"התחבורה בישראל היא 100 שנה אחורה, צריך פתרונות בתוך היישוב"

כך אמרה ל"גלובס" ראשת מועצת גני תקווה ליזי דלרי'צה לאור החלטת המועצה השבוע לקדם בניית 1,200 דירות בצפון היישוב כחלק מרובע חדש שיכלול גם רבע מיליון מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר

ראשת מועצת גני תקווה, ליזי דלרי'צה / צילום: אביגיל עוזי
ראשת מועצת גני תקווה, ליזי דלרי'צה / צילום: אביגיל עוזי

גני תקווה בדרך לעוד גדילה משמעותית. הוועדה המקומית המליצה להפקיד תוכנית להקמת רובע חדש בשטח שהיה חקלאי בבעלות פרטית. מדובר באזור שבין כביש 471 בצפון ודרך התקווה בדרום, מושב גת רימון במזרח וקריית אונו במערב.

בתחום התוכנית מוצעות כ-1,200 יחידות דיור ו-250,000 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר המרוכזים ברובם לאורכו של "מדרחוב". הבנייה הטיפוסית ברובע החדש מגיעה לגובה של עד שבע קומות, עם מספר מועט של מגדלים. במרכז התוכנית מוצע שטח ציבורי פתוח בגודל של כ-18 דונם. כמו כן, התוכנית מציעה שטח למבני ציבור, שישמש כקרית חינוך ופנאי. מתכננת התוכנית היא האדריכלית נעמה מליס.

התוכנית שאושרה השבוע עוררה דיונים פנימיים רבים. בפוסט שרשמה ראשת המועצה, ליזי דלרי'צה, בפייסבוק לפני כשנה, היא הסבירה את צעדיה לגבי התוכנית. לדבריה בשנת 2013, היא החליטה למשוך תוכנית קיימת לשטח זה ולהתחיל תכנון מחדש. "לא היה פשוט למשוך תוכנית של שטחים השייכים לבעלי קרקע פרטיים, אך זה היה צו השעה. היה צריך להגדיל את כמות המסחר והמשרדים כדי לדאוג לאיזון תקציב ולרווחה כלכלית. כמו כן, היינו צריכים להקטין את מספר יחידות הדיור, וחשוב מאוד להבהיר כי מדיניות הממשלה היא חד-משמעית - הגדלת יחידות דיור".

בשיחה שקיימה כעת עם "גלובס", הסבירה דלריצ'ה כי היחס בין מגורים לתעסוקה בגני תקווה נמוך במיוחד: "גני תקווה לא יכולה להמשיך להתנהל רק כיישוב שגרים בו וללא עוגן כלכלי. בנוסף, כדי לגוון את האוכלוסייה, כדי שיגיעו צעירים, צריך בנייה בסגנון אחר. כרגע יש לנו 95% מגורים ורק 5% ממסחר ותעסוקה. כל בר-דעת יודע שזה לא יכול להחזיק הרבה זמן מעמד. אני חושבת שבעתיד, ככל שמצב התחבורה יהיה רע יותר, ואין מה לעשות התחבורה היא 100 שנה אחורה, הפתרונות יהיו בתוך היישוב. אין סיבה לנסוע לעבוד במקום אחר. יש פה הכל".