נתניהו: "במדינות ערב יש נכונות גוברת והולכת למיסוד הקשרים עם ישראל"

ראש הממשלה הגיע היום במפתיע לכנס לציון 25 להסכם השלום עם ירדן, שיזמה ח"כ מרב מיכאלי • נתניהו: ביורוקרטיה מעכבת הקמת רשת מסילות רכבת בין ישראל, ירדן וערב הסעודית

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום (ב') במפתיע לכנס לציון 25 שנה להסכם השלום עם ירדן, שיזמה חברת הכנסת מרב מיכאלי מהעבודה-גשר והתקיים בכנסת ישראל. נתניהו אמר בין השאר כי אחד מהמיזמים המעניינים הוא הקמת רשת מסילות רכבת שתחבר את ישראל ירדן וערב הסעודית, אבל "ביורוקרטיה" נוראית כדבריו מעכבת את הביצוע.

עוד אמר נתניהו כי במדינות ערב יש נכונות גוברת והולכת למיסוד הקשרים עם ישראל. הוא סיפר: "כשעלה מורסי לשלטון במצרים, אחת הפעולות הראשונות שעשה היא להכניס טנקים לסיני, בהפרה מוחלטת של הסכם השלום. הוא קרע לגזרים את הנספח הצבאי של הסכם השלום. שלחתי מסר ואמרתי לו 'יש לך שבוע להוציא את הטנקים, או שנפעל בקונגרס האמריקאי לקצץ בסיוע למצרים'".

שר החוץ ישראל כ"ץ, שהגיע גם הוא לכנס, דיבר על האפשרויות הכלכליות הבלתי מנוצלות של השלום עם ירדן. לדבריו, אם הירדנים יראו תועלת כלכלית ממשית הנובעת מהשלום, הדבר יקל על המלך ועל הממשלה להסביר לאזרחי הממלכה את חשיבות השמירה על ההסכם.

כ"ץ דיבר גם הוא על יוזמת הקמתה של רשת מסילות הרכבת בין ירדן ישראל וערב הסעודית, שלדבריו תהווה תשובה לרשת הרכבות שבונה איראן דרך עיראק לסוריה. הרשת הזו תוכל להביא לתועלת כלכלית רבה, בקיצור נתיבי הסחר מהמזרח התיכון לאירופה ובחזרה.

יוזמת הכנס, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה כי לא נעשה מספיק לקדם את השלום עם ירדן בכל התחומים, וכי הברית עימה חשובה במיוחד לנוכח התעצמותה של איראן. היא הצרה על כך שמדובר באירוע היחיד המציין את ההסכם במסגרת ממלכתית רשמית. מיכאלי קראה לקיים דיאלוג אינטימי הדוק עם ההנהגה הירדנית, כדי למצות את הפוטנציאל הכלכלי והמדיני העצום שבשלום הזה ולשמר את האינטרס הביטחוני שבו. לדבריה, כשיהיה דיאלוג כזה, אין ספק שיחודשו הסכמי החכירה והסכמים בתחומים רבים אחרים.

בשבוע שעבר כתבנו ב"גלובס" על העיכובים בישום כמה מהמיזמים הגדולים עם ירדן ובראשם תעלת הימים, בין השאר בשל המשבר הפוליטי בישראל, ועל הביקורת הגואה בירדן בשל העיכובים הללו.

נוכחותו של ראש הממשלה בטקס שיזמה חברת האופוזיציה מעידה כי הוא מייחס לנושא חשיבות, ואולי המיזמים התקועים יתקדמו למרות המבוי הסתום במשא-ומתן על הקמת הממשלה.