טהראן מנסה לשכך את מהומות הדלק: מחלקת מענקי מזומנים לעניים ומארגנת הפגנות בעד המשטר

הממשלה העלתה את הסבסוד החודשי במזומן ב-13 דולר לנפש בחודש ל-60 מיליון איש מהמעמד הנמוך והבינוני • לפחות 106 מפגינים נהרגו במהומות

מפגינים בטהרן על העלאת מחירי הדלק / צילום: רויטרס
מפגינים בטהרן על העלאת מחירי הדלק / צילום: רויטרס

טהראן פועלת לשכך את המהומות האלימות שפרצו במדינה בעקבות ייקור הדלק על ידי חלוקת מענקי מזומנים לעניים וארגון של הפגנות בעד המשטר, במאמץ לגייס תמיכה במדיניות שנועדה לחזק את הכלכלה שנפגעה מהעיצומים הבינלאומיים.

האמצעים החדים באים על רקע דיווחים על עליית מניין ההרוגים ויותר מעצרים של מפגינים בטהראן ובערים נוספות, שם המפגינים הציתו והרסו בנקים, תחנות דלק ובסיסי אבטחה.

המהלכים החדשים מראים שטהראן מתקשה לרסן את התרעומת החזקה של הציבור כאשר היא מנסה לאזן את תקציביה. הממשלה מתקשה להעלות את רמת החיים כאשר כלכלתה הנשענת על נפט מצויה תחת לחץ העיצומים של ארה"ב.

כדי לרכך את המכה מעליית מחירי הבנזין, הממשלה העלתה את הסבסוד החודשי במזומן ל-60 מיליון איש מהמעמד הנמוך והבינוני ב-13 דולר לנפש לפחות בחודש, לפי סוכנות הידיעות הרשמית של הרפובליקה המוסלמית. על האמצעי הזה הוחלט עוד לפני ייקור הדלק, אך הוא יושם בעקבות המחאות.

אבל הציבור מאבד את סבלנותו, וחלקו רואה בייקור הדלק תירוץ למחאות חדשות נגד המשטר.

"אנשים כועסים", אמר פקיד נפט רשמי לשעבר שהיה מעורב בגיבוש מדיניות הממשלה לצמצום סבסוד הבנזין. "בעוד יומיים זה יכול להיות משהו אחר".

מחשש שייקור הדלק יצית אינפלציה, הממשלה גייסה מפקחים למעקב אחרי עליות מחירים ללא פיקוח של מזון וסחורות נוספות.

משמרות המהפכה, הכוח הצבאי-למחצה העיקרי במדינה, הודיע שתשתיות ציבוריות ופרטיות - כולל בנקים, תחנות דלק ובסיסי אבטחה - הוצתו ונהרסו מאז פרוץ המחאה בסוף השבוע האחרון. אתמול איימו המשמרות לפעול בכוח נגד המתפרעים.

לפי אמנסטי אינטרנשיונל נהרגו לפחות 106 מפגינים ב-21 ערים במהומות. הממשלה לא פרסמה נתונים משלה.

דובר נציגות איראן במטה האו"ם בניו יורק מסר ש"כל נתון הרוגים שלא אושר על ידי הממשלה הוא ספקולטיבי ולא אמין". לדבריו, לאיראנים מותר "להשתמש באופן חופשי בזכותם למחות באווירה שקטה".

אבל המחאה מלווה באלימות שלא נראתה במקרים הקודמים.

גופי חדשות פרו-ממשלתיים דיווחו שגם אנשי ביטחון נהרגו במהומות. סוכנות הידיעות השמרנית פארס דיווחה שמפגינים חמושים הרגו קצין משטרה בחוזסטן, אזור דובר ערבית במערב המדינה. לפי משמרות המהפכה, מפגינים דקרו למוות שלושה חברים בכוח האבטחה הצבאי-מלחצה באסיג' ממערב לטהראן.

"גם הידידים וגם האויבים יודעים שהדפנו את האויב במלחמה הצבאית, הפוליטית והביטחונית", אמר אמש המנהיג העליון עלי חמינאי, והוסיף: "הדפנו בהחלטיות את האויב גם במלחמה הכלכלית".

אתמול אמר מפקד המשטרה בטהראן, קפיטן עלי רחימי, שמספר גדול של מפגינים בטהראן נעצר, וכי המשטר תמשיך לבצע מעצרים, לפי סוכנויות ידיעות באיראן. גולאם חוסיין אסמעילי, דובר מערכת המשפט, טען שכמה מהעצורים הם חברי ארגונים שפועלים מחו"ל כדי להפיל את המשטר.

בעשור האחרון היו גלים של הפגנות נגד המשטר. האיראנים יצאו לרחובות ב-2009 אחרי הבחירה מחדש השנויה במחלוקת של הנשיא דאז מחמוד אחמדינג'אד, ואחר כך במחאה על קשיים כלכליים. המשטר הגיב בניסיון לאזן בין דיכוי משטרתי ואמצעים לריכוך הקשיים.

"הביטחון שבו הגיבה הממשלה לתסיסה מראה שהיא ליטשה את טכניקות ניהול המחאות שלה", אמר סנאם וקיל, עמית מחקר במכון המלכותי לעניינים בינלאומיים בלונדון. הוא התייחס לפריסה המאסיבית של כוחות ביטחון ולסגירה הזמנית של תקשורת אינטרנט.

אתמול נראה היה שהמהומות שוככות, אך וקיל הזהיר שהן עשויות לחזור, מפני ש"הממשלה אינה מטפלת בתלונות על רקע משותף ורחב מאוד".

המהומות באיראן הן חלק מגל של זעם ציבורי שפוקד את המזרח התיכון מצפון אפריקה דרך לבנון עד עיראק. איראן השקיעה כספים רבים בשתי המדינות האחרונות, והקשיים הכלכליים בהן יצרו סנטימנט אנטי-איראני.

באיראן, הרשויות מתמודדות על המחאה גם באמצעות הפגנות נגד פרו-ממשלתיות. סוכנויות הידיעות הרשמיות הראו המוני מפגינים בעד המשטר צועדים בטבריז ובערים נוספות בצפון מערב המדינה.

משלוחי הנפט הגולמי של איראן, מקור ההכנסה הגדול ביותר שלה, קרסו בגלל עיצומי ארה"ב, ואילצו את הממשלה לחפש מקורות הכנסה אחרים.

טהראן הגנה על קיצוץ סבסוד הדלק. פקידים אומרים שהוא יפגע במבריחים שמנצלים את המוצרים הזולים שנמכרים באיראן כדי למכור אותם במדינות השכנות. העלאת המחיר תגדיל גם את כמות הדלק שזמין ליצוא לגיטימי, אמר דובר ממשלתי.

אבל צמצום הסבסוד הוביל לעלייה של 50% במחיר הבנזין ולקיצוב המכירה לנהגים, לפי קבוצת אירואסיה, גוף מחקר לסיכונים פוליטיים. לפי הנרי רום, אנליסט של החברה הזו, הייקור והקיצוב של הדלק יציתו מחאה מוגבלת בטוח הקצר, אך גם ימקמו את הכלכלה על בסיס יציב יותר לקראת עוד שנה של עיצומים אמריקאיים קשים.