פיטורים של מאות עובדים: נחום ביתן ניסה להרגיע את הבנקים והצית את השטח

שלוש שנים וחצי לאחר שרכש את רשת הקמעונאות השנייה בגודלה בעסקה ממונפת, הקושי הפיננסי של נחום ביתן נמשך, והוא ורוצה לפטר מאות עובדים ולקדם מכירת סניפים שנמצאים במיקומים אטרקטיביים • הצעד מעורר את זעם ועד העובדים במגה, שתוקף וטוען שהעסק מרוויח ושאין סיבה לגעת בהם

נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן / צילום: שלומי יוסף

"רכישת מגה היא העסקה הכי טובה שעשיתי, ללא ספק. קיבלתי את המיקומים הכי טובים", כך אמר ל"גלובס" נחום ביתן לפני כשנה וחצי ביחס לעסקת הענק שביצע לרכישת רשת הקמעונאות השנייה בגודלה במשק, מגה. אלא שהזמן שעבר מלמד, שלא בפעם הראשונה, כי לקפיצות דרך יש גם סיכון בצורת אי-יכולת לבלוע בקלות. זה מה שמאיים על ביתן, שמהיום הראשון של העסקה מאותגר פיננסית, ושעתה ניצב לפני קרב עם עובדי מגה.

בפגישה שהתרחשה אמש (א') בהסתדרות ביקש ביתן לדון לראשונה עם ועד העובדים בתוכנית קיצוץ רוחבית שכוללת צמצום כוח-אדם באמצעות פיטורי מאות עובדים במטה, במרכז הלוגיסטי ובחנויות, וכוללת סגירת סניפים - זאת בנוסף לאלה שכבר נסגרו או נמכרו בעסקאות שכבר דווחו.

בפגישה - שבה נכח ביתן לצד בכירים נוספים ברשת, בהם בנו יוסי, סמנכ"ל הסחר של הרשת נתי בר והיועצות המשפטיות של הקבוצה - הוסבר לוועד ולנציגי ההסתדרות ובראשם היו"ר ארנון בר-דוד המצב הפיננסי הרגיש בפניו ניצבת קבוצת יינות ביתן.

מטרת הקיצוץ, כפי שהוצגה בפגישה, היא להביא את הקבוצה ליציבות פיננסית, והשלמת החוב לנאמני מגה בסך של כ-100 מיליון שקל שיוציא את הרשת מאווירת הלחץ שבה היא נתונה כעת.

גורמים שנכחו בישיבה טוענים כי יו"ר ועד עובדי מגה פוצץ בשלב מסוים את הישיבה והשיב בתגובה לביתן: "המטה שלך שמן ובזבזני, תתחיל לקצץ שם". מנגד, גורמים אחרים טוענים כי הפגישה הסתיימה בלחיצת ידיים ובהבטחה לדיון נוסף.

מהפך ביחסים עם עובדי רשת מגה

עד היום מערכת היחסים בין נחום ביתן לבין ועד העובדים ברשת שרכש התנהלה בסך-הכול על מי מנוחות: ביתן הוא האדם שחילץ את מגה מהבוץ אליו נקלעה לפני ארבע שנים והסכים לקלוט את העובדים שמועסקים בה ולספק עבורם תנאים יוצאי דופן לחיוב ביחס למתחרים בענף, ואף הקפיד לאורך השנים לשמר עמם מערכת יחסים הדדית וחיובית. עד לאחרונה ביתן נמנע מצמצומים או פיטורים ברשת. במהלך השנה וחצי האחרונות הוא אף הזרים מכיסו סכום של 180 מיליון שקל על-מנת לשמור על היציבות של הרשת.

מערכת היחסים החיובית הזו מצאה חן גם בעיני ועד העובדים, שנהנה מתנאים יוצאי דופן לטובה ביחס לענף הקמעונאות (ברשתות בהן לא קיים ועד), בהם ארוחות מוזלות או הטבות כמו ימי כיף לעובדים ואירועי גיבוש. בתמורה, הוועד סיפק שקט תעשייתי לבעלי הקבוצה והקפיד מצידו לתמוך באופן פומבי בביתן גם לפני שנתיים, כשנפוצו שמועות בשוק על מצבו הפיננסי, ולשמור על איפוק וגיבוי תקשורתי.

גם בחודש האחרון, כשביתן ביקש למכור סניפים של מגה לרשתות מתחרות, בוועד השכילו להבין את גודל השעה ותמכו במכירה של שמונה חנויות בהן מועסקים עובדים של מגה.

אלא שלא היה די בתרומה הזו כדי להחזיר את היציבות לקבוצה, ומערכת היחסים הזו עומדת כעת למבחן, כשביתן מצידו חש אחריות לא רק כלפי 3,300 עובדי מגה שרכש לפני שלוש וחצי שנים, אלא גם כלפי יתר הקבוצה שלו, שכוללת קרוב ל-5,000 עובדים נוספים.

מבחינת ביתן, מדובר ברגע האמת, שבו הוא נדרש לקבל החלטות קשות וכואבות גם במחיר של ויתור על עובדים וסניפים, על-מנת לשמר את האימפריה שבנה במו-ידיו בעשורים האחרונים ושהפכה לקבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל. אולם, כדי להביא אותה ליציבות, ברור כי עליו לקבל החלטות שדורשות ממנו ויתורים בקבוצת יינות ביתן ולנהוג באחריות של מי שמנהל עסק של כ-5 מיליארד שקל ומעסיק קרוב ל-8,000 עובדים.

הוועד לא מוכן לשלם את המחיר

אלא שמבחינת הוועד, שמייצג בראש ובראשונה את 3,300 עובדי מגה, ההסתכלות מעט שונה. הם רואים במגה - ולא בלי מידה רבה של צדק - ביצת זהב שממשיכה לייצר רווחים גם בעת הנוכחית, עם סניפים במיקומים מובילים, שנאלצת כעת לשלם את המחיר של מצבה של הרשת השנייה שבבעלות ביתן - יינות ביתן, ואף יותר מכך, של החנויות המוזנחות שרכשה לפני שנים מהאחים צים - רשת כמעט חינם. גורם מעורה תימצת את הלך הרוח סביב הסניפים שנרכשו בעסקת כמעט חינם כשאמר: "מצבם של הסניפים היה כל-כך רעוע, עד כדי כך שאפילו תאי שירותים לעובדים לא היו בהם".

כך או כך, מבחינת עובדי מגה, הדרישה לגבות מהם מחיר בדמות פיטורים וסגירת חנויות של מגה כדי לייצב את הספינה הכוללת, אינה מתקבלת על הדעת. מבחינתם, הם מפעילים את הרשת הרווחית מבין הרשתות של הקבוצה, ולכן יש לשמור עליה בשלמותה.

אם עד לאחרונה נשמעה ביקורת כלפי היעדר קבלת ההחלטות הקשות מצד ביתן, כעת נראה כי הוא הפנים שעליו לבצע מהלכים ומהר. אלא המציאות שבה מתנהל ביתן נעה כמו תנועת מלקחיים: ככל שביתן נוהג באחריות רבה יותר, והוא מוכן להכיר במצוקת התזרים שלו ומבקש לבצע מהלכים כואבים יותר שיביאו להבראת החברה כולה - כך מתחזקים ההתנגדות וחוסר הוודאות כלפיו מצד כלל הגורמים שמקיפים אותו - העובדים, הבנקים והספקים של הרשת.

מקורות בוועד העובדים אומרים היום (ב') ל"גלובס" כי "בשנה האחרונה הקבוצה התמלאה על-ידי סמנכ"לים מבחוץ, שכל אחד מהם גייס לו עובדים ונוהג במכוניות. נאה דורש נאה מקיים; שקודם יפטר את מי שהוא הביא, ורק אחר-כך יפטר קופאיות. אנחנו צריכים לתקן את החולי בחנויות שלו ושל כמעט חינם? אין פיטורים, אין סגירת סניפים, ושימכרו מצדנו את כל רשת יינות ביתן".