גנץ לראשי בלוק הימין: שחררו את נתניהו מהתחייבות בלוק 55

חמישה ימים להרכבת הקואליציה: יו"ר כחול לבן פנה לראשי מפלגות הימין וביקש כי יסללו את הדרך להקמת ממשלת אחדות לאומית בין כחול לבן לליכוד • בנט: "כל ניסיון שלכם להפריד בינינו ייכשל. אנחנו נאמנים לגוש הימין"

בני גנץ / צילום: כדיה לוי, גלובס
בני גנץ / צילום: כדיה לוי, גלובס

ח"כ בני גנץ האוחז במנדט להרכבת הממשלה פנה היום (ו') אחר הצהריים לראשי מפלגות בלוק הימין, בבקשה שישחררו את ראש הממשלה בנימין נתניהו מהתחייבות בלוק 55, ויסללו את הדרך להקמת ממשלת אחדות לאומית בין כחול לבן לליכוד. זאת במסגרת חמשת הימים שנותרו לו להרכבת קואליציה.

במוצאי שבת יפגש גנץ עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, לבקשתו, וימסור לו עדכון על ההתפתחויות.

בימים האחרונים הגיע גנץ לסיכומים בתחומים כלכליים חברתיים מסוימים עם מפלגת העבודה, אך הצדדים לא חתמו על הסכם קואליציוניים. קודם לכן הם ערכו התייעצות עם אגף התקציבים באוצר.

גנץ כתב היום: "בעוד 5 ימים יסתיים פרק הזמן של המנדט שניתן לי על ידי הנשיא להקים ממשלה. אני פועל בנחישות להקים ממשלת אחדות רחבה וליברלית כפי שהציבור רוצה ובחר. במקביל, אני לא מזניח שום אופציה לממשלה אחרת".

גנץ נועד אתמול עם ח"כ אביגדור ליברמן, ולאחר מכן כתב: "אני מעריך מאוד את עמידתו של ליברמן על עקרונותיו והרצון שלו להקים ממשלת אחדות, כפי שגם אני פועל להקים.

"אני מקווה שבשבוע הבא נוכל לקדם מתווה משותף שימנע בחירות מיותרות ויקרות. במקביל התקדמנו השבוע בגיבוש קווי היסוד בנושאים שחשובים באמת לאזרחי ישראל - בבריאות, בחינוך, בדת ומדינה עם העבודה-גשר ועם ישראל ביתנו".

עוד ציין גנץ שלא חלה התקדמות עם הליכוד. לדבריו, "הלהט של נתניהו להרוויח עוד כמה חודשים על כיסא ראש הממשלה בוער בו יותר מאשר הדאגה לאזרחי ישראל. נתניהו רוצה בחירות, אחרת אי אפשר להסביר את ההתנהלות שלו. כולנו זוכרים את הניסיון של נתניהו רק לפני חצי שנה להקים ממשלה צרה עם אבי גבאי עבור חסינות".

בנוסף הזכיר גנץ את שיתוף הפעולה של הליכוד עם רע"ם ועם שאר הסיעות הערביות בפיזור הכנסת, אך לא כינה את הרשימה המשותפת בשמה: "כולנו זוכרים שפעל בשיתוף פעולה עם מפלגות שהיום הוא טוען שהן אינן לגיטימיות אפילו לקיום שיח עימן, בכדי לפזר את הכנסת.

"פעמיים הוא ניסה להשיג חסינות ונכשל. ינסה בעתיד - וייכשל שוב. חשוב לי שתדעו שבמשא ומתן יש לנו עקרונות וערכים, שלאורם אנו פועלים", כתב גנץ.

"אני פונה מכאן לראשי המפלגות מבלוק הימין", המשיך גנץ. "כולכם אנשים אחראים - אתם באמת מוכנים לתת לנתניהו לגרור את ישראל למערכת בחירות שלישית? זה מה שהבוחרים שלכם רוצים? זה מה שמגיע לחולים במסדרונות בבתי החולים? האם ניתן להעמיד את אתגרי הביטחון של ישראל ללא ידיים מנוסות, קבועות ויציבות על ההגה? שחררו את נתניהו ממחויבותו לבלוק ואפשרו לו לנהל מו"מ ישיר".

עוד אמר גנץ כי ההיסטוריה לא תסלח לנתניהו אם בשל ההחלטה על כתב אישום הוא יכניס את ישראל לסחרור.

"גם אתה יודע היטב בתוך תוכך, שראש ממשלה שהולך לבית המשפט בבוקר, לא יכול לנהל את הקבינט בערב. שים את ישראל לפני הכל, בוא למו"׳מ מהיר, בלי בלוק החסינות, ונהיה מוכנים לפשרות שיעמדו בעקרונותינו".

השר נפתלי בנט, אשר חבר לפני שבוע לליכוד בתמורה לתפקיד שר הביטחון, מיהר לפרסם הודעה השוללת את פנייתו של גנץ באופן מיידי.

"לא נפרק את הבלוק", כתב בנט בשם הימין החדש וכאחד מיו"רי המפלגה. "כל ניסיון שלכם להפריד בינינו ייכשל. אנחנו נאמנים לגוש הימין. אנו קוראים לכחול לבן להצטרף לממשלת אחדות בראשות נתניהו - גנץ".

ח"כ איילת שקד, גם היא יו"ר הימין החדש, לא השמיעה קולה.

אתמול נפגש גנץ עם סגן השר יעקב ליצמן, במסגרת חתונה בה שניהם היו אורחים. השניים שוחחו במשך זמן מה, אחרי שבמשך כל השבועות האחרונים סירב ליצמן לפגישה אישית עם גנץ.

יצויין שבקרב בכירים בבלוק הימין אומרים היום בשיחות סגורות שבמידה וכתב האישום יתפרסם בשבוע הקרוב ותכלל בו עבירת השוחד, הדבר יוביל להתפוררות בלוק ה-55.

הליכוד מסר בתגובה לפוסט של גנץ: "הליכוד פונה ליאיר לפיד לשחרר את בני גנץ מהתחייבותו לגוש".