טראמפ: "בתוך זמן קצר אוכל להיות ראש הממשלה בישראל"

נשיא ארה"ב אמר ליהודים אורתודוכסים בניו-יורק: "אצלנו לפחות יודעים מי הבוס; הישראלים בוחרים שוב ושוב ואיש לא נבחר" • "98% מהישראלים תומכים בי" • מחיר הכרטיס לנאום – 25 אלף דולר

דונלד טראמפ / צילום: Leah Millis, רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: Leah Millis, רויטרס

בנאום לפני קבוצת יהודים אורתודוכסים בניו-יורק, אור ליום אתמול, שם דונלד טראמפ ללעג את שיטת הבחירות בישראל. הוא אף טען, ש-98% מתושבי ישראל תומכים בו.

"איזה שיטת (בחירות) יש שם"? - הוא אמר. "כל (הישראלים) נלחמים ונלחמים (במערכות הבחירות) ואף אחד לא נבחר. לנו יש סוג שונה של מלחמות, אבל לפחות אנחנו יודעים מי הבוס".

"אנחנו עובדים חזק למען ישראל; אני חושב ששיעור התמיכה בי שם הוא 98%", אמר נשיא ארה"ב. "אם משהו יקרה פה, אני טס לישראל ובתוך זמן קצר אהיה ראש הממשלה שם".

"אני נתתי לכם את ירושלים, את השגרירות, וזה ביג דיל", הוא הוסיף. "כל נשיא הבטיח זאת... כשנכנסתי לתפקיד, הלחץ שהופעל עלי לא להעביר את השגרירות היה בל ייאמן. קיבלתי שיחות טלפון מכל מנהיג מכל חלקי תבל וכולם קראו לי לא לעשות זאת".

טראמפ נמנע מהתייחסות ישירה להתלקחות עם עזה והסתפק באמירה הבאה: "קורים שם הרבה דברים לא כל כך טובים". הוא חזר על משפט שנהפך למנטרה בנאומיו לפני קהלים יהודיים: "לישראל אין ידיד טוב יותר מאשר ארה"ב".

לעומת זאת, סגן הנשיא, מייק פנס, מתח ביקורת על התנהלות הפלסטינים בעזה. בציוץ אמש הוא כתב: "ארה"ב מגנה את מטחי הרקטות על אזרחים ישראליים. ברור שחמאס והג'יאהד האיסלמי מעדיפים אלימות על פני הטבת חייהם של תושבי עזה. ארה"ב תומכת נמרצות בזכות ישראל להגן על עצמה".

בנאומו קבל טראמפ על העובדה ש-75% מיהודי ארה"ב ליברלים, אך הדגיש שהוא מעריך את תמיכתם של 25% הנותרים.

בתחילת דבריו אמר הנשיא, שהוא ימקד את דבריו בישראל: "בקבוצה הזו, אם לא אדבר על ישראל, יאמרו הנוכחים 'איזה נאום מחורבן זה היה'".

טראמפ התקבל בתשואות אדירות, "עוד ארבע שנים, עוד ארבע שנים" ו-"USA, USA". אחד מהנוכחים כיבד אותו בברכת המלכים - "ברוך אתה השם... שנתן מכבודו לבשר ודם" - ברכה ששמורה למנהיגים לא יהודיים. עלות כרטיס לאירוע - 25 אלף דולר, ובסך קיבל מטה הבחירות של טראמפ כ-3.5 מיליון דולר.

דברי טראמפ על שיעור התמיכה הנמוך שהוא זוכה בו בקרב יהודי ארה"ב משקפים פחות או יותר את המציאות. רוב תומכיו בקהילה היהודית הם אורתודוכסים. סקר מאוקטובר אשתקד העלה, כי רוב יהודי ארה"ב מסתייגים מטראמפ ומעדיפים את המפלגה הדמוקרטית על פני המפלגה הרפובליקאית למרות העברת השגרירות האמריקאית לירושלים ותמיכת ממשל טראמפ במדיניות ממשלת ישראל כלפי הפלסטינים.

הסקר נערך ע"י Mellman Group, חברה לחקר דעת קהל , על פי הזמנת המכון היהודי לענייני בחירות (Jewish Electorate Institute), מוסד שמזוהה עם המפלגה הדמוקרטית. הממצאים אינם מפתיעים והם משקפים מסקנות דו"ח של המכון למדיניות העם היהודי, מירושלים, שפורסם בספטמבר, וממצאים של סקרים קודמים.

הסקר העלה, כי רוב גדול מאוד של יהודי ארה"ב מתכנן להצביע בעד מועמד דמוקרטי לנשיאות בבחירות ב-2020.

68% מהבוחרים היהודיים מגדירים את עצמם כדמוקרטים ו-25% מזהים עצמם כרפובליקאים, על פי הסקר. להשוואה, באוכלוסיה הכללית בארה"ב, 47% מגדירים עצמם דמוקרטים, ו-44% - רפובליקאים. במילים אחרות: שיעור ההזדהות של היהודים כדמוקרטים גדול ביותר מ-20% משיעור ההזדהות של כלל תושבי ארה"ב כדמוקרטים. הפער הזה קיים כבר דורות, מציינים עורכי הסקר. אין זה מפתיע, איפוא, ש- 64% מהיהודים רואים עצמם ליברלים; רק 29% מגדירים עצמם שמרנים.

למעשה, מורת הרוח מטראמפ בקרב יהודי ארה"ב גדולה בהרבה ממורת הרוח ממנו בקרב האוכלוסיה הכללית, על פי הסקר: ל-76% מהיהודים דעות שליליות על הנשיא; רק 23% הביעו דעות חיוביות עליו. נתוני כלל האוכלוסיה: ל-42% דעות חיוביות, ל-55% - דעות שליליות. לעומת זאת, כשמדובר בברק אובמה, המצב הפוך: ל-72% מהיהודים יש דעות חיוביות על אובמה; רק 28% הביעו דעות שליליות.