כיוון חדש לביטוח ישיר: תמכור פוליסות חיסכון בדמי ניהול נמוכים

איי.די.איי ביטוח, שמחפשת מנועי צמיחה חדשים, תשווק פוליסות בדמי ניהול בגובה 0.55% מהצבירה, נמוך בהרבה ביחס למקובל בחסכונות קטנים • המינימום לפתיחת פוליסה - הפקדה חד–פעמית של 5,000 שקל או הפקדה חודשית של לפחות 200 שקל

קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון
קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון

חברת הביטוח הישראלי איי.די.איי ביטוח, שמוכרת לציבור כ"ביטוח ישיר", תתחיל למכור פוליסות חיסכון פיננסיות בדמי ניהול של 0.55% מהצבירה בחישוב שנתי - שיעור נמוך ביחס לקיים בשוק. זהו הצעד האסטרטגי הראשון של קובי הבר, כמנכ"ל איי.די.איי ביטוח.

חברת הביטוח הישירה, שבשליטת משפחת שנידמן, נכנסת בכך לתחרות ישירה בקבוצות הביטוח המרכזיות, שכבר פעילות בתחום, ובבתי ההשקעות הגדולים שפעילים בתחום הגמל להשקעה. המהלך נעשה אגב צורך של החברה במציאת מנועי צמיחה חדשים, בין היתר, לאור סגירת פערים במכירה ישירה ומקוונת של ביטוח גם על ידי החברות המסורתיות. הבר הצטרף ביולי 2018 לקבוצת כמנכ"ל איי.די.איי ביטוח. החברה שבראשותו נסחרת כיום לפי שווי של 1.74 מיליארד שקל.

פוליסת החיסכון הישיר תשווק לציבור באופן דיגיטלי וללא סוכן ביטוח, בהתאם לאופיה של החברה, שמתמקדת בביטוח בשיווק ישיר ואף מזוהה ככזו שנאבקת בסוכנים. הפוליסה תהיה בדמי ניהול של 0.55% מהצבירה בחישוב שנתי - שיעור נמוך ביחס לקיים בשוק.

בחברה יתחייבו שדמי הניהול לא ישתנו ויועלו. המינימום לפתיחת פוליסת השקעה שכזו נמוך מאוד: הפקדה חד-פעמית של לפחות 5,000 שקל או לחלופין הפקדה חודשית של לפחות 200 שקל (2,400 שקל לשנה).

את ההשקעות בפוליסות החיסכון של ביטוח ישיר ינהל יוסי אפרתי, שבעבר היה מנהל ההשקעות הראשי בהכשרה ביטוח. אפרתי הצטרף לביטוח ישיר לצורך הקמת הפעילות החדשה ומכהן בה כסמנכ"ל השקעות.

החיסכון בפוליסות אלה ייעשה לפי בחירת החוסך בין שלושה מסלולי השקעה מותאמי סיכון: מסלול כללי, מסלול אג"ח או מסלול אג"ח ממשלתי (כשללקוח תינתן האפשרות לפצל את ההשקעה בין המסלולים השונים).

מדובר באפיק ניהול השקעות צומח, שנהנה ממכירות מוגברות מצד סוכני הביטוח וגם מיתרונות מיסוי, שמתבטאים בדחיית אירוע המס למועד פדיון הפוליסה (ולא במהלך חיי הפוליסה). כמו כן, החיסכון בפוליסות החיסכון לפרט ובגמל להשקעה, מתאפיין ביכולת משיכה תמידית של הכסף, ללא קנסות משיכה.

על פי הערכות, שוק הפוליסות חיסכון לפרט עומד על כ-43 מיליארד שקל כששוק הגמל להשקעה כבר בהיקף של כ-11 מיליארד שקל (לא כולל חיסכון לכל ילד).

מבחינת ביטוח ישיר, שהוקמה ב-1994, מדובר על כניסה מחודשת לתחום פעילות שעד כה לא היה בין הכוונות של ההנהלה. זאת מאחר aביטוח ישיר מתמקדת בביטוחי רכוש וחבויות לציבור הפרטי ובביטוחי הבריאות. בעבר הרחוק ניסתה ביטוח ישיר להיכנס לתחום השירותים הפיננסיים וניהול חסכונות עבור הציבור. אז, בעשור הקודם, החברה שיווקה פעילות ביטוח חיים, שכללה פוליסות חיסכון, כשבנוסף היא החזיקה בבית השקעות שאליו היא רכשה פעילויות ניהול השקעות שנרכשו מהבנקים.

ברבות השנים החברה חדלה מלמקד מאמצים לצמיחה בתחומים אלה, והיא אף מכרה את החזקותיה בתחום בתי ההשקעות. למעשה, כיום מנהלת החברה חיסכון בפוליסות ביטוח חיים בהיקף מזערי של 480 מיליון שקל בלבד - נתח סמלי בלבד של 0.1% משוק זה.

בסביבת ביטוח ישיר מספרים כי השירות החדש הושק כפיילוט לפני כחודשיים וחצי בקרב כ-1,500 חוסכים מקרב עובדי החברה ובני משפחותיהם. המנכ"ל הבר מסר ביחס לאמור, כי "ביטוח ישיר מביאה את השיטה הישירה, הדיגיטלית והחדשנית גם לעולם פוליסות החיסכון ביחד עם בשורת מחיר - העמלה הנמוכה ביותר בשוק, 0.55%. כפי שעשינו מהפכה צרכנית בתחום הביטוח, שהובילה לירידת מחירים כוללת, כך גם נפעל בשוק פוליסות החיסכון".