המנכ"ל החדש מתחיל לנקות: ירידה של 22% ברווחי בנק הפועלים ברבעון

הבנק, בניהולו של המנכ"ל הטרי דב קוטלר, רשם ברבעון השלישי רווח נקי של 736 מיליון שקל • הירידה באה בין היתר מירידת ערך של כ-63 מיליון שקל בגין ההשקעה בבנק פוזיטיף הטורקי ומהוצאה של 76 מיליון שקל כתוצאה ממדד מחירים לצרכן שלילי

האינפלציה השלילית והפעילות בטורקיה פגעו ברווח של בנק הפועלים ברבעון השלישי של 2019. הבנק דיווח היום (ד') על רווח נקי של 736 מיליון שקל ברבעון האחרון, ירידה של 22.5% לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד.

הבנק, שאותו מוביל המנכ"ל דב קוטלר, שהחליף בתחילת אוקטובר את אריק פינטו, רשם ירידת ערך של כ-63 מיליון שקל בגין ההשקעה בבנק פוזיטיף הטורקי, כך שערך ההחזקה בפוזיטיף הצטמק לכ-33 מיליון שקל בלבד. הוצאה נוספת, של 76 מיליון שקל, רשם הפועלים כתוצאה ממדד מחירים לצרכן שלילי בשיעור של 0.7% ברבעון (בהשוואה להכנסה בסך של 19 מיליון שקל בסעיף זה ברבעון המקביל).

בשורה העליונה הציג הפועלים הכנסות מימון של כ-2.6 מיליארד שקל ברבעון, ירידה של כ-10.3% לעומת הרבעון המקביל.

שני סעיפים מרכזיים תרמו לשורה התחתונה - סעיף ההוצאות על תשלומי ריבית הצטמק ב-53% לרמה של 310 מיליון שקל, וסעיף ההוצאות על הפסדי אשראי הראה הכנסה של כ-40 מיליון שקל ברבעון, לעומת הוצאה של כ-118 מיליון שקל ברבעון המקביל.

הכנסות הבנק מעמלות ופעילות אחרת בישראל עמדו על 826 מיליון שקל, ירידה של 1.1% לעומת הרבעון המקביל, ואילו המשך התייעלות וצמצום בהוצאות שכר הביא לירידה של 0.7% בהוצאות התפעוליות של הבנק, לרמה של 1.97 מיליארד שקל ברבעון.

התשואה על ההון עמדה ברבעון השלישי על 7.6%, בהשוואה ל-10.7% ברבעון המקביל אשתקד.

בנק הפועלים תוצאות רבעון שלישי
 בנק הפועלים תוצאות רבעון שלישי

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סגר הפועלים עם רווח נקי של כ-2.43 מיליארד שקל, ירידה של 2.7% לעומת התקופה המקבילה. בשורה העליונה הציג הפועלים הכנסות מימון של כ-9.15 מיליארד שקל בתקופה זו, עלייה של 5.1% לעומת התקופה המקבילה, בעוד שבהוצאות על הפסדי אשראי נרשמה ירידה של 5.6% לרמה של כ-400 מיליון שקל.

סך האשראי שנתן הבנק בסוף ספטמבר בישראל עמד על כ-291 מיליארד שקל, עלייה של 3% לעומת סוף 2018. זאת, על רקע גידול של 7.2% בהיקף המשכנתאות בתשעת החודשים הראשונים של השנה לכ-87.3 מיליארד שקל, ועלייה של 5% באשראי למגזר העסקי לרמה של כ-75.5 מיליארד שקל. מנגד, נרשמה ירידה של 4% באשראי ללקוחות פרטיים בתקופה זו, לרמה של 42.3 מיליארד שקל בסוף ספטמבר.

ההון העצמי של הפועלים עמד בסוף ספטמבר על כ-39.2 מיליון שקל, עלייה של 4.5% לעומת סוף 2018.

מניית הפועלים רשמה בשנה האחרונה עלייה של 16% ושוויו בבורסה הגיע לכ-37 מיליון שקל.

דב קוטלר, כאמור, נכנס לתפקיד מנכ"ל הפועלים לפני פחות מחודשיים. הבחירה בו על-ידי ועדת האיתור ועל-ידי הדירקטוריון של הבנק, שניהם בראשות יו"ר הבנק עודד ערן, נתפסו כהחלטה לשינוי כיוון בבנק לאחר שנים של בחירה במנהל פנימי. בתפקידו האחרון בקבוצת הפועלים, שהסתיים לפני כחמש שנים, קוטלר שימש כמנכ"ל ישראכרט.

בפני קוטלר עומדות מספר משימות בוערות, בהן הגעה להסכם עם הממשל האמריקאי בנוגע לפרשת הסיוע בהעלמות המסים של לקוחות אמריקאים, וכן הגעה להסכם קיבוצי עדכני עם עובדי הבנק, שלהם אין הסכם עבודה כבר מתחילת 2018.