בכירים בממשל טראמפ ניסו לגייס את ניקי היילי נגד הנשיא

ראש מטה הבית הלבן לשעבר, ג'ון קלי, ושר החוץ לשעבר, רקס טילרסון, אמרו להיילי: "אנו עושים כל מה שביכולתנו להציל את המדינה • התנהלות קלי וטילרסון מאששת את טענת המדליף האלמוני מהבית הלבן שקיימת תנועת התנגדות לטראמפ בסגל הבכיר

ניקי היילי / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס
ניקי היילי / צילום: SHANNON STAPLETON, רויטרס

ראש מטה הבית הלבן לשעבר, ג'ון קלי, ושר החוץ לשעבר, רקס טילרסון, ניסו לגייס את ניקי היילי לפעול נגד הנשיא דונלד טראמפ בעת שכיהנה כשגרירת ארה"ב בעולם, אך היא סירבה לשתף עמם פעולה - כך גילתה היילי בראיון ל-CBS. המידע כלול בספר אוטוביוגרפי פרי עטה, "עם כל הכבוד הראוי", שעומד לצאת לאור בימים הקרובים.

בספרה כותבת היילי: "קלי וטילרסון גילו לי שהם פועלים (מבפנים) נגד הנשיא, אך, לדבריהם, הם אינם פורקים את עול מרותו אלא מנסים להציל את המדינה... טילרסון הסביר לי מדוע הוא מתנגד להחלטותיו של טראמפ - ביצוע ההוראות שלו יביא למותם אנשים. מדובר בסוגיות עתירות סיכונים, הם אמרו לי. אנו עושים כמיטב יכולתנו להציל את המדינה, הם אמרו. אנו רוצים שתעזרי לנו לעשות זאת. יותר משעה דיברנו על כך".

"את זוכרת את השיחה בע"פ?" שאלה המראיינת, נורה אודונל. "זה באמת קרה?".

"זה בהחלט קרה", השיבה היילי. "אבל במקום לומר זאת לי, הם היו צריכים לומר זאת לנשיא... הם היו צריכים לומר לו מדוע הם חולקים עליו ולהתפטר אם תשובתו לא הייתה מקובלת עליהם. לחתור תחת נשיא מכהן זה דבר מסוכן מאוד. זה מנוגד לחוקה וזה מנוגד לרצון העם. זה פוגעני מאוד".

"הם, לא הנשיא, קבעו מהם האינטרסים של ארה"ב; לדעתם, הנשיא לא ידע מה הוא עושה", היא הוסיפה.

בתגובה אמר קלי: "אם הטענה היא, שסיפקתי לנשיא את אופציות הפעולה הטובות ביותר, עם גיבויים לגליים ואתיים שסיפקו פקידים מכל קצווי ממשל, כדי שהוא יוכל לקבל החלטות מושכלות, ואם זה נחשב שפעלתי נגד טראמפ - אז אני אכן אשם". טילרסון לא הגיב.

הגילוי של היילי על פעילות קלי וטילרסון נגד טראמפ מאשש את טענותיו של בכיר בבית הלבן, שכתב בספטמבר אשתקד, כי בכירים רבים בממשל מסרבים לסור למרות הנשיא. הוא העלה את טענותיו במאמר ב"ניו יורק טיימס" בחתימת "אלמוני", שעורר הדים רבים בעולם כולו. ה"טיימס" הסביר אז, כי הסכים לפרסם מאמר בעילום שם "מפני שפרסום השם יסכן את המשך עבודתו (של הבכיר) בממשל. אנו מאמיני שפרסום המאמר בעילום שם הוא הדרך היחידה להביא לקוראינו נקודת מבט חשובה".

מהמאמר מצטיירת תמונה של נשיא שאינו מסוגל להטיל מרות מלאה על מנגנון הבית הלבן ושחלק מעוזריו, ברמות הבכירות ביותר, שמים לו רגל מפני שאינם נותנים בו אמון. במאמרו ציין הבכיר כי "הדילמה של טראמפ היא שרבים מהבכירים בממשלו פועלים בהתמדה מבפנים כדי לסכל חלקים מהאג'נדה שלו ואת הנטיות הגרועות ביותר שלו".

"אני יודע, אני אחד מהם", הוא כתב. "שיהיה ברור: אנחנו לא חלק מ'ההתנגדות' של השמאל לטראמפ. אנו רוצים שהממשל יצליח ואנו חושבים שרבות מיוזמות טראמפ עשו את אמריקה בטוחה יותר ועשירה יותר. אך נאמנותנו נתונה, בראש ובראשונה, לארץ הזו והנשיא מוסיף להתנהל באופן שמזיק לבריאות הרפובליקה".

"זו הסיבה לכך שבכירים רבים שמינה טראמפ התחייבו לעשות כל מה שביכולתם כדי לשמר את המוסדות הדמוקרטיים של ארה"ב ובה בעת לסכל (פעולות שנובעות) מדחפיו המוטעים של הנשיא", מדגיש הבכיר האלמוני.

בתגובה, תקף טראמפ בזעם את "ניו יורק טיימס" כ"עיתון כושל", כפי שעשה פעמים רבות בעבר, ואמר, כי המאמר ה"פחדני" הוא "ממש חרפה", באחד מציוציו הוא כתב מילה אחת בלבד: "בגידה".

אותו "אלמוני" עומד לפרסם בימים הקרובים ספר, "אזהרה", שבו, לדברי המחבר, מידע נוסף על כשליו של טראמפ ועל מאמצי בכירים בממשלו לבלום אותו. בין היתר מגלה הספר, כי רוב חברי הקבינט בממשל טראמפ בחנו אשתקד אפשרות להתפטרות קולקטיבית, "טבח עצמי המוני", כדי להתריע באזני הציבור על התנהלות הנשיא, אך הם החליטו לגנוז את המהלך בגלל חשש שצעד כזה יערער עוד יותר את יציבות הממשל המקרטע.

ואילו סגן הנשיא, מייק פנס, היה נותן ידו להדחת דונלד טראמפ אם רוב חברי הקבינט היו מוכנים לתמוך במהלך כזה על סמך התיקון ה-25 לחוקה, שמאפשר לסגן הנשיא ולרוב השרים להדיח נשיא מכהן אם, לדעתם, הוא נמצא בלתי כשיר למלא את תפקידו.

נמנעת ממתיחת ביקורת על טראמפ

היילי, בת 47, נחשבת כמתמודדת פוטנציאלית על הנשיאות בסבב הבחירות הבא, ב-2024. בראיון ל-"CBS" היא מותירה רושם שעתידה עוד לפניה. "אני שאפתנית", היא אומרת. "כאשר אומרים על אשה שהיא אמביציוזית, תמיד יש לכך קונוטציה שלילית. כל חיי שמעתי זאת. 'היא כל כך אמביציוזית'. לא, אני נלהבת, אני אוהבת את מה שאני עושה".

בספרה ובראיון ל-"CBS" היא נמנעת ממתיחת ביקורת על טראמפ וטוענת שלה ולאחרים שעבדו בממשל הייתה מחויבות לממש את שאיפותיו של הנשיא. לדבריה, היא תמכה ברוב החלטותיו של הנשיא בתחום מדיניות החוץ למרות שאחרים ניסו להכשיל החלטות אלה או לעכב את מימושן, לרבות ביטול ההסכם הגרעיני עם איראן, פרישת ארה"ב מהסכם פריז למניעת התחממות כדור הארץ והעברת שגרירות ארה"ב בישראל מת"א לירושלים.

היא מתנגדת לקמפיין האימפיצ'מנט של הדמוקרטים בבית-הנבחרים וטוענת שאין לו בסיס. "על מה?" - היא שואלת. "על כך שהנשיא ביקש טובה, בקשה שלא נענה או שהוא עיכב כסף שבסופו של דבר נמסר לתעודתו?".