רצח חאשוקג'י ממשיך לגבות מחיר מסעודיה, אבל לוול סטריט יש דווקא זיכרון קצר

עשרות מנכ"לים מתעשיות שונות ביטלו את השתתפותם בכנס בשנה שעברה בעקבות הרצח, ולא מגיעים אליו גם השנה • אנשי פיננסים מוול סטריט, שתרים אחר השקעות ולהוטים להרוויח מהנפקת חברת הנפט הסעודית, הם החלק הגדול של המנהלים המערבים שמשתתפים

משתתפי פסגת יוזמת ההשקעה העתידית בסעודיה / צילום:רויטרס
משתתפי פסגת יוזמת ההשקעה העתידית בסעודיה / צילום:רויטרס

שנה אחרי רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י, סעודיה מתקשה למשוך תמהיל רבגוני של מנהלים עולמיים לוועידת ההשקעות המסורתית שלה, וזהו סימן נוסף לכך שתוכניתו השאפתנית של נסיך הכתר מוחמד בן סלמן לשנות את כלכלת ארצו נתקלת ברוחות נגדיות.

הוועידה הסעודית, שהושוותה בעבר לכנס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שבשווייץ, לא משכה השנה את המשתתפים המסורתיים שלה, מלפני רצח חאשוקג'י. עשרות מנכ"לים בפרופיל גבוה ביטלו את השתתפותם כבר בשנה שעברה בעקבות הרצח, ומנהלים מהוליווד, מעמק הסיליקון ומתעשיית המדיה נעדרים גם השנה במידה רבה.

אנשי פיננסים מוול סטריט, שלהוטים להרוויח מההנפקה הציבורית הראשונה של ענקית הנפט הלאומית ארמקו, הם החלק הגדול של המנהלים המערביים שמשתתפים בכנס, ששמו הרשמי הוא "פסגת יוזמת ההשקעה העתידית" (FII). עם זאת, בנקים רבים שיגרו לסעודיה סמנכ"לים במקום מנכ"לים.

מאמץ לגוון את הכלכלה

הפסגה, שמתקיימת השנה בריאד בתאריכים 29-31 באוקטובר, היא ליבת ניסיונותיו של נסיך הכתר מוחמד להעלות את הפרופיל של סעודיה ולמשוך השקעות שיוכלו לגוון את הכלכלה ולהרחיקה מהתלות בנפט. המארגנים המתינו עד סוף השבוע האחרון, כמה ימים לפני האירוע, עד שפרסמו את רשימת הנואמים בעקבות הביטולים הרבים בשנה שעברה.

ההשתתפות המוגבלת באה על רקע סימנים נוספים לחששות של משקיעים. ההשקעה הזרה הישירה בסעודיה נשארה דלה יחסית, והכלכלה המקומית ממשיכה להתקשות על רקע מחירי הנפט הנמוכים יחסית. קרן ההשקעות הריבונית של סעודיה, PIF, הודיעה על מעט השקעות מאז הרצח של חאשוקג'י.

מנכ"ל סיטיגרופ מייקל קורבאט, נשיא קבוצת גולדמן זאקס ג'ון וולדרון והמנכ"ל הזמני החדש של בנק HSBC נואל קווין יהיו בין הנואמים בכנס FII, לפי סדר היום שפורסם. הבנקים הללו עובדים על ההנפקה הפוטנציאלית של ארמקו, שצפויה כעת בתחילת השנה הבאה.

דוברת של HSBC אישרה את השתתפות קווין באומרה ש"ההשתתפות שלנו משקפת נוכחות של 70 שנה בסעודיה". דובר גולדמן זאקס אישר את בואו של וולדרון, ואילו דוברת של סיטיגרופ לא הגיבה.

מנכ"ל קבוצת סופטבנק מגיע

גם מסיושי סאן, מנכ"ל קבוצת סופטבנק היפנית, משתתף בכנס בעודו מנסה לגייס הון לקרן ההשקעות הטכנולוגיות השנייה שלו, ויז'ן 2. סעודיה העניקה 45 מיליארד דולר לקרן ויז'ן הראשונה, אך דוברים סעודים לא התלהבו מהקרן השנייה.

כמה בכירים בוול סטריט חשו בנוח יותר להשתתף בכנס אחרי הופעתו של נסיך הכתר בתוכנית "60 דקות" ב-CBS בספטמבר, לפי מקור יודע דבר. הנסיך מוחמד הכחיש שהוא הורה על חיסול חאשוקג'י, שאותו הוא כינה "פשע מתועב", אך אמר שהוא לוקח אחריות עליו מפני שהוא בוצע על ידי עובדי מדינה סעודים.

הבית הלבן משגר את ג'ארד קושנר, חתנו של הנשיא טראמפ, לצד שרי האנרגיה והאוצר ריק פרי וסטיבן מנוצ'ין. פרי הודיע לאחרונה על כוונתו לפרוש מהממשל מאוחר יותר השנה.

דובר הקרן הריבונית הסעודית שמנהלת את כנס FII, מסר שכ-6,000 אורחים צפויים בריאד השבוע, כמעט פי שניים מכמות המשתתפים בפסגה הראשונה ב-2017. ארה"ב משגרת כ-40% מסך הנואמים, אירופה 20%, ושיעור דומה של דוברים מגיעים מאסיה.

"נושאי הדברים בפסגת 2019 כוללים יותר מ-275 מקבלי החלטות, משקיעים ויזמים מובילים מיותר מ-30 מדינות ברחבי העולם, במה שמדגים את הפרספקטיבה העולמית של הפסגה", מסר דובר הקרן הריבונית.

לפני הכנס הראשון ב-2017, הנסיך מוחמד הכריז על רפורמות חברתיות וכלכליות מקיפות, והטיל על קרן ההשקעות הריבונית לממן תעשיות חדשות כמו תיירות ובידור. המשימה הזו משכה מנהלים מתעשיות המדיה, הבידור והשירותים הפיננסיים בעולם לפסגה הראשונה.

אך הנסיך מוחמד הרס מאז את תדמיתו כאשר הוא ניהל מלחמה בתימן, הטיל מצור כלכלי על קטאר ועצר עשרות מבני משפחת המלוכה ואנשי עסקים במסע נגד שחיתות לכאורה, שרבים ראו בו רדיפה פוליטית.

הנסיך גם הואשם על ידי האו"ם וסוכנות הביון המרכזית בארה"ב ברצח העיתונאי מתנגד המשטר ג'מאל חאשוקג'י בשגרירות סעודיה באיסטנבול. ממשלת סעודיה הכחישה זאת.

השמות הטכנולוגיים הגדולים נעדרים

סעודיה קיוותה למשוך ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל ואמזון למדינה, כדי ליצור בה מקומות עבודה. שתי החברות בחנו השקעה בממלכה, אך פסגת ההשקעות השנה כוללת מעט שמות מחברות הטכנולוגיה הגדולות.

בכירי טכנולוגיה שמגיעים לפסגה הם במידה רבה מחברות שסעודיה השקיעה בהן, כולל יצרנית הרכב החשמלי לוסיד מוטורס וקרן ויז'ן. חברות מדיה גדולות, שהעניקו בעבר חסות לפסגה ושיגרו עיתונאים ומנהלים להנחיית פאנלים, נעדרות במידה רבה השנה.

פאנלים וראיונות רבים יונחו במקום זאת על ידי בכירי פיננסים שנחשבים למקורבים להנהגה הסעודית, כמו סטפן שוורצמן, יו"ר קבוצת בלקסטון, אחת מחברות ניהול כספים הגדולות בעולם.

החיזור של סעודיה אחרי הוליווד לא השתלם עד כה. קרן ההשקעות הריבונית של סעודיה השקיעה בשנה שעברה 400 מיליון דולר בקבוצת Endeavor, אך קבוצה זו מלוס אנג'לס החזירה מאוחר יותר את הכסף הזה בעקבות רצח חאשוקג'י. מעט בכירים מהוליווד נשארו מאז בקשר עם הממלכה.

חריג אחד הוא אדם ארון, מנכ"ל AMC אנטרטיינמנט, שחתם על הסכם להקמת בתי קולנוע ברחבי סעודיה, ויהיה אחד הנואמים בפסגה.

ג'יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב, ג'יי.פי מורגן צ'ייס, ביטל את השתתפותו בשנה שעברה ואינו מתכוון להשתתף השנה, למרות שהבנק שלו מייעץ בנושא ההנפקה של ארמקו, חברת הנפט הסעודית. הבנק אישר שהוא שולח לפסגה את קרלוס הרננדז, ראש הבנקאות העולמית, שעומד גם בראש צוות הייעוץ לארמקו.

גם מנכ"ל מורגן סטנלי ג'יימס גורמן ייעדר והבנק ייוצג על ידי פרנק פטיטגס, מנהל העסקים הבינלאומיים של בנק ההשקעות הזה, שמוביל את מאמצי השדולה לקבל חלק מחיתום הנפקת ארמקו.