גלוי שטען שה-ECB חורג מהמנדט שלו, מסבסד ממשלות בגוש האירו ויוצר השפעות לוואי שליליות.

המאזן של ה-ECB תפח לכ-40% מהתוצר הכלכלי של גוש האירו, פי שניים מחלקו של הפדרל ריזרב בכלכלת ארה"ב.

האירו נחלש מול הדולר
 האירו נחלש מול הדולר

גם בעלי ברית קרובים של דראגי הטילו ספק במהלכיו האחרונים. "אני חושב שאנחנו צריכים להיזהר מאוד מהאפקטים השליליים האפשריים של ריביות שליליות", אמר הנגיד האיטלקי איגנציו ויסקו בשבוע שעבר. "הייתי נזהר מאוד-מאוד מהליכה נוספת לכיוון הזה".

דראגי התייחס לביקורת נגדו במסיבת העיתונאים האחרונה שלו ביום ה', ואמר ש"אחד המתנגדים קרא לאחדות וליישום מלא של חבילת המדיניות", ואילו מתנגד אחר אמר ש"מה שהיה היה". הוא הגדיר את המורשת שלו כ"לעולם לא לוותר".

הוא הגן על חבילת התמריצים שלו באזהרה שכלכלת גוש האירו נשארה פגיעה. הוא אמר גם ש"ייקח עוד זמן" עד שה-ECB יגיע לקצה יכולתו לקנות אג"ח.

המשימות הקשות של לגארד

לגארד התחייבה לבצע בדיקה של יעד המדיניות של הבנק, והעלויות והיתרונות של כלים כמו הקלה כמותית וריביות שליליות. בדיקה כזו תדרוש חודשים רבים.

לגארד צריכה גם להחליט באיזו אגרסיביות לחתור ליעד של העלאת האינפלציה בגוש האירו ל-2% - ואם זו בכלל מטרה ראויה. האינפלציה בפועל בגוש האירו בספטמבר הייתה 0.8% בלבד, והמשמעות היא שהכפלתה תחייב מינון גדול ומתמשך של תמריץ מוניטרי.

סאבין לאוטנשלאגר, הגרמנייה הבכירה ביותר ב-ECB, התפטרה במפתיע בחודש שעבר אחרי שהטילה ספק בצורך בתמריץ גדול. היא טענה שהפרשנות האגרסיבית של דראגי ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי אינה במקומה.

פרישתה באה על רקע שינויי הרכב במועצת הנגידים שנוטה יותר לטובת מדיניות מוניטרית "ניצית". השינויים כוללים את כניסתו של הולצמן, מומחה לפנסיות, שמונה לנגיד האוסטרי בחודש שעבר בתמיכת מפלגת החירות הימנית בארצו.

אבל ממשלת גרמניה עשתה מחווה לבנק האירופי המרכזי כאשר היא מינתה ביום ד' שעבר פרופסורית פרו-אירופית, איזבל שנאבל, למושב שהותירה אחריה לאוטנשלאגר. אנליסטים אמורים ששנאבל תוכל לסייע לבנות גשרים בין ה-ECB לגרמניה בכהונתה של לגארד.

שאלת מפתח נוספת ללגארד היא - כמה ביקורתיים צריכים להיות אנשי ה-ECB כלפי מדיניות הבנק בפומבי?

ביוני האשים דראגי כמה בנקים מרכזיים לאומיים באירופה בליבוי רגשות פופוליסטיים נגד הבנק המרכזי האירופי על ידי מתיחת ביקורת עליו. כמה בכירים ב-ECB רואים, לעומת זאת, בביקורת סימן לבגרות של הבנק.

"לגארד תצטרך למצוא פורמט שבו אנשים יוכלו להביע דעות שונות, ולארגן דיונים שלא ייצרו עימותים", אמר אחד מהם.