פולקסווגן בוחנת אפליקציית ניווט מבוססת מחשוב קוונטי

יצרנית הרכב הגרמנית החלה השבוע בפיילוט במטרה להפחית את זמן נסיעה • המחשוב הקוונטי מאפשר לבצע חישובים מסובכים הרבה יותר מהר ולהציג מסלול ייחודי לכל רכב שהשתתף בניסוי • "נשנה את האופן שבו התנועה מתנהלת", אמר מנהל מערכות המידע של החברה

אפליקציית ניווט ברכב / צילום: שאטרסטוק
אפליקציית ניווט ברכב / צילום: שאטרסטוק

פולקסווגן ערכה השבוע ניסוי באפליקציית ניווט המבוססת על מחשב קוונטי בליסבון, במסגרת תוכנית רחבה להשיק רכיב כזה בכלי הרכב שלה בשנים הקרובות. החברה הגרמנית, שהיא היצרנית הגדולה בעולם במונחי מכירות רכב, עובדת על מסחור הטכנולוגיה הזו בשלוש השנים האחרונות.

הניסוי בליסבון התנהל במקביל לוועידת "פסגת טכנולוגיית הווב" (Web Summit) שנערכה בעיר. תשעה אוטובוסים ציבוריים שהסיעו אורחים בין הוועידה ואזורים אחרים בעיר צוידו באייפדים עם אפליקציית quantum routing, שכוללת טכנולוגיה מחברת D-Wave Systems הקנדית.

האפליקציה עושה שימוש בשירותי מחשוב קוונטי מבוססי ענן כדי לחשב את המסלול המהיר ביותר לכל אחד מהאוטובוסים בזמן אמת. המטרה היא למנוע פקקי תנועה ולהוריד את זמן הנסיעה, אמר מרטין הופמן, מנהל מערכות המידע של פולקסווגן.

האפליקציה של פולקסווגן שונה מיישומי ניווט מסורתיים בנהיגה, שמראים לנהגים מסלולים פחות עמוסים ונותנים את המידע לכל כלי הרכב באזור המסוים. כך, כל אוטובוס שמשתתף בניסוי מקבל מסלול ייחודי. "נשנה את האופן שבו התנועה מתנהלת, וזהו ציון דרך מבחינתנו", אמר ד"ר הופמן, שאחראי לטכנולוגיית המידע בכל 12 מותגי החברה, כולל אאודי, פורשה ובנטלי.

פולקסווגן צפויה להשיק את הניווט הקוונטי במחצית שנת 2020 לחברות שותפות של תחבורה ציבורית בערים דחוסות - אולי ליסבון, אמר ד"ר הופמן.

מחשבים קוונטיים עדיין רחוקים מיישום מסחרי

מחשבים קוונטיים רחוקים עדיין בכמה שנים מיישום מסחרי בקנה מידה רחב בשל בעיות חומרה, אומרים מומחים, אבל הניסויים נמשכים. חוקרים בגוגל הכריזו באחרונה שהם בנו מכונה שמסוגלת להניב כמיליון צמדים אקראיים של מספרים בכשלוש דקות - משימה שהייתה לוקחת למחשב-העל המהיר ביותר 10,000 שנה.

האם כוח כזה נחוץ לניווט תנועה רגיל? זה עניין לוויכוח, אמר דן גריסון, אדריכל טכנולוגיה ראשי ביחידת ייעוץ הקוונטום בחברת Accenture הבריטית. הפיילוט של פולקסווגן מראה, לדבריו, שחברות משתפרות בהבנת התועלת שניתן להשיג במחשוב קוונטי. גם חברת פורד עורכת ניסויים במחשוב קוונטי לאופטימיזציה של מסלולי נסיעה ושיפור מבנה הסוללות של כלי רכב חשמליים. בשנת 2023, 20% מהארגונים, כולל עסקיים וממשלתיים, צפויים להקצות תקציבים למיזמי מחשוב קוונטי, לעומת פחות מ-1% ב-2018, כך לפי חברת המחקר והייעוץ גרטנר.

ורן בראונל, מנכ"ל D-Wave Systems, אמר שלאפליקציית ניווט מבוססת מחשוב קוונטי יש פוטנציאל לפתור בעיות של עסקים, כולל אופטימיזציה מורכבת בהרבה של תנועת רכבים - שהיא מעבר ליכולתם של מחשבי העל בימינו.

שיתוף פעולה קודם בין פולקסווגן ו-D-Wave, לפני שלוש שנים, כלל הדמיה של מסלולים ספציפיים ל-10,000 מוניות שנעות בין מרכז בייג'ינג ונמל התעופה הקרוב יותר - במרחק כ-32 ק"מ - בזמן המהיר ביותר.

הניסוי בליסבון התרחש אמנם ברחובות אמיתיים, אך בקנה מידה קטן בהרבה. לפי התכנון, האוטובוסים בליסבון נסעו בין 26 תחנות והעבירו אלפי נוסעים ממרכז הוועידה לארבעה כיוונים. קו אחד, לדוגמה, כיסה כמה תחנות בין מרכז הכנסים ואזור מארקז דה פומבל.

כלי ניבוי אנליטי על גבי מחשב רגיל תוכנן לזהות בהתרעה של 45 דקות באיזו תחנה יהיה מספר גדול במיוחד של נוסעים. החישוב מתבסס בין היתר על נתונים אנונימיים מטלפונים ניידים של אנשים, שכוללים מיקום GPS שלהם, זמנים ותנועות.

המחשב הקוונטי מחשב בתוך אלפית שנייה את המסלול המהיר ביותר לכל אוטובוס, מתוך מיליוני נתונים בזמן אמת על פקקי תנועה וביקוש לנסיעות. כל אוטובוס מקבל מסלול ספציפי בכל שתי דקות כדי לא להאט את התנועה. אותו חישוב על גבי מחשב רגיל ידרוש עשרות דקות, לפי הופמן.

"מה שמרגש בעבודה הזו הוא שמיישמים אותה בעולם האמיתי", אמר סקוט פאקין מהמעבדה הלאומית בלוס אלמוס.