נתוני צמיחה מפתיעים לטובה: התוצר של המשק הישראלי זינק ב-4.1% ברבעון השלישי

כך לפי האומדן הראשון של הלמ"ס • נתון הצמיחה מקטין את ההסתברות להורדת ריבית בסוף החודש • העלייה מיוחסת בעיקר לצריכה הפרטית

קונים בדיזנגוף סנטר / צילום: שלומי יוסף
קונים בדיזנגוף סנטר / צילום: שלומי יוסף

המשק צמח ברבעון השלישי של 2019 ב-4.1%, הרבה מעל לתחזיות בשוק - כך עולה מאומדן ראשון לנתוני הצמיחה שמפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הציפיות בשווקים ערב פרסום האומדן היו לצמיחה של של 2.6% עד 2.8% ברבעון השלישי. הנתון המפתיע, הגבוה מהצפוי, מעיד כי הצמיחה במשק חזקה מכפי שסברו מרבית האנליסטים, והוא מקטין את ההסתברות להורדת ריבית בהחלטה שאמורה לקבל הוועדה המוניטרית של בנק ישראל בסוף החודש.

על-פי הלמ"ס, המשק צמח ברבעון השלישי של השנה (יוני עד ספטמבר) בשיעור של 4.1% בחישוב שנתי, לאחר צמיחה מינימלית של 0.6% ברבעון הקודם (הנתון לרבעון השני עודכן כעת בדיעבד ל-0.7%). הגידול מיוחס ברובו לצריכה הפרטית (על רקע החגים) ולגידול בהשקעה הגולמית במלאים. הנתון היה גבוה עוד יותר ללא השפעת מלחמות הסחר, שגרמה לירידה של 3.6% ביצוא הסחורות והשירותים.

גידול של 5% נרשם בתוצר העסקי של המשק, ועליות של 4.2% ו-2.8% נרשמו בהוצאות לצריכה הציבורית (הוצאות הממשלה והשלטון המקומי) ולצריכה הפרטית. בהשקעות בנכסים קבועים, לעומת זאת, נרשמה ירידה של 6.1%, וכאמור ביצוא הסחורות והשירותים (ירידה של 3.6%). יבוא הסחורות והשירותים גדל ברבעון השלישי של השנה ב-1.9%.

הירידה החדה ביבוא כלי הרכב ברבעון השני גילחה כמעט שתי נקודות אחוז בנתוני הצמיחה לאותו רבעון ותרמה 0.4 נקודות לצמיחה ברבעון השלישי. בנטרול מסי יבוא (שרובם ככולם על כלי רכב) זינק קצב הצמיחה מ-2.7% ברבעון השני ל-3.7% ברבעון השלישי.

כאמור, נתוני הצמיחה החזקים צפויים להפחית את ההסתברות שבנק ישראל יחליט בישיבתו הקרובה על הורדת הריבית ל-0.1%. כזכור, הבנק הודיע כי הוא שוקל הורדת ריבית קרובה, ושניים מחמשת חברי הוועדה המוניטרית אף תמכו בהורדת ריבית לפני קבלת ההחלטה הקודמת בתחילת אוקטובר (בסופו של דבר הוחלט להותיר את שער הריבית ללא שינוי, ברוב של שלושה חברי וועדה).