המציאות עפ"י אפל: החברה מפתחת משקפי מציאות מדומה וקסדה לגיימינג

ענקית הטכנולוגיה מתכננת להשיק את המכשירים בתוך שלוש-ארבע שנים, כך לפי דיווחים באתרים "בלומברג" ו"דה אינפורמיישן" • באפל לא התייחסו לדיווח

טים קוק, מנכ"ל אפל /  צילום: רויטרס Thomas Peter
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס Thomas Peter

אפל מתכננת להשיק שני מכשירים עם טכנולוגיית AR (מציאות רבודה) ו-VR (מציאות וירטואלית) ב-2022 ו-2023, כך לפי דיווח של אתר "דה אינפורמיישן". טכנולוגיית AR מציגה שילוב של תוכן דיגיטלי על פני המציאות, ואילו VR מציגה למשתמש עולם וירטואלי לחלוטין.

יש מרוץ בין חברות הטכנולוגיה הגדולות וסטארט-אפים שעוסקים בתחום לפיתוח טכנולוגיית AR שניתן יהיה לשלב במוצר קטן, שיהיה נוח ללבוש כמו משקפיים רגילים - בשונה מהקסדות המגושמות הקיימות היום. קיימות תחזיות לפיהן המציאות הרבודה תהיה פלטפורמת הטכנולוגית הבאה שתחליף מחשבים, טלפונים וטלוויזיות במשקפיים חכמות. היום טכנולוגיית ה-AR משולבת באייפונים ומאפשרת למשתמשים להציב רהיט בסלון על מנת לראות אם הוא מתאים לפני הקנייה, למשל. גוגל שילבה לאחרונה AR בתוצאות החיפוש שלה כך שמשתמשים יכולים להבין את גודלן האמיתי של חיות שונות, ולמיקרוסופט משקפי AR בשם "הולולנס" - אך אלו נמצאות בשימוש של ארגונים ולא בשימוש צרכני.

לפי הדיווח, בכירים באפל דנו בהשקת המכשירים החדשים בחודש שעבר, במהלך פגישה בהובלת סגן נשיא החברה מייקל רוקוול שכללה מצגת פנימית לעובדים. כמות העובדים שהגיעה לפגישה מילאה את התאטרון על שם סטיב ג'ובס במטה החברה בקופרטינו, שיכול להכיל אלף איש. מדובר בצעד חריג עבור אפל, שלרוב שומרת על דיסקרטיות רבה בפרויקטים סודיים ועתידיים גם בתוך החברה, ומשתפת מספר קטן ככל האפשר של עובדים בפרטים. המצגת כללה עדכונים על שלב הפיתוח של המוצרים העתידיים ופיצ'רים אפשריים שישולבו בהם.

האם משקפי ה-AR יחליפו את האייפון?

שני המוצרים עליהם דובר בפגישה הם קסדה שתכלול פונקציות של AR ו-VR, ותצא ב-2022, ומשקפי AR שהשקתם מתוכננת לשנה לאחר מכן. לפי הדיווח, הקסדה בעלת שם הקוד N301, תהיה בגודל דומה לזה של קסדת המציאות הווירטואלית של פייסבוק, "אוקולוס קווסט". היא תהיה בעלת "תצוגה ברזולוציה גבוהה שתאפשר למשתמשים "לקרוא אותיות קטנות ולראות אנשים עומדים לפני או מאחורי אובייקטים וירטואליים", ויכולות מיפוי מתקדמות בתלת-ממד.

המשקפיים מכונות בשם הקוד 421, ולפי הדיווח הן נועדו ל"הרכבה במשך כל היום", אך נמצאות כרגע בשלב מוקדם בפיתוח. הן נראות כעת כמו משקפיים רגילות בתוספת של "מסגרת עבה שמכילה את הסוללה והשבבים". מקורות "דה אינפורמיישן" הוסיפו כי אפל מתנסה עם מערכת שהופכת את העדשות לכהות יותר כאשר יישום מסוים נמצא בשימוש, ושבכירים העלו את השאלה אם המוצר יוכל להחליף בסופו של דבר את האייפון.

שני המכשירים ישתמשו במצלמות על מנת לשלב את המציאות עם התכנים הווירטואליים, בדומה למה שכבר זמין באייפונים ואייפדים. האתגר שתואר עבור שני המכשירים הוא מציאת דרכים זולות להפוך אותם לקלי משקל יותר.

אפל לא הגיבה לדיווח, בטענה כי היא לא מתייחסת ל"שמועות וספקולציות".

שמועות על כך שאפל מפתחת מוצרים בתחום קיימות כבר תקופה, אך החברה מעולם לא הכריזה על מוצרים כאלו. בחודש שעבר מינג-צ'י קו, אנליסט מוביל שמסקר את אפל, אמר כי החברה מתכננת להשיק קסדת AR כבר בשנה הבאה, ומהדיווח הנוכחי עולה כי החברה דוחה את ההשקה בשנתיים.

צמיחה מהירה בחטיבת המכשירים הלבישים

לדיווח של "דה אינפורמיישן" נוסף דיווח נוסף של "בלומברג", לפיו מהנדסים באפל החלו לפתח מערכת הפעלה חדשה בשם rOS, שתאפשר למכשירים קיימים לפעול בסנכרון עם הקסדה והמשקפיים.

עוד דווח ב"בלומברג" כי מכשירי ה-AR וה-VR שהחברה מפתחת מבוססים על מערכת סנסורים תלת-ממדית חדשה, וכי החברה תוציא כבר ב-2020 אייפד פרו חדש שיאפשר להתחבר למערכת התלת-ממד על מנת שמשתמשים יוכלו ליצור ייצוגי תלת-ממד של חדרים, חפצים ואנשים, וכי המערכת תשולב גם באייפונים שייצאו ב-2020 עם קישוריות 5G. צוין גם כי באפל מפתחים את המערכת כבר מספר שנים, וכי היא מהווה גרסה מתקדמת יותר של סנסור ה-Face ID במכשירי אפל שמשמש לפתיחת נעילת המסך באמצעות זיהוי פנים.

בשונה מהדיווח של "דה אינפורמיישן", לפי "בלומברג" הקסדה עשויה לצאת ב-2021 או 2022, וצוין כי היא תתמקד באפשרויות גיימינג, צפייה בסרטונים וקיום פגישות וירטואליות. עוד צוין כי ההשקה אכן תוכננה ל-2020 אך באפל החליטו לאחרונה לעכב אותה.

המכשירים יצטרפו ככל הנראה לחטיבת המכשירים הלבישים של אפל שכוללת את השעון החכם אפל ווטש, אוזניות איירפודס וביטס. זוהי אחת מהחטיבות העסקיות של אפל שזוכות לצמיחה המהירה ביותר, במסגרת ניסיון החברה לגוון את הכנסותיה ולא להמשיך להתמקד בעיקר במכירות האייפונים - שאינן חזקות כבעבר.

ב-2017 מנכ"ל אפל טים קוק אמר לעיתון "האינדיפנדנט" כי טכנולוגיית AR היא "רעיון גדול, כמו הסמארטפון", והוסיף כי "הסמארטפון הוא עבור כולם. אנחנו לא חושבים שאייפון מתאים לדמוגרפיה, מדינה או שוק מסוימים, הוא עבור כולם. ואני חושב ש-AR זה דבר גדול, ענק".