תיקי נתניהו | פרשנות

היום הגורלי של ראש הממשלה נתניהו מגיע: היועמ"ש ימסור את החלטתו בתיקי נתניהו הערב ב-19:30

הערב צפוי היועמ"ש אביחי מנדלבליט להודיע על הגשת כתב אישום נגד נתניהו בגין שחיתות ציבורית • לראשונה בתולדותינו תופיע על מסמך משפטי רשמי הכותרת: מדינת ישראל נגד ראש ממשלת ישראל

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

היום הגורלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו מגיע. הערב (ה') ב-19:30 היועמ"ש אביחי מנדלבליט ימסור את החלטתו בתיקי נתניהו.

לראשונה בתולדותינו תופיע על מסמך משפטי רשמי הכותרת: מדינת ישראל נגד ראש ממשלת ישראל. היו לנו כבר נשיא מדינה, שרים וראש ממשלה לשעבר שהואשמו בפלילים. עכשיו עוד שיא שלילי עומד להישבר. 

בלי קשר לשאלת הפליליות או אי-הפליליות של המעשים, להתפלפלויות המשפטיות או לסעיפי האישום שבהם יואשם נתניהו, כן שוחד-לא שוחד, התמונה העובדתית שעולה משלושת תיקי נתניהו, 1000, 2000 ו-4000, ואינה שנויה במחלוקת, היא מקולקלת מוסרית, מסריחה ציבורית ומעוררת תהיות.

ראש הממשלה אינו מכחיש כי קיבל לאורך שנים ארוכות סיגרים ואלכוהול יקרי-ערך מחברו, איל ההון ארנון מילצ'ן, בשעה שעסק בתפקידו הציבורי בהחלטות שנגעו למילצ'ן ולעסקיו (החשד הנחקר בתיק המתנות, תיק 1000).

נתניהו גם אינו מכחיש שפעל כשר תקשורת בעניינה של קבוצת בזק שהייתה בבעלות שאול אלוביץ', בזמן שהוא ובעיקר בני משפחתו הפעילו באמצעות אלוביץ' לחצים משמעותיים על אתר החדשות וואלה שבבעלותו, כדי שיטה סיקור תקשורתי לטובתם (תיק 4000).

כמו כן, ראש הממשלה אינו מכחיש כי ניהל בסתר סדרת פגישות עם מו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, שבהן רקמו השניים עסקה שנועדה להטות את הסיקור ב"ידיעות" לטובת נתניהו, בתמורה לכך שנתניהו יפעל לצמצום עוצמתו של "ישראל היום" המתחרה ב"ידיעות". נתניהו לא מכחיש. הוא רק טוען כי שיקר למוזס וכי מעולם לא התכוון למה שאמר (תיק 2000).

ואחרי שאמרנו את כל זה, יש גם חצי כוס מלאה, וחשוב להביט גם בה - למרות הקשיים והמהמורות, שוב מוכח שבמדינת ישראל כולם שווים בפני החוק. גם האדם החזק במדינה הוא לא מעל החוק.

מי שעומד לקבל את ההחלטה הסופית על כתב האישום וסעיפיו הוא, כאמור, היועץ המשפטי לממשלה. אבל מנדלבליט לא יושב ליד מקלדת המחשב ומנסח בעצמו את כתב האישום, את ההודעה לתקשורת ואת חוות-הדעת. התהליך כלל סיעור מוחות ועימות מילולי של כלל הפרקליטים המעורבים עם כלל הטענות שהעלו סנגורי החשודים בהליכי השימוע. בתוך כך, נכתבו חוות-דעת שהתעמתו עם כל טענה וטענה. כלומר, מסמך מקיף שמרכז את כל הטענות בשימוע ואת התשובות לטענות הללו. בשלב הסופי, לאחר שהיועמ"ש גיבש את עמדתו ביחס לכל אחד מהתיקים, מנסחים יועציו הבכירים בסיוע הפרקליטים המלווים, את כתב האישום נגד כל אחד מהחשודים הרלוונטיים, ובמידת הצורך הודעות על סגירת תיקים לחשודים אחרים.

נזכיר כי ב-28 בפברואר השנה פרסם היועץ המשפטי לממשלה את החלטתו לזמן את נתניהו והחשודים הנוספים להליך שימוע לפני הגשת כתבי אישום נגדם. בתיק 1000 (תיק המתנות) החליט היועמ"ש להעמיד לדין את נתניהו בכפוף לשימוע בעבירה של מרמה והפרת אמונים. בתיק 2000 (תיק נתניהו-מוזס) הוחלט להאשים את נתניהו בכפוף לשימוע גם כן במרמה והפרת אמונים; ובתיק 4000 (תיק בזק-וואלה) הוחלט להעמיד את נתניהו לדין בכפוף לשימוע בקבלת שוחד.

כמו כן החליט היועמ"ש להאשים במתן שוחד לנתניהו את שאול אלוביץ', בעל השליטה לשעבר בבזק ובאתר וואלה, ואת רעייתו, איריס אלוביץ'. גם כן בכפוף להליך השימוע. גם את איש העסקים זאב רובינשטיין הוחלט לזמן לשימוע לפני כתב אישום בגין תיווך בשוחד. בתיק 2000 יועמד לדין נוני מוזס, המוציא לאור של "ידיעות אחרונות", בניסיון למתן שוחד, בכפוף לשימוע. התיק נגד ארנון מילצ'ן, שנחקר בתיק 1000 בחשד כי סיפק מתנות לנתניהו, נסגר.

במהלך החודשים אוגוסט ועד אוקטובר נערכו הליכי השימוע לנתניהו ולשאר החשודים, ובמהלכם ניסו סנגוריהם לשכנע את היועמ"ש ואנשי לסגור את התיקים. בקרוב נדע עד כמה הם נחלו הצלחה או כישלון מבחינתם. 

נתניהו וסנגוריו, כמו גם שאר החשודים, מקווים שלפחות חלק מטענותיהם בהליך השימוע יתקבלו. השימוע בתיק 4000 היה משמעותי, ויש להניח כי ההחלטה הסופית בתיק הזה תהיה שונה, לפחות במידה מסוימת, מכתב החשדות. נתניהו טוען כי מעולם לא עבר על החוק. לדבריו, תהליכי קבלת ההחלטות בעניינה של קבוצת בזק היו ענייניים ומקצועיים. עוד טוען נתניהו כי אין שום קשר בין ההחלטות בעניינה של בזק לבין ענייני הסיקור התקשורתי באתר וואלה. סנגוריו של ראש הממשלה טענו בשימוע כי נתניהו מעולם לא התכוון לקשור בין שני האפיקים הללו.

בתיק 2000 טוענים סנגורי נתניהו כי בשיחות שניהל עם מוזס הוא לא התכוון לחלק ממה שאמר, וכי מעולם לא הייתה לו כוונה לממש עסקה עם מוזס או לפעול לקידום החוק לצמצום השפעתו של "ישראל היום". בתיק 1000 טענו סנגורי נתניהו כי הוא לא היה בניגוד עניינים בשל יחסיו עם מילצ'ן ופעל תמיד ובכל החלטה למען האינטרס הציבורי.

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ארנון (נוני) מוזס, שאול אלוביץ', איריס אלוביץ' וזאב רובינשטיין הם בעיצומם. כל החשודים מכחישים את המיוחס להם, ועומדת לזכותם חזקת החפות.